וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקשי המקלט החלו לקבל מכתבי גירוש: "ברכות! ישראל הגיעה להסכם"

4.2.2018 / 10:40

מבקש המקלט הראשון קיבל את מכתב הגירוש ובו פרושות בפניו האפשרויות בעברית ובאנגלית. "יש לנו כסף, אנחנו רוצים חיים", סיפר אחד המגורשים. בדפי המידע תוארה רואנדה כ"מדינה עם יציבות שלטונית ושגשוג כלכלי"

עריכה: יאיר דניאל

החלק האופרטיבי של מבצע החזרת מבקשי המקלט הזרים למדינה שלישית או למדינות המוצא, התחיל היום (ראשון) עם חלוקת מכתבים למיועדים לגירוש. מבקשי המקלט שקיבלו את מכתבי הגירוש הצהירו כי צפויים לבחור באפשרות של כלא, ולצדם לא מעט ממבקשי המקלט - מרביתם מחבל דרפור - קיבלו הארכה של אשרות השהייה שלהם הבוקר. במקום נמצאים נציגי ארגוני זכויות אדם, שמנחים את מבקלי המקלט לגבי צעדי ההמשך שלהם לאחר קבלת המכתבים.

מבקש המקלט הראשון קיבל את המכתב הבוקר, שחלקו האנגלי נפתח במשפט: "ברכות! אנו שמחים לבשר לך שישראל חתמה על הסכם", ובו אפשרויות הגירוש בעברית ובאנגלית. "אמרו לי 'תצא מפה אחרי 60 יום'", סיפר הבטום גורגיה, אריתראי שמתגורר עשר שנים בישראל. "אמרתי להם שאני לא יכול, יש לי בעיה. אני אלך לכלא. יש לנו כסף, יש לנו הכול - אנחנו צריכים חיים. יצאתי מחולות ב 2015 ומאז אני גר בפרדס כץ בבני ברק".

המדינה צפויה לתת עשרות מכתבים למבקשי המקלט שעומדים בקריטריונים של הוצאתם מהארץ, ויגיעו בימים הקרובים אל לשכות ההגירה והאוכלוסין כדי לחדש את אישור השהייה שלהם בישראל. במכתב תינתן התראה לפיה יש לעזוב את הארץ בתוך 60 יום לקבוצה הראשונה.

עוד בנושא:
רודן אריתריאה תוקף את ישראל: "לפליטים מגיע יותר מ-3,500 דולר"
ח"כ זנדברג בדיון על הגירוש לרואנדה: "אתם חברים של נאצים"
בכיר ברשות ההגירה: "ארגוני הזרים מנצלים את ניצולי השואה ומשקרים להם"

חלוקת מכתבי גירוש של רשות ההגירה למבקשי מקלט, לשכת ההגירה, בני ברק, 4 בפברואר 2018. יותם רונן
חלוקת מכתבי גירוש של רשות ההגירה למבקשי מקלט, לשכת ההגירה, בני ברק, 4 בפברואר 2018/יותם רונן
חלוקת מכתבי גירוש של רשות ההגירה למבקשי מקלט, לשכת ההגירה, בני ברק, 4 בפברואר 2018. יותם רונן
חלוקת מכתבי גירוש של רשות ההגירה למבקשי מקלט, לשכת ההגירה, בני ברק, 4 בפברואר 2018/יותם רונן

קאת'יר עבדאללה, מבקש מקלט מדארפור, אמר כי "ראש הממשלה החליט שצריך לגרש אותנו למדינה שלישית, אבל ברגע זה אנחנו לא יכולים לחזור כי המצב ממש גרוע שם". לדבריו, "חלק מהאנשים פה שחזרו למדינה שלישית נמצאים בכלא, חלק הרגו אותם, וחלק נכנסו דרך הים". העבדאללה הוסיף כי "צריך לבקש מהמדינה לא להחזיר אף אחד בכוח,
כדאי לחכות קצת. כשנפתור את הבעיות שלנו במדינות שלנו, נוכל לחזור בשקט. אבל עכשיו אנחנו לא יכולים לחזור למדינה שלנו".

חלוקת מכתבי גירוש של רשות ההגירה למבקשי מקלט, לשכת ההגירה, בני ברק, 4 בפברואר 2018. יותם רונן
חלוקת מכתבי גירוש של רשות ההגירה למבקשי מקלט, לשכת ההגירה, בני ברק, 4 בפברואר 2018/יותם רונן
חלוקת מכתבי גירוש של רשות ההגירה למבקשי מקלט, לשכת ההגירה, בני ברק, 4 בפברואר 2018. יותם רונן
חלוקת מכתבי גירוש של רשות ההגירה למבקשי מקלט, לשכת ההגירה, בני ברק, 4 בפברואר 2018/יותם רונן

מרהאווי זוואדה, אזרח אריתיראה בן 34 השוהה בישראל זה שש שנים וגר בשכונת פרדס כץ בבני ברק אמר כי קיבל אשרה לחודשיים בלבד. "אם אני לא חוזר לאריתריאה בכלא. אם אני לא חוזר לאוגנדה, לרואנדה, לאריתריאה, הולך לכלא. אני בכלא, אני לא יכול לחזור לאפריקה. יש בעיות שם. מה יש לי ברואנדה? מה יש שם באוגנדה? לא מדינה שלי", אמר. "יש הרבה בעיה באריתריאה. הילדים שלי היו בסיני, עד עכשיו אני לא יודע איפה הם. מה יש ברואנדה? אין עבודה. בן אדם צריך גם כסף. מה אני אוכל ברואנדה? המשפחה שלי לא שם".

המדינה תקציב למקבלי המכתב חודשיים להחליט אם לעזוב או להיכלא

על פי משרד הפנים, בשלב הראשון יורחקו רק גברים רווקים שבקשות המקלט שלהם נדחו, נשים וילדים יהיו מחוץ לתוכנית בשלב הראשוני. במהלך 60 הימים יצטרכו מבקשי המקלט שקיבלו את המכתב להחליט אם הם עוזבים מרצון ומקבלים כרטיס טיסה ומענק של 3,500 דולר או שמא מגיעים לסוף מועד היעד שבסופו יצטרכו לקבל החלטה אם הם מחליטים לעזוב. אם יקבלו החלטה שהם לא עוזבים, הם יוגדרו כשוהים בלתי חוקיים וכשייתפסו יוכנסו לכלא סהרונים. אז יצטרכו להחליט אם הם נשארים בכלא או לא, בהמשך יוחלט אם ניתן יהיה לגרש סרבנים.

הפגנה של מאות מבקשי מקלט מפגינים במחאה על תוכנית הממשלה לגירוש זרים, שגרירות רואנדה, הרצליה. יותם רונן
הפגנת מבקשי המקלט מול שגרירות רואנדה, לפני כשבועיים/יותם רונן

רשות ההגירה והאוכלוסין יחד עם המדינה תקצבה תגבורת של עוד כמאה פקחים נוספים שיהיו אמונים על תוכנית זו שצפויה לצאת לדרך מחר. על פי ארגוני הסיוע, מדינת ישראל חילקה "דפי מידע למסתנן היוצא למדינה שלישית בטוחה" במתקן חולות, במכתב שקיבלו נכתב, "ברצוננו להודיע לך כי מדינת ישראל חתמה על הסדרים המאפשרים לך לצאת מישראל למדינה שלישית בטוחה שתקלוט אותך אליה ותיתן לך אישור שהיה אשר יאפשר לך לעבוד במדינה ותבטיח את אי הרחקתך למדינת מוצאך".

במכתב תוארו התנאים העתידיים שבמדינת היעד ונכתב, "המדינה אליה באפשרותך לצאת היא מדינה שבעשור האחרון התפתחה מאוד וקולטת לתחומה אלפי תושבים חוזרים ומהגרים ממדינות אפריקה השונות. בשנים אחרונות היא מציגה נתוני צמיחה כלכלית מהגבוהות באפריקה וזאת הודות לייצוא לאירופה לארצות הברית, וכן בזכות ענף תיירות משגשג במדינה. במדינה זו ישנה יציבות שלטונית שתורמת להתפתחויות בתחומים רבים ובין היתר, בתחום החינוך, הרפואה והתשתיות".

דף מידע למסתנן היוצא למדינה שלישית בטוחה. -, מערכת וואלה! NEWS
"הסדרים המאפשרים לך לצאת מישראל למדינה שלישית בטוחה שתקלוט אותך". המכתב שחולק לשוהים במתקן חולות/מערכת וואלה! NEWS, -

סיגל רוזן מהמוקד לסיוע לפליטים אמרה כי "עד לפני יומיים 48 איש קיבלו אולטימטום בחולות, ונדרשו תוך 30 יום לבחור בין רואנדה לישראל. אנחנו גם ראיינו את האנשים האלה, יש ביניהם הרבה עם בקשות מקלט חזקות, ניצולי מחנות סיני, אדם שהגיע בגיל 15 וחצי לישראל ,אנשים מאוכלוסיות פגיעות. אנשים שבאים מחר לחדש את האשרה שלהם יהיו כאלה שידרשו לבחור בין רואנדה לישראל, אני לא יודעת אם מדובר בכל מי שיבוא לחדש את האשרה או רק 10% מהם".

רוזן הוסיפה כי "אנחנו רק יודעים שבשלב זה כי מי שהוא בעל משפחה או עם בקשת מקלט פתוחה לא יידרש לבחור. על פי הנהלים מי שיבוא לחדש את אשרתו ברשות האוכלוסין וההגירה יצטרכו לבחור בין רואנדה לכלא סהרונים, ואת האמת שיותר מחודש שהמוני אדם שבאו לחדש את האשרה אמרו להם 'בפעם הבאה אל תבואו, לא תקבלו ויזה או שתקבלו כרטיס טיסה לרואנדה'. האיומים נשמעו מזמן ובכל זאת אנשים ממשיכים ומגיעים כדי לשמור על מעמדם החוקי".

מאות מבקשי מקלט שוחררו ממתקן הכליאה "חולות": "לאן נלך?". רויטרס
מתקן חולות/רויטרס

הלפום סולטן, אזרח אריתריאה שארגן את המחאה מול שגרירות רואנדה לביטול ההסכמים של מדינת ישראל עם רואנדה אמר כי "הבנתי בתחילת פברואר זה הולך להתחיל, אז אנחנו הולכים לראות מה הם יגידו ואיך הם יפעלו. אם הם ישלחו לי מכתב ויתנו לי את האפשרות, אני אבחר ללכת לכלא, כי האופציה האחרת עלולה לסכן את חיי, אז אני מעדיף ללכת לכלא מאשר להגיע למקום שאני לא רוצה. אני מקווה ומאמין שהחברה הישראלית לא תיתן לי להישאר בכלא לכל החיים", אמר סולטן. "עכשיו הם לא מדברים רק על גירוש, הם אומרים 'כלא או רואנדה', ואני מעדיף כלא. פליטים כל הזמן מגיעים באופן לא חוקי ולכן הם לא חוקיים".

(עדכון ראשון: 19:07)

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא רואנדה פול קגאמה בפורום הכלכלי בדאבוס שבשוויץ, ינואר 2018. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"מדינה שבעשור האחרון התפתחה מאוד וקולטת לתחומה אלפי תושבים". נתניהו ונשיא רואנדה קגאמה/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully