וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ אישר הריסת שלושה בתים בכפר הפלסטיני סוסיא שבאזור חברון

מאיה הורודניצ'אנו, כתבתנו בשטחים

2.2.2018 / 8:52

בג"ץ דחה באופן חלקי את בקשת תושבי הכפר לצו ביניים והורה כי ניתן להרוס שלושה בתים. הריסתם של חמישה מבנים אחרים, בהם מרפאת הכפר, נמנעה באופן זמני. עורכת הדין המייצגת את התושבים: "הם חיים תחת איום 'טרור ההריסה' באופן יומיומי ומידי"

משפחה פלסטינית (נוג'ווה) באהל לאחר שגורשו מביתם שמיועד להריסה בסוסיא. רויטרס
לטענת התושבים, באחד המבנים שנקבע כי ייהרס גרה משפחה בת שבע נפשות. פלסטינים בכפר/רויטרס

בג"ץ דחה אתמול (חמישי) חלקית את בקשת תושבי הכפר הפלסטיני סוסיא שבדרום הר חברון לצו ביניים שימנע הריסת מבנים במקום. לפי ההחלטה, ניתן להרוס שלושה בתים שנבנו באופן בלתי חוקי והוצא צו זמני למניעת הריסה של חמישה אחרים. כמו כן, צוין כי על המדינה להגיש את תשובתה בנוגע להסדרת מעמד הכפר, שאין לו תוכנית מתאר, עד לתחילת חודש מאי. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כתבה כי "החלטות ההריסה צריך שיתבססו על ניתוח כלל נסיבותיו הפרטניות של כל מבנה, ובהן גם נסיבות הומניטריות".

חלק מהמבנים שנקבע כי ייהרסו משמשים למגורים ונבנו לאחר הגשת העתירה. התושבים טענו כי יש להימנע מהריסת אחד המבנים המשמש למגורים משום שמתגוררת בו משפחה בת שבע נפשות, בה האב סובל מבעיות בריאותיות ואחד הילדים צריך לעבור ניתוח. חיות קבעה כי דין הבקשה להידחות שכן "מבנים אלו, על אף הטענות לחשיבותם ההומניטרית, אינם מהווים בנייה שנועדה לשימור המצב הקיים, כי אם בנייה חדשה שהתבצעה בעת שההליכים תלויים בפנינו ובלא שנכללו בהם".

ראש הממשלה חמדאללה וראש המשלחת של האיחוד האירופי בעצרת הזדהות עם תושבי סוסיא שבג"ץ הורה לפנותם, יוני 2015. בני בן סימון, מערכת וואלה! NEWS
ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה וראש משלחת האיחוד האירופי בעצרת הזדהות עם תושבי סוסיא, 2015/מערכת וואלה! NEWS, בני בן סימון

צו זמני הוצא למבנים האחרים המיועדים להריסה ונקבע כי יש להרוס רק תוספות שנעשו לאחר הגשת העתירה. בנוגע למרפאה בכפר ציינה חיות כי "אף שאין מחלוקת שהמבנה דנן הוקם שלא כחוק, ניתן להבין שקיומה של מרפאה הוא צורך חיוני לחיים בכפר, והריסתה עשויה להסב נזק רב לעותרים ולכפר כולו". למבנה זה הוצא צו זמני המונע את הריסתו לחצי שנה.

עורכת הדין קמר מישרקי אסעד שמייצגת את התושבים, אמרה כי למעשה אושרו להריסה שבעה מבנים המשמשים 42 נפשות ומחציתם ילדים. לדבריה, "תושבי הכפר חיים תחת איום 'טרור ההריסה' באופן יומיומי ומידי, כשהמדינה מבקשת להעבירם בכפייה ממקומם למקום לא ידוע תחת כיפת השמיים ובכך להמשיך להפר את חובותיה על פי הדין הבינלאומי ההומניטרי". יחד עם זאת, היא הוסיפה כי בית המשפט צמצם את היקף ההריסה שביקשה המדינה, ובכך חיזק את העמדה שאכיפת דיני התכנון והבנייה דורשת "הפעלת שיקולים הומניטריים כחלק מחובתו של השלטון הכובש בשטח כבוש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
פסיפס בית הכנסת העתיק סוסיא. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
אדמות הכפר הופקעו לאחר גילוי עתיקות העיר היהודית הקדומה סוסיא. פסיפס בבית הכנסת העתיק במקום/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

בכפר סוסיא גרות כ-40 משפחות, ותושביו הגישו בעבר תוכנית מתאר שנדחתה ב-2013 על ידי המנהל האזרחי. שנה לאחר מכן, הם הגישו עתירה נגד המדינה בבקשה לפעול להסדרת הכפר ולמנוע מימוש צווי מניעה שהוצאו למבנים בשטח. בתחילת 2016, הודיעה המדינה כי תימנע מאכיפת צווי הריסה למבנים שהוקמו לפני הגשת העתירה, ובנובמבר האחרון הודיעה כי חלה התקדמות בנוגע לאפשרות להסדיר את מעמד הכפר וכי הסוגיה נבחנת, אך לא ניתנו לוחות זמנים. עם זאת, המדינה הבהירה כי קיימת כוונה להרוס מבנים שנבנו לאחר הגשת העתירה או תוך הפרת צווים שיפוטיים.

מנהל הפעילות של תנועת רגבים שעתרה לפינוי הכפר ישי חמו אמר לאחר החלטת בג"ץ כי ההחלטה לאפשר הריסה לאלתר של חלק מהמבנים הייתה "מתבקשת. לדבריו, "אין די בכך. אנו מצפים כי המדינה תוסיף ותודיע כי בכוונתה לפנות את המאחז כולו בהתאם לדברים שאמר בעבר שר הביטחון ולא תיכנע ללחץ חיצוני פסול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully