וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש נגד ליברמן בסערת גלי צה"ל: הנחייתי בעניין גפן - מחייבת

23.1.2018 / 17:22

היועץ המשפטי לממשלה שיגר מכתב ללשכת שר הביטחון, זאת לאחר שהאחרון אמר כי הוא דוחה את עמדת מנדלבליט שקבעה כי אין בסמכותו להתערב בתכני השידור בתחנה. "מיותר להזכיר כי חוות דעתו המשפטית של היועמ"ש הינה מחייבת, בהיותו הפרשן המוסמך עבור הרשויות והשרים", טען

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שלח הערב (שלישי) מכתב לשר הביטחון אביגדור ליברמן, שבו הבהיר כי הנחייתו בדבר אי-התערבות בתכני השידורים בתחנת גלי צה"ל היא מחייבת. מכתב ההבהרה נשלח ללשכת השר לאחר שהבוקר דחה ליברמן דחה את דברי היועץ, שפסל את הנחייתו לאנשי גלי צה"ל שלא לראיין את היוצר יהונתן גפן ולשדר את יצירותיו על רקע דבריו על הנערה עהד תמימי.

במכתב ההבהרה ששלח מנדלבליט הסביר כי "הובא לידיעתי שהבעת (ליברמן - ד"ד) בתקשורת את דעתך לפיה אתה מונחה על ידי חוק השכל הישר שעומד מעל כל הנחייה ביורוקרטית". הוא אף ציטט מדבריו של ליברמן שטען כי הוא דוחה על הסף את עמדת היועץ. "מיותר להזכיר כי חוות דעתו המשפטית של היועץ המשפטי לממשלה בדבר הדין הינה מחייבת, בהיותו הפרשן המוסמך של הדין עבור כלל רשויות המדינה, ושרי הממשלה בכלל זה", הבהיר מנדלבליט.

עוד בוואלה! NEWS:
מצפים ללבן: מזג אוויר חורפי בסוף השבוע, סיכוי לשלג בירושלים
אוסקר 2018: "צורת המים" מוביל במספר המועמדויות
"חציית קווים": רימון הלם הושלך לעבר תחנת משטרה בתל אביב

היועמ"ש אביחי מנדלבליט ושר האוצר אביגדור ליברמן. מרק ישראל סלם, נועם מושקוביץ, עיבוד תמונה
מתיחות על רקע סערת יהונתן גפן. ליברמן ומנדלבליט/עיבוד תמונה, מרק ישראל סלם, נועם מושקוביץ

הבוקר הצהיר ליברמן כי הנחה את מפקד התחנה שמעון אלקבץ לחדול מהשמעת יצירותיו של גפן, זאת לאחר שפרסם אתמול טקסט שכתב בחשבון האינסטגרם שלו ובו כתב על הנערה תמימי. גפן התייחס בדבריו למניעים שהיו עלולים להביא אותה לסטור לקצין והשווה אותה לגיבורות היסטוריות יהודיות כמו חנה סנש ואנה פרנק.

"מדינת ישראל לא תיתן במה לאדם שמשווה בין ילדה שנספתה בשואה ולוחמת גיבורה שנלחמה במשטר הנאצי, לעהד תמימי הפרחחית שתקפה חייל", מסר ליברמן. "רדיפת הכותרות של גפן מחליאה ומקוממת. הבמה הראויה לדברי ההבל של גפן היא שידורי אל-מנאר של החיזבאללה".

בעקבות הדברים, מנדלבליט ביקש להבהיר כי על פי הדין, כפי שנקבע כבר בעבר, אין לשר סמכות חוקית להתערב בתכנים המשודרים בתחנה. המסכות החוקית לקבוע את התכנים שישודרו בתחנה מסורה בידי גורמי המקצוע של התחנה בלבד, כך נמסר מהודעה של משרד המשפטים.

מנדלבליט אף הסביר כי לפי הוראת החוק, "מפקד התחנה כפוף לקצין החינוך והנוער הראשי, אולם בעניינים עיתונאיים-מקצועיים, שבהם הוא עוסק בתפקידו כעורך ראשי של התחנה, הוא לא יהיה נתון למרות מפקדיו, ויעמדו לנגד עיניו השיקולים המקצועיים העיתונאיים".

אלא שמיד לאחר הודעת היועץ, מיהר ליברמן להבהיר כי "תפקידי כשר הביטחון הוא לשמש מגן לכל החיילים, בסדיר ובמילואים, שאינם יכולים לענות לפוליטיקאים. אני מונחה על ידי חוק השכל הישר, שעומד מעל כל הנחיה. עם כל הכבוד וההערכה שאני רוחש ליועץ המשפטי לממשלה, במקרה הזה אני דוחה על הסף את עמדתו. עדיף שהיה מגנה את גפן. גלי צה"ל היא תחנה צבאית ולא תשמש במה להשתלחות של עוכר ישראל כזה או אחר".

יהונתן גפן. ניר פקין
גפן. כתב פוסט בזכות עהד תמימי/ניר פקין

ביום שני הוגש כתב אישום נגד תמימי בת ה-16, שתועדה תוקפת קצין וחייל לפני כשבועיים. כתב האישום אף כלל חמישה אירועים נוספים שבהם תקפה תמימי אנשי כוחות הביטחון. בכתב האישום צוין כי באירועים אלה זרקה תמימי אבנים לעבר חיילים ושוטרים, איימה עליהם, הפריעה לכוחות למלא את תפקידם, השתתפה בהפרות סדר והסיתה אחרים להשתתף בהן.

ליברמן בירך אז על החלטה "להשאיר את הפורעת עהד תמימי במעצר עד תום ההליכים". לדבריו, "יש צדק בבית הדין הצבאי המסר שלנו ברור - מדינת ישראל לא תאפשר פגיעה בחיילי צה"ל ומי שינסה לפגוע ישלם מחיר כבד".

מלבד תמימי, הוגש כתב אישום גם נגד אימה נרימאן, בגין מעורבותה בתקיפת הקצין והחייל לפני כשבועיים, ובגין הסתה בפייסבוק לביצוע פיגועים. ביום ראשון הוגש כתב אישום נגד נור תמימי, קרובת משפחתה של עהד, בשל מעורבותה בתקרית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully