וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: בעקבות הביקורת - מח"ש שינתה נהלי חקירה

26.1.2018 / 8:50

פרקליט המדינה הנחה לשנות נהלים בעקבות הביקורת החריפה שנמתחה על ידי בית המשפט במסגרת עתירה של רונאל פישר. מתגובת המדינה עולה כי איש מהפרקליטים במח"ש לא יועמד לדין פלילי, אך החוקרים הונחו בנוגע לשיחות לא פורמליות עם נחקרים

צילום: שי מכלוף, עריכת וידאו: ניר חן

פרקליט המדינה שי ניצן הנחה את המחלקה לחקירות שוטרים לשנות נהלי חקירה, וזאת בעקבות הביקורת השיפוטית החריפה שנמתחה על ידי בית המשפט המחוזי בבאר שבע לפני כשנה וחצי, כך עולה מתגובת המדינה שהוגשה בשבוע שעבר לבג"ץ. בימים אלו ממשיך הליך בדיקה המבוצע על ידי המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד שלמה למברגר, ושעתיד להסתיים בקרוב.

רונאל פישר, אחד הנאשמים באחד התיקים הגדולים שידעה מח"ש - תיק שבו היו מעורבים בין היתר רפ"ק ערן מלכה ופרקליטת מחוז תל אביב לשעבר רות דוד - עתר לבג"ץ נגד סגן ראש מח"ש, ראש זרוע חשיפה וחוקר נוסף, בעקבות הממצאים החמורים שעלו בעניינם בפסק דין בתיק אחר. בעתירה מתבקש בג"ץ להורות ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ולפרקליט המדינה, שי ניצן, לנמק מדוע הם לא העמידו את השלושה לדין פלילי או משמעתי בעקבות הממצאים ומדוע לא ננקטו צעדים בעניינם.

עוד בוואלה! NEWS:
בדרך לרעב: התגברות המחאה של תושבי עזה היא רק עניין של זמן
"המדינה משותקת": מזג אוויר סוער ברחבי הארץ, הצפות בגוש דן
טורקיה: על ארה"ב להפסיק לתמוך בטרור כדי להימנע מעימות בסוריה

רונאל פישר, בית משפט המחוזי ירושלים, 10 ביוני 2015. נועם מושקוביץ
"תגובת המדינה משדרת פאניקה". פישר/נועם מושקוביץ

העתירה מסתמכת על פסק דין ייחודי, המוכר היטב לעורכי דין וסניגורים שמייצגים בתיקי מח"ש, ושניתן לפני כשנה וחצי. השופט יואל עדן מבית המשפט המחוזי בבאר שבע זיכה באופן מוחלט ארבעה שוטרים שהואשמו בהתעללות בעצור יוצא אתיופיה ובשפיכת מים רותחים על גופו במהלך חקירה. בפסק הדין נמתחה ביקורת חריפה על סגן ראש מח"ש, עו"ד משה סעדה, ועל דובי שרצר, ראש זרוע חשיפה, ולמעשה, החוקר הבכיר ביותר במחלקה לחקירות שוטרים.

מתגובת המדינה שהוגשה היום עולה, כצפוי, כי איש מפרקליטי מח"ש לא יועמד לדין פלילי, אולם יחד עם זאת, עולה כי פרקליט המדינה הנחה את חוקרי המחלקה בנוגע לביצוע שיחות לא פורמליות עם נחקרים. הפקת הלקחים במח"ש התבצעה על ידי פרקליטה שלא נטלה חלק בניהול התיק בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, ובהמשך על ידי ראש מח"ש, אורי כרמל, ופרקליט המדינה שי ניצן.

עוד באותו נושא

פרסום ראשון: העתירה של רונאל פישר נגד סגן ראש מח"ש

לכתבה המלאה
סגן ראש מח"ש משה סעדה. אמיל סלמן,
"שיטות חקירה פסולות". סעדה, סגן ראש מח"ש/אמיל סלמן

בחודש מרץ האחרון התקיים דיון הפקת לקחים בראשות ניצן, שלאחריו הוצא מכתב מנחה למח"ש ולגופי חקירה במשטרה, בנוגע לחובת התיעוד בחקירה, ובפרט בנוגע לצורך לתעד כל שיחה הנושאת אופי חקירתי בין איש מרות לחשוד, אף אם אירע מחוץ לחדר החקירות. זאת, במקרה שבו החוקר או איש המרות סבור שהשיחה עלולה לגלוש משיחת חולין לשיחה הנוגעת לחקירה. במקרה שהשיחות לא תועדו בזמן אמת, קבע פרקליט המדינה, יש לתעדן בדיעבד. לצד המסקנות הנוגעות להליך החקירה פרקליט המדינה קבע כי לא נפל פגם בניהול התיק על ידי פרקליטי מח"ש. ניצן החליט לבחון היבטים נוספים שעלו בפסק הדין והטיל את הבדיקה בנושא על עו"ד שלמה למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לענייני פלילים.

כזכור, הביקורת בפסק הדין בבית המשפט המחוזי תיארה את עדותו של שרצר בבית המשפט כ"עדות לא מהימנה" וכן עסקה בשיטות חקירה פסולות שננקטו במסגרת חקירת התיק על ידי שרצר, סעדה וחוקר נוסף בשם דרור תא שמע, שחלקן קשורות להליך גיוס עדי מדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully