וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיום שמאחורי הודעת צה"ל: ישראל תצטרך להכריע אם לפעול בלבנון

29.1.2018 / 15:52

מפעלי הטילים שבונה טהראן בלבנון נועדו לסייע לחיזבאללה להשיג נשק שובר איזון מול ישראל, ולטענת דובר צה"ל, הדבר צריך להטריד את תושבי לבנון לא פחות. לאחר שורה של תקיפות שיירות נשק, הצבא מתכונן לשלב הבא מול המעוז האיראני בצפון

צילום: שי מכלוף, עריכת וידאו: ניר חן

הטור שפרסם אתמול (ראשון) דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס על הניסיון של איראן וחיזבאללה להקים בימים אלו מפעל לטילים מדויקים בלב לבנון מעיד יותר מכל כי הדרג המדיני בישראל יידרש לשאלת ההתמודדות עם האתגר. חבר פרלמנט מטעם חיזבאללה תקף את מאמרו, וכינה זאת "דברי הבל ופרובוקציה". התגובה של חאג' מוחמד רעד, שמשמש גם חבר במועצת השורא של הארגון השיעי, פורסמה באתר "הדיאלוג המתמשך".

משטר האייתולות הכריז כבר בשנת 2009 על כוונותיו להקיף את מדינת ישראל תוך ארבע שנים בטילים מדויקים שיהוו איום ישיר על עורף מדינת ישראל. לא עוד רקטות סטטיסטיות שיכולות לפגוע מאות מטרים ממטרות נבחרות, אלא טילים בעלי דיוק שיכול להוות איום ישיר על תחנות כוח, שדות תעופה, נמלים, בסיסי צה"ל ומתקנים רגישים אחרים. ישראל הגדירה את התכנית האיראנית כקו אדום. מאז חלפו כמעט תשע שנים. פיצוצים עמומים נשמעו במזרח התיכון, שיירות נשק שעשו דרכן מסוריה ללבנון עלו באש, אישים בכירים חוסלו והתכנית לא התממשה.

עוד בוואלה! NEWS:
ניצחון מוחץ, מהיר ומובהק: אסטרטגיית צה"ל נחשפת
סוכל ניסיון חדירה להתנחלות איתמר; מצוד אחר חשוד שנמלט
הוארך ב-9 ימים מעצרו של החשוד המרכזי ברצח תושב נתניה בדירתו

פעיל חיזבאללה ליד משגר רקטות, 2010. AP
פעיל חיזבאללה ליד משגר רקטות בדרום לבנון/AP

בכיר במטה הכללי שנשאל בשיחה עם וואלה! NEWS על אודות המאמץ האיראני לשנע נשק שובר איזון לאזור אמר כי, "יש לא מעט אנשים באיראן שקמים בבוקר וכל מה שהם עושים הוא לחשוב איך להשמיד את מדינת ישראל. למחוק אותה מעל המפה. אנחנו תמיד מנסים להקדים אותם ולחשוב כמה צעדים קדימה כדי לסכל את הכוונות הללו".

איראן זיהתה את חולשת המדינות במזרח התיכון וחוסר האכיפה והפיקוח של קהילה הבינלאומית והחלה בתהליך שמטרתו לייצא לא רק מערכות נשק מתקדמות וטילים מדויקים אלא ממש הקמה של פסי ייצור של אמצעי לחימה. הבסיס לכך היה פריצת דרך טכנולוגית בהסבת רקטות לטילים חכמים. מהלך טכנולוגי איראני ראוי לשבח בפני עצמו. לכל הדעות, פס הייצור המקומי יקצר דרמטית את התהליך הלוגיסטי מאיראן לארצות היעד כמו: לבנון, סוריה, תימן, סודן ורצועת עזה. בשורה התחתונה ישראל כבר לא תוכל לסכל את התהליך מאיראן לאותן ארצות, אלא תצטרך להתמודד עם כושר יצור מקומי באותן מדינות.

עוד באותו נושא

דובר צה"ל בפנייה חריגה לאזרחי לבנון: "איראן משחקת בביטחונכם"

לכתבה המלאה
מצעד צבאי של צבא איראן בטהראן, 22 בספטמבר 2017. AP
פריצת דרך טכנולוגית אפשרה הסבת רקטות לטילים חכמים. מצעד צבאי בטהראן/AP

לפי פרסומים זרים, חיל האוויר הישראלי תקף בשנים האחרונות מאות יעדים במזרח התיכון כדי לסכל הברחת מערכות נשק וטילים מאיראן בדגש על הציר המוביל מסוריה לידי חיזבאללה בלבנון. צה"ל, לפחות לפי הפרסומים, בחר בהתחלה לתקוף בגבול סוריה-לבנון וכשלא הייתה ברירה בעומק שטח סוריה למרות הנוכחית הרוסית. נדמה שכעת הגיע השלב הבא.

מדינאים ישראלים ובכירים במערכת הביטחון יצאו למסע הסברה בזירה הבינלאומית כדי להראות כיצד התהליך האיראני להפצת טילים מדויקים קורם עור וגידים. להסביר כיצד האזור יכול להידרדר. אחד היעדים היה הבית הלבן ומשרד ההגנה האמריקני. הלחץ הישראלי הניב פירות ובתום פגישה של סעד חרירי עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ,יצא ראש ממשלת לבנון נגד הכוונות האיראניות להקים עבור חיזבאללה מפעלי נשק בלבנון. טראמפ הגדיל לעשות והזהיר כי מהלך שכזה עשוי לדרדר את האזור למלחמה.

תיעוד פיצוץ באזור ג'מאריא שמערב לדמשק בירת סוריה שיוחס לתקיפה ישראלית, 5 בדצמבר 2017. צילום מתוך טוויטר, מערכת וואלה!
תיעוד תקיפה שיוחסה לישראל בשטח סוריה, בחודש שעבר/מערכת וואלה!, צילום מתוך טוויטר

לכן, לטור שפרסם דובר צה"ל יש משקל משמעותי. ניסיון להזכיר שלכל פעולה על אדמת לבנון יש גם מחיר הפסד. יש בטור לא רק העברת מסרים ברורים לחיזבאללה ואיראן ולקהילה הבינלאומית על הקווים האדומים של ישראל אלא התכתבות ישירה עם העם הלבנוני. אותו עם שהראה בשנים האחרונות ניצני ביקורת נגד ההתנהלות חיזבאללה ואיראן על חשבון הביטחון של מדינת לבנון. הלבנונים שאלו כבר את השאלה: "מה לנו ולמלחמת סוריה?", ולאחר מכן ביקרו את ההתערבות הבוטה של איראן בענייני לבנון עד כדי חשש משליטה מוחלטת. המסר של דובר צה"ל כוון לאותם אזרחים, מדינאים ופוליטיקאים שיציבות לבנון חשובה להם. זו המבוססות על תיירות, בנקאות ומסחר שעשויה לקרוס כתוצאה מעימות רחב עם ישראל.

חיזבאללה מורתע מאז מלחמת לבנון השנייה, ולכן הוא מנהל באופן מושכל וזהיר מאוד את מלחמת הצללים שלו עם ישראל. אך ברקע קיים לו שחקן איראני שמשקיע מיליארדי דולרים כדי להניע טרור ברחבי המזרח ומרגיש לאחרונה לחוץ עם הגב לקיר. לא רק בגלל ההפגנות שהתפרצו ברחבי איראן ומאיימות על יציבותו אלא בעיקר בגלל הלחץ המערבי שמתחיל בוושינגטון וקשור בין היתר להסכם הגרעין. כדי להרתיע את ישראל ולהיערך לרגע שבו יחליטו בירושלים להכות בו מתאמצים האיראנים לממש את החלום הגדול: להפוך את לבנון ממוצב קדמי נגד ישראל למדינה בשליטתם. במילים פשוטות : לאיראן יהיה גבול גיאוגרפי עם ישראל ולישראל לא יהיה גבול גיאוגרפי עם איראן.

וואלה TALK הראיון המרכזי עם יעקב אילון ודובר צה"ל רונן מנליס ה27 לדצמבר 2017. ראובן קסטרו
לטור שפרסם יש משקל משמעותי. מנליס/ראובן קסטרו

ההשתלטות האטית על לבנון נעשתה בעל כורחה של המערכת הפוליטית הרגישה של לבנון ולמרות המאמצים של סעודיה, אויבת מושבעת של איראן, להרחיק את השפעת השיעים מלבנון. יש שקוראים לזה מלחמת דת. ההשתלטות באה לידי ביטוי לא רק בהעצמת איראן את חיזבאללה במישור הצבאי אלא גם בשילוב כוחות בין צבא לבנון לזרוע הצבאית של חיזבאללה, חדירה לכלכלה הלבנונית ומינוי בובות במערכת הפוליטית. המדינאים הלבנונים נכנעו בלית ברירה. חששו אז וגם היום לחייהם. הבור הענק שנפער כתוצאה מעוצמת הפיצוץ שחיסל בפברואר 2005 את ראש הממשלה הלבנוני רפיק חרירי אומנם כוסה אך הפצע נותר מדמם ומרתיע.

הבחירות בחודש מאי - רגע ההכרעה של העם הלבנוני

במאי 2018 יעמוד העם בלבנון במבחן. מועד הבחירות. האם הוא מאפשר מהלך מכריע לאיראן ולחיזבאללה להשתלט בגלוי על לבנון או שהמחאות ועמידה איתנה של פוליטיקאים בגיבוי הקהילה הבינלאומית יצליחו לדחות את רעיונות ההשתלטות של מפקד כוחות קודס קסאם סולימני על מדינת הארזים. שלב הביניים יכולה להיות פשרה איראנית: מינוי ממשלת בובות בחצי קריצה של מדינות בעלות אינטרס כלכלי בלבנון, מהלך שיכשיר את העמקת ההשתלטות השיעית. סוג של הרכב פוליטי שיסייע בקידום הרעיון האיראני להציב בין היתר מפעלים טילים מדויקים ברחבי המדינה שיהוו איום בלתי נסבל על ישראל וישנה את כל כללי המשחק שהיו עד כה.

אפשר להעריך שצה"ל ערוך לכמה מדרגות תגובה. מזו שלא משאירה אף חתימה והתכלית שלה היא לדחות מלחמות, ועד לזו של אין ברירה שפועלת בצורה ישירה, בגלוי ובאגרסיביות. מה שברור הוא הדרג המדיני בירושלים מוטרד מהשאלה כיצד צריך לפעול נגד האיום המוחשי שנמצא עשרות קילומטרים מהגבול הצפוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully