וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרה התכנית למפוני נתיב האבות; התושבים: "פתרון עד להסדרה"

מאיה הורודניצ'אנו, כתבתנו בשטחים

12.2.2018 / 18:02

המנהל האזרחי אישר תוכנית להקמת אתר מגורים זמני לתושבי 15 הבתים שיפונו במאחז שבגוש עציון במרחק 500 מטרים. מועצת התכנון העליונה צפויה לאשר בנוסף בניית 68 יחידות דיור במאחז אלעזר הסמוך וכן הקמת בית מלון בבקעת הירדן וקרית חינוך בבנימין

צילום: יותם רונן, עריכת וידאו: ניר חן

(דיווח למהדורת וואלה! NEWS על פינוי מבנים בנתיב האבות, בנובמבר)

המנהל האזרחי אישר היום (שני) את התוכנית להקמת אתר מגורים זמני עבור תושבי 15 הבתים שיפונו במאחז נתיב האבות שבגוש עציון. בנוסף, ועדת המשנה להתיישבות של מועצת התכנון העליונה, שבאופן חריג מתכנסת בפעם השנייה בתוך כחודש, אישרה היום תוכנית לבניית 68 יחידות דיור בהתנחלות אלעזר שהמאחז הוא למעשה אחת משכונותיה.

ממטה המאבק נמסר: "אנו מברכים על אישור הפתרון הזמני, אך מבהירים כי הפתרון שאושר כעת הוא בבחינת מענה הומניטרי זמני לתושבים עד להסדרת נתיב האבות ואישור התבע לבניית מאות יחידות דיור חדשות. לצערנו, אישור זה מגיע מאוחר מדי לתושבי נתיב האבות שביתם אמור להיהרס בעוד שלושה שבועות, והתושבים ימצאו עצמם ללא פתרון וללא קורת גג עד לסיום העבודות בפתרון הנ"ל, בדיוק כמו תושבי עמונה שנמצאים כבר שנה ללא בית במדרשה בעפרה. הגיע הזמן שממשלת ישראל תתייחס ברצינות לתושבים שלה".

ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן מסר: "מדובר בהחלטה מבורכת כי אנו רואים בחלקה 91 כפיתוח ההתיישבות, אך מצטערים שממשלה צריכה פסקי דין הזויים של בית המשפט העליון כדי לקדם דבר המובן מאליו - בנייה בגוש עציון". לדבריו, "הפתרון הזמני מחייב דחיה של מספר חודשים כדי להשלים את העבודות בצורה ראויה ולתת לתושבי לעבור מדלת לדלת שהיא צורך אנושי בסיסי ואנו מצפעם משופטי בית המשפט העליון שיאפשרו זאת תוך כדי התחשבות בחיי משפחות שלמות".

עוד בוואלה! NEWS:
הטייסים הוסחו - והתקשו להתחמק: רגעי נטישת המטוס הדרמטיים נחשפים
נתניהו: "האם הייתם סומכים על המלצות חוקרים שחושבים 'שתפרתם' להם תיק?"
ישראלית נרצחה ביריות במקסיקו ברכבה, ככל הנראה במהלך שוד

הכנה לפינוי נתיב האבות, 29 בנובמבר 2017. TSP, הילל מאיר, מערכת וואלה! NEWS
פינוי מבנה הנגרייה בנתיב האבות, בנובמבר/מערכת וואלה! NEWS, TSP, הילל מאיר

בעקבות אישור תוכנית המגורים הזמנית למפוני נתיב האבות, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נעתר לבקשת הדרג המדיני, ואישר למחלקת הבג"צים לבקש מבית המשפט דחייה בפינוי המאחז.

נתיב האבות נבנה ב-2001 ללא היתרים, כאשר חלק ממנו הוקם על קרקעות פלסטיניות פרטיות. בספטמבר האחרון קבע בג"ץ כי יש להרוס 17 מבנים במאחז, הממוקמים באופן מלא או חלקי על קרקע פרטית. שני מבנים נהרסו מאז ההחלטה - נגריה ואנדרטה. נותרו עוד 15 בתים שנקבע כי יש להרוס עד ה-6 במרץ.

בניית התוכנית למפונים הוקצבה לשלוש שנים וכוללת 15 יחידות דיור בחלקה הממוקמת במרחק כ-500 מטרים מהמאחז. לתוכנית הוגשו שתי התנגדויות - האחת של פלסטינים הטוענים לבעלות בחלקה שבה מתוכנן האתר הזמני והשנייה על ידי תנועת "שלום עכשיו". ההתנגדויות נידונו בשבוע שעבר ונדחו ברובן. יחד עם זאת, הוחלט להקטין את התוכנית מ-17 יחידות דיור ל-15, כמספר בתי המגורים שייהרסו.

הכנה לפינוי נתיב האבות, 29 בנובמבר 2017. אמרי סדן, מערכת וואלה! NEWS
מבנה שנהרס בנתיב האבות, בנובמבר/מערכת וואלה! NEWS, אמרי סדן

בין היתר קבעה ועדת המשנה להתיישבות כי הטוענים לבעלות על הקרקע לא הצליחו להוכיח שלא מדובר באדמות מדינה, ולהוכיח את זכותם על הקרקע באופן המצדיק את ביטולה של התוכנית. עוד נכתב בהחלטה כי "על אף שלא חולקים על כך הגורמים המקצועיים כי מבחינה תכנונית מדובר בתכנית חריגה במובן מסוים, אישורה של התכנית הוא פועל יוצא של איזון ראוי בין השיקולים והאינטרסים השונים הרלוונטיים ובראשם מציאתם פתרון למפוני המאחז נתיב האבות".

המועצה תדון בהקמת מלון בבקעת הירדן ובקרית חינוך בבנימין

מועצת התכנון העליונה צפויה לקדם היום גם את התוכנית של מועצת בקעת הירדן להקמת בית מלון לצד פארק מוטורי בהתנחלות פצאל, וכן תוכנית להקמת קרית חינוך ליד ההתנחלות מעלה מכמש שממזרח לרמאללה. בתנועת "שלום עכשיו" מסבירים כי מדובר בתוכניות חריגות שכן ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר ביולי האחרון כי בנייה חדשה תיבנה בצמוד לבנייה קיימת - בניגוד לתכניות אלו.

מ"שלום עכשיו" נמסר כי "הממשלה מקימה כאן מתחמי התנחלות חדשים במסווה של תכניות 'לא משמעותיות' שאינן כוללות יחידות דיור למגורים. מדובר בשיטה חדשה-ישנה של הקמת התנחלויות חדשות בלי לקרוא להן בשמן". בתנועה הוסיפו כי "הקמת בית מלון ומתחם תיירותי בעומק בקעת הירדן, בנייה של קמפוס חינוכי במאחז לא חוקי, ואפילו הקמת בית קברות כשלב ראשון בהקמת אזור תעשיה חדש הן כולן החלטות שמקימות למעשה התנחלויות חדשות. ממשלת נתניהו איבדה את כל הבלמים בדרך לסיפוח דה-פקטו של הגדה המערבית וממשיכה להרחיק את ישראל מהסיכוי לשלום ולפתרון של שתי מדינות".

(עדכון ראשון: 08:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully