וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמעט 60 שנה אחרי המשפט: תא הזכוכית של אייכמן מוצג בישראל

24.1.2018 / 8:40

התא שבו ישב הבכיר הנאצי ב-1961 הוצג בשנים האחרונות בארה"ב והובא בימים האחרונים לבית לוחמי הגטאות שבגליל. לצדו, יוצגו לראשונה ציטוטים של אייכמן מריאיון שנערך עמו כמה שנים לפני לכידתו, כמו גם מיצב המדמה את סיקורו העיתונאי של המשפט בעולם

בווידאו: תערוכה תציג את תא הזכוכית המפורסם בו ישב אייכמן במהלך משפטו בישראל, 23.1.18/צילום: ערן גילווארג, עריכה: יוסי אלטר

תערוכת קבע חדשה במוזיאון בית לוחמי הגטאות תוקדש למשפטו של הפושע הנאצי אדולף אייכמן. התערוכה - "מול תא הזכוכית" - תיפתח ביום שישי הקרוב ובמרכזה יוצג תא הזכוכית המקורי שבו ישב אייכמן במהלך המשפט והפך לציון דרך מכונן בהיסטוריה הישראלית. התא, שבו שומרו המושבים, הרצפה וקירות העץ המקוריים, הוצג בשנים האחרונות בארצות הברית ובשבוע האחרון הורכבו חלקיו באולם התצוגה של לוחמי הגטאות.

"האולם ריק מדם, ריק מפחד, ריק מתחנונים. האולם מלא מילים", תיאר המשורר חיים גורי את אולם בית המשפט במהלך משפטו של הפושע הנאצי אדולף אייכמן בשנת 1961 בירושלים. לדברי האוצרת יערה גלאור, התערוכה החדשה מבקשת לייצר תחושה דומה.

על הקיר שמאחורי התא מוקרנות כ-40 מאמירותיו של אייכמן במהלך המשפט, שבהן הוא מגמד את חלקו ואת שיקול הדעת שלו בהשמדת היהודים בימי מלחמת העולם השנייה. אייכמן הרבה להציג את עצמו כמי שהיה "בורג" במכונת ההשמדה, לאו דווקא אחד מאדריכליה. ליד כל אמירה מוצג למבקרים הטקסט המלא ממנו נלקחה.

עוד בוואלה! NEWS
בראש טבלת השכר בישראל - גברים ממוצא אשכנזי שנולדו בחו"ל
דליפת שמן זוהתה באנייה "דיאנה" שעלתה על שרטון מול קריית ים
משפחות יוצאי תימן: "כשהקברים ייפתחו - הרבה דברים יצוצו"

תא הזכוכית של אייכמן במוזיאון לוחמי הגטאות 23 בינאור 2018. ערן גילווארג, מערכת וואלה! NEWS
בתערוכה מוצגים בנוסף ציטוטים של אייכמן. תא הזכוכית בבית לוחמי הגטאות/מערכת וואלה! NEWS, ערן גילווארג

בנוסף לכך מוצגים בתערוכה ציטוטים של התובע הראשי במשפט גדעון האוזנר, וכן "מיצב בארבעה קולות", מיצב קולי שבו שחקנים מקריאים טקסטים בקולם של ארבעה משקיפים שדיווחו על המשפט לקהל למדי יום: העיתונאי אורי אבנרי שסיקר את המשפט עבור "העולם הזה"; הפובליציסטית חנה ארנדט, שסיקרה עבור "הניו יורקר"; המשורר חיים גורי שסיקר עבור "למרחב"; והסופר הארי מוליש שסיקר עבור השבועון ההולנדי "Elsevier".

בית לוחמי הגטאות, הנחשב למוזיאון השואה הראשון בעולם, נבנה ב-1949 - כמה שנים לפני משפט אייכמן. למרות זאת הוא עדיין ממשיך לחדש בתפיסת העולם שלו. המייסדים כבר אינם כאן - בקיבוץ נותרו רק כ-15 מהם, ובמוזיאון הפרטי הזה שבבעלות משותפת של התנועה הקיבוצית, המועצה האזורית וקיבוץ לוחמי הגטאות כבר אין איש מהחברים. בפנים כ-750 מ"ר של תצוגות, שטח שלא השתנה מאז הוקם המוזיאון שלצד הקיבוץ.

מלבד תא הזכוכית, בתערוכה ישנו חלק חדשני ומרתק במיוחד, ובו ציטוטים של אדולף אייכמן המובאים לראשונה בישראל ובשפה העברית מתוך "מסמכי סאסן" - ריאיון רחב היקף שערך העיתונאי ההולנדי הנאצי וילם סאסן עם אייכמן שנים ספורות לפני לכידתו, ופורסם במגזין Life במהלך שנת 1960. מדובר בתיעוד סנסציוני שנותר כזה גם היום ושנשאר בלתי ידוע גם למי שעוסקים עשרות שנים בחקר השואה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
תא הזכוכית של אייכמן במוזיאון לוחמי הגטאות 23 בינאור 2018. ערן גילווארג, מערכת וואלה! NEWS
הבאת תא הזכוכית למוזיאון לוחמי הגטאות/מערכת וואלה! NEWS, ערן גילווארג

חיליק בוגומולסקי הוא אחד מהם. בשיחה עם וואלה! NEWS אמר בוגומולסקי, בן 68, ממייסדי לוחמי הגטאות ובן לניצולי שואה, כי מעולם לא שמע על הריאיון. זאת, לדבריו, "למרות שאני מאלה בקיבוץ שקצת יותר קשוב, גם ערכית וגם נפשית, והרבה שנים הייתי קשור למוזיאון".

על השאלה אם מפריע לו שהתרברבויותיו של אייכמן יונצחו בתערוכה משיב בוגומולסקי בלאו נחרץ, לאחר שלקח נשימה ארוכה. "הרי ברור לי שציוני הוא לא היה ואוהב יהודים הוא לא היה ואני מניח שיש את נקודת ההשקפה שלו שהובילה אותו וזה לא משנה כרגע אם היא הייתה פוליטית, תועלתנית, מעשית או כל סיבה אחרת", הסביר. "גם במשפטי נירנברג הם עשו את הדברים לא מתוך יצר הריגה אינסטינקטיבי אלא מתוך מחשבה ואידאולוגיה מאוד סדורה. אז זה אותו הדבר, על אותו משקל".

גם בדבריה של מנכ"לית המוזיאון ענת ליבנה, אשת חינוך ותיקה, ישנה תחושה קלה של אי נוחות למשמע השאלה על כיוונים שונים לעיסוק בנקודת מבטו של רב-המרצחים ב"פתרון הסופי". ליבנה הכחישה שהדבר מסב לה אי-נוחות והוסיפה כי אין לה הסבר חד-משמעי לכך שאיש לא שמע על הראיונות של סאסן עד היום. אי נוחות מופגנת מתעוררת גם מול תא הזכוכית שבו ישב אייכמן ועוד יותר נוכח הכיסא עליו ישב. שני אלה מעוררים רגשות סלידה גם אצל המנכ"לית והאוצרת.

הצגה מוזיקלית חדשה שיצרה מאיה בואנוס משתמשת בפרוטוקולים ממשפט אייכמן, אפריל 2017. מערכת וואלה!
"בני 16 לא יודעים מי הוא בכלל". אייכמן במשפטו/מערכת וואלה!

במוזיאון מבקרים גם תלמידי תיכון רבים, שרבים מהם לא יודעים כלל על אייכמן ומשפטו. "בני 16 לא יודעים מי זה אייכמן בכלל", סיפרה המנכ"לית. לדבריה, היא מקווה שבני הנוער, שאמורים להתגייס בעתיד הנראה לעין לצה"ל, יוצאים מהמוזיאון רגישים יותר. "אנחנו משתדלים כאן לעורר את השאלות האלה. אנחנו משתדלים לעסוק באיך אנחנו שומרים על הכבוד האנושי שלנו ושל אחרים ואנחנו מאוד מקווים שכשיעשו את תפקידם, והם צריכים לעשות את תפקידם, הם יעשו אותו גם עם חשיבה על האדם שעומד מולם".

במקביל לתערוכה המתוארת, מוצגות שתי תערוכות נוספות בבית לוחמי הגטאות בימים אלו. תערוכת הקבע על יהדות ורשה מעניקה מבט ייחודי לימים שלפני המלחמה, כמו גם לחיי התרבות והקהילה בבירת פולין, שהייתה לפני מלחמת העולם הראשונה בעלת אחוז האוכלוסייה היהודית הגבוה באירופה. תערוכה נוספת היא זו המנציחה את ילדי הולנד, והיא תוצג עד סוף 2018. ניתן לראות בה מוצגים להנצחת עשרות אלפי הילדים שגורשו מהמדינה המערב-אירופית ונרצחו ברובם.

מוזיאון "בית לוחמי הגטאות" בקיבוץ בית לוחמי הגטאות בגליל המערבי פועל בימי שישי בשעות 9:00-13:00 (כולל סיורים מודרכים בשעות 9:30 ו-11:30), ובימי ראשון עד חמישי בשעות 16:00-9:00. מחירי כרטיסי הכניסה עומדים על עשרה עד 30 שקלים.

תא הזכוכית של אייכמן במוזיאון לוחמי הגטאות 23 בינאור 2018. ערן גילווארג, מערכת וואלה! NEWS
הארגז שבו הובל תא הזכוכית של אייכמן לבית לוחמי הגטאות/מערכת וואלה! NEWS, ערן גילווארג
תערוכה חדשה תציג את תא הזכוכית המפורסם בו ישב אייכמן במהלך משפטו בישראל. ערן גילווארג, מערכת וואלה! NEWS
בית לוחמי הגטאות/מערכת וואלה! NEWS, ערן גילווארג
תערוכה חדשה תציג את תא הזכוכית המפורסם בו ישב אייכמן במהלך משפטו בישראל. ערן גילווארג, מערכת וואלה! NEWS
בית לוחמי הגטאות/מערכת וואלה! NEWS, ערן גילווארג
תערוכה חדשה תציג את תא הזכוכית המפורסם בו ישב אייכמן במהלך משפטו בישראל. ערן גילווארג, מערכת וואלה! NEWS
בית לוחמי הגטאות/מערכת וואלה! NEWS, ערן גילווארג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully