וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבין 87 נשים: אף יוצאת אתיופיה לא תשמש סמנכ"לית הרשות לקידום האישה

3.2.2018 / 17:45

בתום תהליך מיונים ארוך של שנתיים, הוועדה לאיוש התפקיד, שלא כללה נציגים מהעדה כלל, קבעה כי אף אחת מהמועמדות הסופיות - כולן אקדמאיות - מתאימה. ח"כ לשעבר תמנו שטה הגישה תלונה לנציב שירות המדינה: "הצביעות חוגגת, שוויון לא יכול להיות סלקטיבי"

הפגנת יוצאי אתיופיה, תל אביב, 22 ביוני 2015. ראובן קסטרו
נשים בהפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב, 2015/ראובן קסטרו

עימות התפתח בסוף השבוע האחרון בין מנכ"לית הרשות למעמד האישה, אווה מדז'יבוז', ועורכת הדין וחברת הכנסת לשעבר פנינה תמנו שטה, זאת בעקבות העובדה כי מבין 87 מועמדות יוצאות אתיופיה, כולן אקדמאיות, לא נמצאה מועמדת מתאימה לשמש סגנית מנכ"לית הרשות. המכרז לאיוש התפקיד, המהווה משרה שיועדה מלכתחילה לאישה ממוצא אתיופי, מתקיים זה שנתיים - אך עד עתה לא אויש. לבסוף, הוחלט לצאת למכרז ייעודי נוסף ליוצאי אתיופיה.

ביום חמישי הגיע המכרז לשלב הסופי, ואחרי מיונים קפדניים שביצע מכון אדם מילא וסינונים נוספים, זומנו ארבע מועמדות ומועמד אחד, כולם בעלי תארים אקדמיים, לשלב הריאיון. עם זאת, הוועדה האחראית לאיוש התפקיד קבעה כי המועמדות והמועמד שהוצגו בפניה אינם מתאימים. אף אחד מחברי הוועדה אינו מגיע מקהילת יוצאי אתיופיה, ונכללו בה שני נציגים של הרשות למעמד האישה, שני נציגים מנציבות שירות המדינה וכן מנכ"לית הרשות עצמה.

המשרה, שכאמור עומדת ריקה כבר שנתיים, גרמה לביקורת נוקבת מצד גורמים בכירים בקהילת יוצאי אתיופיה. לטענת נציגים בקהילה, למרות הקמת ועדות המעקב בכנסת, שנועדו לקדם ייצוג הולם של יוצאי העדה האתיופית בשירות הציבורי, הוועדות הסגורות עדיין מונעות מרבים להתקדם למשרות בכירות - כך שעדיין ניתן למצוא רבים מבני העדה רק במשרות מנהלה, אבטחה וניקיון.

עוד בוואלה! NEWS
שגרירת ישראל בפולין: "אני סופגת מסרים אנטישמיים בעקבות החוק"
מאבק השבת באשדוד: קנסות הוטלו לראשונה על בעלי החנויות במתחם ביג
לילה שני ברציפות: צה"ל תקף בעזה בעקבות שיגור רקטה

פנינה תמנו - שטה ביום עיון לחברי הכנסת החדשים, ינואר 2013. טלי מאייר
"הצביעות במדינה, גם בקרב נשים, חוגגת". תמנו שטה/טלי מאייר

המאבק הוביל גם לשינוי נהלים בנציבות, שעברו בשנה האחרונה בוועדת השרים המיוחדת שהקים ראש הממשלה בנימין נתניהו לקידום יוצאי אתיופיה בישראל. תמנו שטה, שהובילה את המאבק בכנסת הקודמת, תקפה באופן ישיר את מדז'יבוז' בקבוצת ווטסאפ משותפת, וטענה כי מדובר בצביעות של השירות הציבורי. לטענתה, "לא ברור כיצד משרד שמתיימר לפעול למען שוויון חברתי, או רשות שפועלת לקידום מעמד האישה, נותר סלקטיבי". מדז'יבוז' הגיבה לתמנו שטה ואמרה כי חבל שלא פנתה אליה באופן אישי, תוך טענה כי זהו ניסיון לעשות "סיבוב פוליטי" על גבה.

"קהילת יוצאי אתיופיה הצמיחה לא מעט פורצות דרך, אך לצערי הצביעות במדינה, גם בקרב נשים, חוגגת", אמרה תמנו שטה. "הייתכן שקיים חוק לייצוג הולם לנשים עליו אנו נאבקות, כולל המשרד שמתיימר להציג נתונים ופערים שמצביעים על פערים מגדריים, והכוונה למשרד לשוויון חברתי ובתוכו הרשות לקידום מעמד האישה? בראש הרשות החשובה עומדת אווה (מדיז'בוז, ד"י), שעשתה דרך, גם היא הייתה עולה חדשה ופילסה את דרכה בצורה מדהימה. אבל נשים שמגיעות לעמדות, ראוי שיזכרו מאיפה התחילו".

תמנו שטה הוסיפה בלשון פנייה למדז'יבוז', כי "היום, אווה, כשישבת להכריע בתפקיד סגנית ראש הראשות, הסגנית שלך, היה לך קשה להתחבר לנשים האתיופיות פורצות הדרך והמדהימות שניגשו". לדבריה, "אני מתביישת מהיחס שהן זכו לו בוועדה. הייתן אומרות להן מלכתחילה שהן לא רצויות. הן זכו ליחס צונן, ריאיון קצר ולקוי לאחר חודשים של סינונים על ידי אנשי מקצוע הכי טובים. אבל לכם זה לא הספיק. אני באה בטענות למי שבוחר לקרוא לעצמו משרד לשוויון חברתי, או רשות לקידום מעמד האישה. שוויון לא יכול להישאר סלקטיבי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טענה כי רוב המכרז לא התקיים כלל בתקופתה. מדז'יבוז'/מערכת וואלה!, צילום מסך

"על נציבות שירות המדינה חלה החובה לקדם שוויון הזדמנויות ואת חוק ייצוג הולם", הדגישה תמנו שטה. "מקומם שלמרות שהיו שני נציגים של הוועדה, ולמרות שהמכרז רץ כשנתיים, הם בחרו שוב ושוב למסמס את המכרז ולא לאייש את התפקיד המיועד. אני קוראת לנציב הזמני מר אודי פרוואר להתערב ולבחון את מה שקורה סביב יישום החוק והחלטות הממשלה".

בתוך כך, הגישה הח"כית לשעבר תלונה לנציב שירות המדינה ולמתאם המאבק ובאפליה ובגזענות. כמו כן, גם המועמדים שהגיעו לשלב הסופי צפויים לעתור לנציבות שירות המדינה על אי קבלה של אף אחד מהם אחרי שנתיים של המתנה. "לא ייתכן שיוליכו שולל ויטעו תקווה במיטב האקדמאים בקרב יוצאי אתיופיה ויספרו לנו סיפורים שאין ולו מועמדת אחת מתוך עשרות האקדמאיות שהצליחו לאתר במשך שנתיים. זה אומר שאין כנות בכוונות יישום של חוק ייצוג הולם", מסרה תמנו שטה.

"אין זה נכון להתפשר ולבחור מתוך אילוץ"

בשורה התחתונה, החליטה מדז'יבוז' להוציא מכרז ייעודי נוסף ליוצאי אתיופיה ואף הודיעה כי בכוונתה ללוות אותו באופן אישי. מדז'יבוז', המכהנת בתפקידה רק שלושה חודשים, נחשפה למכרז הנוכחי רק בשלביו הסופיים והחלטתה למעשה מאפשרת את שמירת התקן ליוצאות ויוצאי קהילת אתיופיה. ביום שישי אחר הצהריים שוחחה תמנו שטה עם מדז'יבוז' על מנת ללבן את חילוקי הדעות ביניהן.

מדז'יבוז' מסרה בתגובה כי "תהליך איתור סמנכ"ל/ית הרשות לקידום מעמד האישה מתבצע על ידי נציבות שירות המדינה ‏ונמשך כשנתיים, זמן רב טרם כניסתי לתפקיד. למעשה, ישיבת הוועדה שבה השתתפתי הייתה ‏מעורבותי הראשונה בתהליך. בפני ארבעת חברי הוועדה הופיעו ארבע מועמדות ומועמד אחד ‏ומהם לא נמצאו מתאימים לתפקיד. עם זאת, לטעמי, אין זה נכון להתפשר ולבחור מתוך אילוץ ‏כשאני יודעת שיש עוד כל כך הרבה מועמדות ומועמדים ראויים, מתאימים ופורצי דרך המתאימים ‏לתפקיד. לכן, אני מחויבת באופן אישי להוציא מכרז ייעודי נוסף, שבו אהיה מעורבת באופן אישי ‏מהרגע הראשון, ובין היתר אדאג לשיווק המכרז בצורה הכי רחבה כדי לאפשר למועמדות ‏ומועמדים מתאימים מבין קהילת יוצאי אתיופיה להשתלב בו, ולאתר מתוכם את המועמדת או ‏המועמד הנכונים לתפקיד, שתהיה או יהיה יד ימיני ושותפים מלאים ליצירת שינוי חברתי ‏משמעותי. צר לי מאוד על כך שיש מי שמנסים לעשות סיבוב פוליטי על גבם של יוצאי אתיופיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully