וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק בדרך לעליון: הדיל המתגבש בוועדה לבחירת שופטים

18.2.2018 / 17:21

העסקה שנרקמת בוועדה: מועמד של שקד ימונה בתמורה למועמד של חיות. בעלי הסיכויים הגבוהים ביותר הם השופט שאול שוחט ופרופ' אלכס שטיין, אך עדיין לא הושגו הסכמות. חאלד כבוב הסיר את מועמדותו

עריכת וידאו: ניר חן

הוועדה לבחירת שופטים תתכנס עוד ארבעה ימים, אולם נכון לעכשיו לא הושגה הסכמה בנוגע לממלאי מקומם של שופטי העליון, אורי שהם ויורם דנציגר שצפויים לפרוש מכס השיפוט בקרוב. לוואלה! NEWS נודע כי מאחורי הקלעים מתגבשת עסקה שנועדה לפתור את המשבר ולהביא להסכמה על שני המינויים.

האפשרות הסבירה שנידונה היא שהנשיאה חיות תסיר את התנגדותה לאחד ממועמדיה של שרת המשפטים איילת שקד - ככל הנראה פרופ' אלכס שטיין, ובסבירות נמוכה יותר שופט המחוזי רם וינוגרד. בתמורה, שקד תסכים למינויו של השופט שאול שוחט, או בסבירות נמוכה יותר השופט עופר גרוסקופף - שניהם מועמדים של חיות.

עוד בוואלה! NEWS:
פרשת בזק: המשטרה תבקש להאריך את מעצר 5 החשודים שנעצרו היום
נתניהו לראש ממשלת פולין: "לא נקבל השוואה בין יהודים לפולנים בשואה"
חמאס מנסה להיות חיזבאללה - אבל רצועת עזה ההרוסה היא ממש לא לבנון

נשיא המדינה משביע את נשיאת בית המשפט העליון הנכנסת אסתר חיות  בטקס חגיגי בבית הנשיא 26 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
נשיאת העליון אסתר חיות/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ'

ייתכן שכחלק מהעסקה ייכלל גם מינויו של השופט יגאל מרזל לתפקיד מנהל בתי המשפט. מרזל הוא המעמד המועדף על חיות לתפקיד, אך כדי למנותו יש צורך בהסכמה של שקד. עם זאת, נכון לעכשיו עוד אין הסכמה סופית על המתווה.

השופט שאול שוחט, המכהן בבית המשפט המחוזי בתל אביב, מוכר בזירה המשפטית כשופט מקצועי ביותר המתמחה בדיני משפחה, ואף פרסם שלושה ספרים בנושא. המועמד המוביל של שקד, פרופ' שטיין, נחשב עילוי משפטי, אך העלאת שמו כמועמד ספגה ביקורת בשל העובדה שלא התגורר בישראל ב-15 השנים האחרונות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
וואלה TALK הראיון המרכזי עם יעקב אילון ואיילת שקד ה15 בפברואר 2018. ראובן קסטרו
מתווה ההסכמות מתגבש מאחורי הקלעים. שרת המשפטים איילת שקד/ראובן קסטרו

בשלב זה נראה כי המועמדים שמהווים "סדין אדום" עבור כל אחד מהצדדים ירדו מהשולחן. מרשימת המועמדים של שקד, הכוונה היא לשופט גידי ספיר, שעורר התנגדות מצד השופטים בשל התבטאויותיו נגד האקטיביזם השיפוטי. מהצד השני - השופטות רות רונן ונאוה בן אור, שמעוררות התנגדות מצד הפוליטיקאים בוועדה הנמנים עם מפלגות הימין. גם השופט רון סוקול, שנחשב גם הוא כקו אדום עבור לשכת עורכי הדין, נראה כמי שמועמדותו כבר אינה על הפרק.

השופט כבוב הסיר מועמדותו לעליון

בתוך כך, שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב חאלד כבוב הודיע היום (ראשון) על הסרת מועמדותו לבית המשפט העליון. כבוב הופיע הן ברשימת המועמדים של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, והן בזו של לשכת עורכי הדין. אם היה מתמנה לתפקיד, הוא היה השופט המוסלמי הראשון בבית המשפט העליון. עם זאת, בשל הרכב הוועדה המונה ארבעה פוליטיקאים מהימין, הסבירות שכבוב היה מתמנה נמוכה.

השופט חאלד כבוב, בית המשפט המחוזי תל אביב. 4 ביולי 2016. עמי שומן, פול צלמים
הודיע על הסרת מועמדותו. השופט חאלד כבוב/פול צלמים, עמי שומן

הוועדה למינוי שופטים כוללת תשעה חברים. בין חברי הוועדה, ארבעה פוליטיקאים - שרת המשפטים אילת שקד (הבית היהודי), שר האוצר משה כחלון (כולנו), ח"כ נורית קורן (ליכוד) וח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו). מלבדם, שלושה חברים נוספים הם שופטי העליון - הנשיאה חיות, והשופטים חנן מלצר ויורם דנציגר. שני החברים נותרים הם נציגי לשכת עורכי הדין - יו"ר הלשכה אפי נאוה ועו"ד אילנה סקר.

כדי למנות שופט לבית המשפט העליון יש צורך ברוב של שבעה מחברי הוועדה, כך שכל שלושה חברים יכולים לחסום מועמד. הדבר רלוונטי במיוחד לשלושת השופטים, אך בשנים האחרונות ישנה ברית בין השרה שקד לנציגי הלשכה, מה שמאפשר גם להם להקים גוש חוסם במינוי לעליון. מנגד, מינוי שמוסכם על השרה והנשיאה - כמעט בהכרח יעבור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully