וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי שכונת כפר עקב שבמזרח ירושלים: "מנסים לנתק אותנו מישראל"

מאיה הורודניצ'אנו, כתבתנו בירושלים

2.2.2018 / 12:21

צה"ל נערך לתגבר כוחות בשכונה הישראלית שנמצאת מחוץ לגדר ההפרדה וכלואה בין החומה לשטחי הרשות הפלסטינית. המהלך מעורר חשש כבד בקרב התושבים לעימותים עם כוחות הביטחון, "חיילים לא יודעים איך להתנהג עם אזרחים וזה יוצר בעיות"

עריכה: שניר דבוש

(בוידאו: תיעוד של ילד פלסטיני ממזרח ירושלים מאיים באקדח צעצוע על חייל מג"ב)

תושבי השכונה הירושלמית כפר עקב שנותרה מעבר לגדר ההפרדה, שמעו לאחרונה שמועות על כוונות להגביר את פעילות צה"ל במקום, אולם לא ידעו כי המהלך צפוי לצאת לפועל. כעת, אחרי שנודע כי הצבא מתכוון לתגבר כוחות באזור עוטף ירושלים, מזהירים בשכונה שהמהלך עלול להחמיר את המצב ולהוביל לעימותים. מאידך, ראש העירייה ניר ברקת בירך על המהלך והבהיר כי לא יחול שינוי במעמד התושבים.

בשכונה מספרים כי גם היום הצבא נכנס לשטח לעיתים, אך לדברי תושב השכונה מועין עודה, "נוכחות יותר פעילה של חיילים בשטח עלולה לגרום ליותר עימותים במקום. יותר זריקות אבנים מצד נערים ויותר התפרעויות בשטח. אנשים יבינו שהחיילים לא כאן לספק ביטחון, אלא רק לעצור. לדעתי זה יכול זה להגביר את המתח".

עוד בוואלה! NEWS:
על סף פיצוץ מאז ולתמיד: סיור קרבי בלב בירת הטרור של חמאס בגדה
רוסיה באזהרת מסע לאזרחיה: "ארה"ב מחפשת אתכם"
בג"ץ אישר הריסת שלושה בתים בכפר הפלסטיני סוסיא שבאזור חברון

הפרות סדר במזרח ירושלים, 15 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
"יותר חיילים יוביל ליותר סכסוכים בשטח". הפרות סדר במזרח ירושלים/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

מוניר זעייר יושב ראש ועד תושבי כפר עקב גם סבור כי המהלך עלול להוביל לעימותים. לדבריו, "בכל פעם שיש משטרה או חיילים באזור פתוח בלי גדר, יש התנגשות ביניהם לתושבים מהגדה שעוברים מפה. אם תהיה יותר נוכחות צבאית תהיה סכנה, זה מסכן חיים של תושבים כאן שלא יוכלו לצאת ולא יוכלו לעבור. אנשים עוברים לרמאללה ולידינו מחנה הפליטים קלנדיה. זה מסכן את החיים שלנו". זעייר המשיך להדגיש את הבעייתיות במהלך והוסיף, "חיילים לא יודעים איך להתנהג עם אזרחים וזה יוצר בעיות. הפיתרון האמיתי הוא להזיז את הגדר לגבול ולהכניס את השכונה לשטח ישראל. כפר עקב זה חלק מירושלים. אדמה ירושלמית, ישראלית".

התכנית הכוללת תגבור כוחות היא חלק משינוי ארגוני של צה"ל בנוגע לשליטה באזור. מדובר בשני מהלכים. האחד, העברת האחריות של החטיבה המרחבית עציון על עוטף ירושלים לאחריות החטיבה המרחבית בנימין. זהו מהלך שיהפוך את מח"ט בנימין לכתובת ברורה עבור משמר הגבול בפעילות המורכבת, ומצד שני ימקד לפחות חטיבה מרחבית אחד, בפעילות סביב גזרת העוטף.

הפרות סדר ביהודה ושומרון, 15 בדצמבר 2017. רויטרס
שינוי בתחומי אחריות החטיבות ביהודה ושומרון/רויטרס
"הפיתרון האמיתי הוא להזיז את הגדר ולהכניס את השכונה. כפר עקב זה חלק מירושלים. אדמה ירושלמית, ישראלית"

המהלך השני הוא הקמת יחידה ייעודית הכוללת חמ"ל במשמר הגבול, בו יישבו נציגים גם מצה"ל ושב"כ. מטרת היחידה יהיה לרכז מודיעין איכותי על האזור שישרת את כלל מערכת הביטחון ויקדם יותר מבצעים ו"טיפולי שורש". בצה"ל הסבירו כי התכנית נובעת מפערים מבצעיים והתגברות הטרור סביב העיר ירושלים, וכן בשל בעיות של סנכרון בין הגופים השונים ובהם משמר הגבול ומשטרת ישראל. העומס הביטחוני הכבד במרחב עוטף הבירה נמצא כיום באחריות כוחות משמר הגבול הכפוף למשטרת מחוז ירושלים והם משמשים כשכפ"צ שבולם טרור ופועל נגד פעילות פלילית.

השטח הישראלי שכלוא בין החומה לשטחי הרשות הפלסטינית הפך להיות אזור דמדומים אליו נשאב העולם הפלילי כמו סוחרי סמים וסוחרי נשק ובאותה נשימה גם פעילי טרור שרואים באזור מחנות הפליטים והכפרים ערי מקלט שאף אחד לא ממהר לטפל בהם. בתקופה האחרונה נרשמה עלייה בהיקף נושאי תעודת זהות כחולה שמעורבים בפעילות טרור. היקף הבנייה הבלתי חוקית בשכונה זינק ושריפות פסולת שמזהמת את האזור הפכו למראה שכיח, זאת בשל תשתית פינוי בעייתית של קבלני זבל.

"לא יחול שום שינוי במעמדם האזרחי-מוניציפלי"

התכנית אמנם אינה נוגעת לאחריות האזרחית על התושבים, אולם יש הסבורים כי היא חלק ממהלך רחב לנתק לגמרי מירושלים את השכונות שנותרו מעבר לגדר אך בשטחה המוניציפלי. תושבי האזור, שעל פי הערכות מספרם עומד על כ-140 אלף איש, סובלים כבר שנים ארוכות מהזנחה קשה מצד הרשויות. לאחרונה עלתה, בין היתר, הצעת חוק שמאפשרת את פיצול השכונות האלה מירושלים. עם זאת, הוקשחו לבסוף התנאים ונקבע כי יש לקבל את אישור הכנסת כדי לבצע מהלך כזה וראש הממשלה אינו יכול להחליט על כך בעצמו. הצעת החוק היתה חלק מקידום תכנית השר לענייני ירושלים זאב אלקין, שפרסמו ניר חסון ויהונתן ליס ב"הארץ", להפרדה מוניציפלית של השכונות הפלסטיניות מירושלים, בהן מחנה הפליטים שועפאט וכפר עקב.

"זה נראה לי צעד נוסף בתכנית לנתק את השכונה. עוד כמה חודשים יכול להיות שיעבירו את האחריות על השכונה לגופים אחרים. זה עוד שלב עד שיתנתקו סופית מהשכונה", אמר תושב השכונה עודה. אביב טטרסקי, חוקר בעמותת עיר עמים, אמר כי "זה לא מנותק מהניסיון של אלקין לנתק את השכונות. בעצם מנסים בכוח לעשות מה שלא הצליחו לעשות בכנסת". לדבריו, "מדברים על ביטחון אבל בעצם מקדמים מהלך שהוא אחר לגמרי. הביטחון פה זה רק תירוץ. מסתירים מאיתנו ומהתושבים את מה שבאמת מתכוונים לעשות. בעוד חצי שנה יגידו שהצבא ממילא שם והעירייה לא, אז נעביר את הסמכויות לצבא".

ברקת אמר כי עודכן על התוכנית ובירך על היוזמה "לחיזוק הביטחון, הריבונות והמשילות בכל חלקי הארץ, ובוודאי בשכונות מזרח ירושלים. התכנית המדוברת קובעת שינויים אופרטיביים נקודתיים, שיעניקו למשטרה ולצה"ל פיקוד ושליטה טובים יותר במרחב ויאפשרו הלימה בין הגופים".

עוד נמסר מהעירייה כי "לא יחול שום שינוי במעמדם האזרחי-מוניציפלי של תושבי השכונות הירושלמיות שמעבר לגדר הביטחון. אנו מאמינים כי המהלך יאפשר בסופו של יום למשטרת ירושלים ולעיריית ירושלים לפעול בצורה טובה יותר בתוך שכונות אלה, לספק לתושביהן שירותים טובים יותר ולהשליט בהן חוק וסדר".

מצה"ל נמסר כי אין כוונה לתגבר כוחות בכפר עקב בשלב זה, אלא לפעול באופן אפקטיבי יותר במרחב עוטף ירושלים שנמצא באחריות הצבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully