וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפצח את מודל "המבוקשים החדשים": הקשיים במצוד אחר המחבל מג'נין

23.1.2018 / 0:31

המצוד אחר המחבל שנמלט במהלך המבצע בג'נין בעיצומו, ובאוגדת איו"ש לא מורידים את המתח. במערכת הביטחון שאפו לתפוס את כל חברי החוליה בטרם הגעתו לישראל של סגן נשיא ארה"ב, והמחבל שטרם נתפס מקשה על החזרה לשגרה

צילום: אדריאן הרבשטיין

לפני כשבועיים נרצח הרב רזיאל שבח בסמוך לחוות גלעד על ידי חוליית מחבלים שנמלטה מהמקום והסתתרה במרחב העיר ג'נין. בשבוע שעבר כיתרו לוחמי ימ"מ שני מבנים שבהם הסתתרה החוליה, ובמהלך המבצע שני לוחמים נפצעו באורח קשה וקל. מחבל אחד נהרג ושניים נעצרו, אולם לאחר הערכת מצב בשטח התברר כי מחבל נוסף נמלט מהזירה ונפתח שוב המצוד אחריו.

באוגדת יהודה ושומרון בפיקודו של תת-אלוף ערן ניב ממשיכים לנהל מבצעי מעצרים, מחסומים זמניים ומחסומי פתע באזור כדי לאתר את המחבל הנמלט. במערכת הביטחון רצו ללכוד את המחבל לפני ביקורו של סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס שנחת אמש בישראל.

לדברי קצינים באוגדת איו"ש, "אף מח"ט לא מוריד רגל מהגז. כל החטיבות המרחביות מנהלות פעילות ביטחון שוטף מתוחה במסגרת המצוד אחר המחבל הנמלט. אנחנו לא מתוגברים. יש עומס משמעותי על הגזרות אבל אי אפשר לחזור לשגרה כשאתה יודע שבחוץ מסתובב מחבל חמוש שיכול לבצע פיגוע נוסף. המטרה שלנו לעצור אותו. השב"כ יצליח לאתר אותו".

עוד בוואלה! NEWS:
בגלל הריאיון אצל אופירה וברקוביץ': מני נפתלי נגד אלדד יניב
נתניהו לפנס: אם יהיו רק שינויים קלים בהסכם הגרעין - נמליץ לפרוש
יפן מתכוננת: תרגיל התגוננות ממתקפת טילים נערך בטוקיו

חיילים במעבר מהגדה המערבית, 10 בינואר 2018. רויטרס
מחסום פתע של צה"ל במהלך המצוד אחר המחבלים, לפני כשבועיים/רויטרס

האתגר לאתר את המבוקש ברחבי יהודה ושומרון הוא בראש ובראשונה של השב"כ. בתחילת האינתיפאדה השנייה היו פועלים בכירי המבוקשים לפי "קוד": מסתתרים במערות, סליקים, מבנים נטושים הרחק מאזורים הומי אדם. אלו שהיו נוטלים סיכון היו מחליפים מקומות מסתור באופן שכיח, נעזרים בסייען קרוב מאוד, מתרחקים ממכשירים סלולריים, מחליפים זהויות, מתחפשים לקשישים או נשים שלובשות רעלות.

משימת ההסתתרות הייתה מורכבת מאוד. אחד המבוקשים המסוכנים ביותר לפני שני עשורים היה איברהים חאמד, ראש הזרוע הצבאית של חמאס שהוגדר כמבוקש בכיר משנת 1998. חבריו לזרוע הצבאית חוסלו בזה אחר זה והוא הצליח להימלט כל פעם בדקה ה-90, כשהוא מתעתע בכוחות הביטחון. חאמד שהיה אחראי לרציחתם של עשרות ישראלים המשיך לגלגל פיגועים תוך כדי שהוא מסתייע בפעילי חמאס ובאוכלוסייה אוהדת. היו גורמים במערכת הביטחון שכינו אותו "צל". בשנת 2006 אזל מזלו והשב"כ הצליח לחשוף את מקום מסתורו, לעצור אותו ולהעמיד אותו לדין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
כוחות ישראלים בעימותים עם פלסטינים בג'נין, 18 בינואר 2018. רויטרס
כוחות הימ"מ בג'נין, בשבוע שעבר/רויטרס

המצוד אחר חוטפי ורוצחי שלושת הנערים בקיץ 2014 הסתיים אחרי שלושה חודשים. אותה חולייה החליפה מקומות מסתור והסתייעה באוכלוסייה מקומית תומכת חמאס עד שנעשתה טעות אחת אותה איתר השב"כ.

בשנת 2018 חיי המבוקשים שונים לחלוטין. מחבלים שמבצעים פיגוע מתאמצים לחזור לשגרה מאחר וכל התנהלות חריגה שלהם במרחב מגיעה בדרך כזו או אחרת לשב"כ. הם יזהרו מאוד להסתיר פעולות כמו הכנות לשם שהייה ממושכת במסתור, רכישת אמצעי לחימה או תחמושת - המדליקות נורות אדומות.

לכן, היה קושי לאתר את חברי החוליה שזהותם בתחילה לא הייתה ידועה. אך מהרגע ששמות חברי החוליה נחשפו, וזהותו של המחבל הנמלט ידועה המשימה הפכה לקלה יותר אך עדיין מורכבת מאחר והוא עשוי לקבל סיוע מתומכי חמאס בערי הגדה שיסייעו לו להסתתר.

למרות זאת, המחבל מבין היטב כי מדובר בעניין של זמן עד שהמודיעין הישראלי יאתר את מקום מסתורו ואז הוא ייאלץ לבחור אם הוא מסגיר את עצמו או מנהל קרב עד מוות. החשש הוא שהמבוקש ייצא ממקום המסתור לבצע פיגוע. ברקע מתנהל מאמץ אדיר של השב"כ בכמה תחומים כמו הפעלת סוכנים, איסוף מודיעין בדרכים שונות ופעולות חקירה אחרות כדי לאתר אותו. לרשות הפלסטינית יש עכשיו, יותר מתמיד, עניין לסכל כל תשתית של חמאס בגדה המערבית וזו יכולה להיות עוד אפשרות לקבלת מידע שיביא לאיתור המבוקש וסיום המצוד.

(עדכון ראשון: 23:01, 22.01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully