וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפובליקנים והדמוקרטים לא הגיעו להסכמות - הממשל האמריקני מושבת

20.1.2018 / 7:05

הסנאטורים לא הצליחו להגיע להסכמות על המשך התקצוב של פעילות הממשל ונאלצו להביא להשבתתו, לראשונה מאז שנת 2013. המשמעות: 800 אלף עובדי מדינה ייצאו לחופשה ללא תשלום. למרות שההשבתה נכנסה לתוקף, המגעים עוד נמשכים. הבית הלבן: "הדמוקרטים מתנהגים כמו לוזרים"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ינואר 2018. רויטרס
ייתכן שהדיונים יוסיפו להתקיים גם במהלך סוף השבוע. הנשיא טראמפ/רויטרס

הסנאט בארצות הברית כשל הלילה (שבת) להגיע להסכמות בין הדמוקרטים והרפובליקנים על המשך התקצוב של פעילות הממשל, והחל מהבוקר (חצות שעון ארצות הברית) הושבת הממשל האמריקני, לראשונה מאז שנת 2013. הצדדים ניהלו ביניהם כל הלילה מגעים בניסיון להגיע ל"דיל", והיום הקונגרס ישוב ויתכנס להמשך דיונים והצבעות.

משמעות ההשבתה היא כי רוב סוכנויות הממשל לא יעבדו, לפחות לא במתכונת מלאה, וכי כ-800 אלף מתוך שני מיליון עובדי הממשל ייצאו לחופשה ללא תשלום. עם זאת, שדות תעופה, בתי ספר ושירותים רבים אחרים ימשיכו לפעול כרגיל. הצבא האמריקני ימשיך גם הוא את פעילותו, וחיילים ימשיכו לקבל את שכרם כרגיל עד ה-1 בפברואר, שכן פעילותו תוקצבה עד לאותו תאריך. במקרה שההשבתה תימשך לאחר מכן, יימצא לכך ככל הנראה פתרון בדמות תקצוב ספציפי של פעילות הצבא.

מהבית הלבן נמסר כי מדובר ב"השבתה מהונדסת" שהאחראי לה הוא מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר. "הדמוקרטים בסנאט אחראיים להשבתה", אמרו בבית הלבן. "הלילה הם שמו את הפוליטיקה מעל הביטחון הלאומי שלנו. לא נדון בסטטוס של המהגרים לא חוקיים בזמן שהאזרחים מוחזקים כבני ערובה בגלל הדרישות הלא אחראיות שלהם. זו התנהגות של לוזרים שרוצים להסב את נזק ולא של מחוקקים. כאשר הדמוקרטים יתקצבו את פעילות הצבא, נסכים לדבר על רפורמה בהגירה".

עוד בוואלה! NEWS:
שנה לכהונת טראמפ: הנשיא עם הפתיל הקצר משנה את כללי המשחק של ארה"ב
הטרור אאוט, סין ורוסיה אין: מדיניות הביטחון החדשה של ארה"ב
וואלה! גלובל עם הילה קובו: הלוחמות היהודיות והכינויים של טראמפ

מנהיג הדמוקרטים בסנאט צ'אק שומר, ינואר 2018. רויטרס
"ההשבתה תיקרא על שם טראמפ". מנהיג הדמוקרטים בסנאט צ'אק שומר, הלילה/רויטרס

שומר, מנהיג המיעוט, אמר כי "זה לא רק דמוקרטים, גם כמה רפובליקנים התנגדו להחלטה". לדבריו, "אנחנו מוכנים להתפשר עם הנשיא כדי להגיע להסכמה. אחר הצהריים הרגשתי שאולי יהיה לנו דיל. אבל מאז, הנשיא לא לחץ על מפלגתו קבל את הפשרה. מה קרה לנשיא שעודד אותנו להגיע להסכמות? הוא נסוג תחת הלחץ". שומר הוסיף: "כעת כשהממשל מושבת, והאשמה היא כולה על כתפיו של טראמפ, היא תיקרא 'ההשבתה של טראמפ'. מחר נציין שנה להשבעת טראמפ. למרבה הצער, שיתוק הממשלה הוא הדגמה מושלמת לכאוס שהוא יצר בממשל שלנו".

על אף שמבחינה פורמלית ההשבתה נכנסה לתוקף, הצדדים עדיין ניהלו מגעים בתוך הסנאט לעיני המצלמות בניסיון להגיע להסכמה עוד הלילה. "ראינו כאן החלטה צינית של הדמוקרטים לשים בצד מיליוני אמריקנים בשביל רווח פוליטי", אמר מנהיג הרוב הרפובליקני, מיטש מקונל. "כל זה בגלל שהדמוקרטים התנגדו לחוק שאין בו שום דבר שהם לא תומכים בו. מה הם השיגו בזה? התשובה פשוטה, את השבתת הממשל. רוב העם האמריקני מאמין ששיתוק הממשל בגלל נושא כזה, זה דבר לא אחראי. העם האמריקני מצפה מאיתנו ליותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
סגן נשיא ארה"ב: "טראמפ יחתום על הצעת החוק להרחבת הסנקציות נגד רוסיה". רויטרס
שמע על השבתת הממשל בעודו בדרך לביקור במזרח התיכון. פנס/רויטרס

סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס, שנמצא בדרכו לביקור במזרח התיכון ושמע על השבתת הממשל בעודו במטוס, אמר כי הממשל האמריקני פעל כדי להניח על השולחן הסכם דו-מפלגתי "שיחזק את הגבולות שלנו, יגביל את ההגירה, יחסל את הגרלות הוויזה, ויטפל בחמלה בנושא ההגירה. אבל במקום לפתור בעיות, המנהיגות הדמוקרטית העדיפה השבתה בעלת השלכות מסוכנות על הביטחון הלאומי שלנו". לדבריו, "פעולתם הלילה - או בעצם היעדרה - היא בלתי מוסרית".

"המצב לא נראה טוב"

הלילה צייץ הנשיא דונלד טראמפ בחשבון הטוויטר שלו כי "המצב לא נראה טוב". לדבריו, "ברור שהדמוקרטים רוצים לראות את ארצות הברית נכשלת בשביל רווח פוליטי".

ההשבתה מגיעה בעיתוי לא אידיאלי עבור הנשיא, בדיוק שנה לאחר שהושבע לתפקידו, ביום שבו הוא היה אמור להשתתף באירוע חגיגי בפלורידה לציון המאורע. אתמול במהלך היום החליט הנשיא טראמפ להתערב באופן אישי במשבר והשהה את נסיעתו. הוא הזמין אל הבית הלבן את מנהיג הדמוקרטים צ'אק שומר. השניים נועדו בבית הלבן במשך כשעה ובסיום הפגישה דיווחו שני הצדדים על התקדמות במגעים.

טראמפ הציע פתרון ביניים שיאפשר את המשך מימון פעילות הממשל לחודש נוסף, אבל בסיומו של היום הצדדים לא הגיעו להסכמה, כאשר כל צד מפיל את האחריות להשבתה הצפויה על הצד השני. זמן קצר לפני חצות, בהצבעה שנערכה בסנאט, הצליחו הדמוקרטים לחסום את החוק שיאפשר את המשך מימון פעילות הממשל. זמן קצר לאחר מכן צייצה דוברת הבית הלבן, שרה האקבי-סנדרס: "הדמוקרטים לא יכולים לעצור את השגשוג הכלכלי של ממשל טראמפ. הם כל כך נואשים שהם ישביתו את הממשל במקום זה?".

הסנאטור ברני סנדרס, ינואר 2018. רויטרס
הסנאטור ברני סנדרס במהלך הדיונים בסנאט, הלילה/רויטרס

הרפובליקנים אמנם שולטים בבית הנבחרים ובסנאט, אולם כדי להעביר החלטה שתאפשר את המשך המימון של הממשל יש לקבל תמיכה של 60 סנאטורים, כלומר תשעה סנאטורים דמוקרטים לפחות. אלא שהדמוקרטים התנו את תמיכתם בתקציב בכך שיעוגן מעמדם החוקי של כ-800 אלף ילדי מהגרים שנכנסו לארצות הברית שלא כחוק.

שני סנאטורים, לינדזי גרהאם הרפובליקני ודיק דרבין הדמוקרטי, גיבשו כבר בשבוע שעבר פשרה יחד עם ארבעה סנאטורים נוספים שתאפשר את עיגון מעמד ילדי המהגרים בתמורה למימון חלקי של בניית החומה בגבול מקסיקו. ה"דיל" בין הצדדים היה אמור גם לכלול את ביטול הגרלת הוויזות כפי שדרש הנשיא טראמפ, ובתמורה לכך המכסה של אותן הוויזות הייתה אמורה לעבור למהגרים מהאיטי, אל-סלבדור ומדינות נוספות. בבית הלבן דחו את ההצעה כיוון שהיא לא כללה את הפסקת "הגירת השרשרת" שמאפשרת למחזיקי גרין קארד להשיג אשרות שהייה בארצות הברית גם לבני משפחותיהם. מאז החל למעשה לתקתק שעון החול לקראת השבתת הממשל, אך שני הצדדים התבצרו בעמדותיהם ועד אמש לא חלה התקדמות של ממש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully