וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יורש העצר הלוחמני והנסיך שאוהב את מסי: הדור הבא של שליטי מדינות ערב

20.1.2018 / 16:28

אחרי גוויעת "האביב הערבי" והמלחמות והכאוס שהביא עמו, הממלכות שהיה נראה שזמנן קצוב חזרו לאופנה ומתכוננות כבר עתה לחילופי השלטון. מוחמד בן סלמאן מנהיג בפועל את סעודיה, עבדאללה מכשיר את בנו ומשפחת אסד חולמת על שושלת

צילום: רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: יאיר דניאל

בימים שבהם התחולל "האביב הערבי" במזרח התיכון ומעבר לו, רבים צפו כי הממלכות הערביות ייפלו בזו אחר זו, כפי שקרסו המשטרים הרודניים החילוניים בתוניסיה, במצרים ובלוב והתערערו עד היסוד כמו בסוריה.

ההפגנות של הדור הצעיר והמתוסכל לא פסחו גם על ערב הסעודית, ירדן, מרוקו ובחריין, ובהן עלתה הקריאה גם להפלת השושלות הוותיקות והמלכים האבסולוטיים. עתה, שבע שנים אחרי הסתלקותו של הראשון ברשימת הרודנים - זין אל-עאבדין בן עלי מתוניסיה - התהפכה המגמה ועתה אותן ממלכות נתפסות כמי ששומרות על יציבות האומה מפני מלחמות וקיצוניות דתית.

לקריאה נוספת בנושא
יורש העצר של סעודיה שלא חושש ממלחמת דת עם איראן
הדחת אחיו של עבדאללה מצבא ירדן עוררו גל שמועות על סיכול הפיכה

מצרים על טנק של הצבא במהומות האביב הערבי במצרים, 2011. GettyImages
"האביב הערבי" הותיר טראומה. מפגינים בכיכר תחריר בקהיר/GettyImages

כך שבמקום לעבור לשלטון דמוקרטי שאינו מבוסס על שבטיות ועל נפוטיזם, אותן ממלכות - כמו גם סוריה - מנצלות את שליטתן באמצעי התקשורת כדי לקדם את היורשים בבוא העת, כשהן מקוות לשפר גם את איכות חייהם של האזרחים במטרה למנוע אפשרות שהשאלה על עצם הלגיטימיות של השלטון תעלה שוב.

השליט האמיתי של סעודיה

בגיל 32, מוחמד בן סלמאן הפך לאחת הדמויות הבולטות ביותר בעולם הערבי ובעולם בכלל. הוא צובר עוד ועוד סמכויות מאז אביו סלמאן הקשיש עלה לשלטון בתחילת 2015, במקום המלך עבדאללה. הוא נחשב לשליט האמיתי של הממלכה, ובשנים האחרונות פינה מהדרך את מי מבני משפחת השלטון שהיו יכולים לאיים על מעמדו - כולל בן דודו, מוחמד בן נאיף, שהיה יורש העצר עד שהודח בהפיכת ארמון ביוני האחרון.

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, דצמבר 2017. רויטרס
בגיל 32 הוא השליט הכל יכול. מוחמד בן סלמאן, יורש העצר של סעודיה/רויטרס

הוא מוביל מדיניות תקיפה במיוחד נגד איראן ובעלי בריתה באזור. הוא נחשב לאדריכל המלחמה בתימן, שטרם השיגה את מטרותיה, שלוש שנים אחרי תחילה, הוביל את ניתוק היחסים עם טהראן ואת החרם על קטאר ואף ניסה ללחוץ את חיזבאללה עם התפטרותו של ראש הממשלה סעד אל-חרירי. מהלכיו טרם נשאו פרי של ממש, אך ממשלו של דונלד טראמפ מעניק לו תמיכה מרובה ואינו מעז לבקר אותו בפומבי, גם כשהוא עוצר עשרות נסיכים, שרים ואנשי עסקים ומחרים את רכושם בטענה שמדובר במלחמה בשחיתות.

מפגינים שורפים את תמונתו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ברצועת עזה במחאה על ההכרה האמריקנית בירושלים, דצמבר 2017. AP
קרוב לממשלו של טראמפ. מפגינים שורפים את תמונתו של מוחמד בעזה/AP

יורש העצר, שמבקש להנהיג את העולם המוסלמי הסוני, אחראי לשורת רפורמות מרחיקות לכת בחברה ובכלכלה, שנועדו לגמול את ערב הסעודית מתלותה בנפט. שוק העבודה מציע עוד אפשרויות עבור נשים, והמגבלות החמורות שהוטלו עליהן בלחץ אנשי הדת הרדיקליים - בראשן האיסור לנהוג - מבוטלות צעד אחר צעד. גם בתי הקולנוע חוזרים לפעול, כשעל הכוונת מיליארדי דולרים מהכנסות עם כניסתה של התעשייה והשארת כספם של מאות אלפי אזרחים שהיו טסים לנסיכויות השכנות כדי לספוג קצת תרבות.

מוחמד גם לא מהסס להשקיע סכומי עתק ברכישת חפצי אומנות וצעצועים יקרים: לפי הניו יורק טיימס, מלכה העתידי של ערב הסעודית הוא בעלי הבית היקר ביותר בעולם, השוכן בצרפת, וכן של הציור היקר ביותר אי-פעם - פורטרט של ישו שצייר לאונרדו דה וינצ'י במאה ה-16, שנרכש על ידי איש קש ב-450 מיליון דולר.

הצעצועים של מוחמד

אחוזת "שאטו לואי ה-14" בצפון צרפת, הבית היקר ביותר בעולם, שבבעלות יורש העצר הסעודי. רויטרס
הבית היקר ביותר בעולם/רויטרס
הציור "מושיע העולם" של לאונרדו דה וינצ'י נמכר תמורת סכום שיא של 450.3 מיליון דולר במכירה פומבית. רויטרס, רויטרס
והציור היקר ביותר בעולם/רויטרס, רויטרס

היורש של עבדאללה

עבדאללה מלך ירדן עדיין צעיר יחסית - 55 - וכוחו במותניו, אולם הוא פועל בעקביות להכשרת בנו הבכור חוסיין בן ה-23. יורש העצר של הממלכה ההאשמית הולך בדרכו של אביו - הוא למד דיפלומטיה באוניברסיטת ג'ורג'טון וסיים באוגוסט את הכשרתו הצבאית באקדמיה המלכותית של בריטניה בסנדהרסט מול עיניו הגאות של אביו.

עבדאללה מלך ירדן ובנו יורש העצר חוסיין. האתר הרשמי של בית המלוכה של ירדן, אתר רשמי
המלך ויורשו. עבדאללה וחוסיין, במדי צבא/אתר רשמי, האתר הרשמי של בית המלוכה של ירדן

חוסיין, שקרוי על שם סביו והוכתר כיורש כבר ב-2009 בעודו בן 16, נראה יותר ויותר לצדו של אביו. לצד ביקורים מדיניים מחוץ לממלכה, הנסיך הצעיר כבר זכה לכבוד להוביל ישיבה של מועצת הביטחון של האו"ם ובספטמבר האחרון אף היה זה שנשא את הנאום של ירדן בעצרת הכללית של האו"ם.

עבדאללה מלך ירדן, בנו יורש העצר חוסיין ויורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן בריאד, דצמבר 2017. ארמון המלוכה בירדן, צילום מסך
מתלווה לאביו לביקורים בחו"ל. חוסיין ועבדאללה עם ויורש העצר הסעודי/צילום מסך, ארמון המלוכה בירדן

כדי שהעברת השלטון ביום מן הימים תהיה חלק ככל שאפשר, אביו הסיר מהדרך אויבים פוטנציאליים, גם אם מדובר באמתלה של רפורמות בצבא.

בחודש שעבר הוא הדיח משורות כוחות הביטחון שניים מאחיו ובן דודו, גנרלים ותיקים, כחלק מהפיכת הצבא למודרני יותר ובכך סלל גם את דרכו של חוסיין אל צמרת הצבא. כמו המלך עצמו, גם חוסיין משרת בצבא המלכותי וקידומו בסולם הדרגות הכרחי לקראת היום שבו יקבל את השרביט.

הנסיך שמושל במקום אחיו המשותק

בדומה לערב הסעודית, גם שכנתה ובעלת בריתה הקרובה איחוד האמירויות הערביות נשלטת למעשה על ידי יורש העצר ולא על ידי המנהיג הרשמי.

מוחמד בן זאיד א-נהיאן הוא יורש העצר של אבו דאבי, הנסיכות העשירה והחזקה ביותר באיחוד האמירויות, אך אחיו למחצה והשליט בפועל, חליפה, אינו נראה בציבור בשנים האחרונות בשל שורת התקפי שבץ שחווה. אלו השאירו אותו משותק ומחוץ לתמונה, ומוחמד בן זאיד, בן 56, הוא למעשה המנהיג בפועל.

הוא היה טייס בחיל האוויר של איחוד האמירויות, שטרם הוקמה בשנת הולדתו ב-1961, אלא רק כשהיה בן עשר, אז אביו איחד שש משפחות שונות תחת מטריה אחת. הוא הגיע לדרגת גנרל בצבא, ויחד עם יורש העצר הסעודי, הוא נוקט של מדיניות תקיפה נגד המעורבות האיראנית באזור ונגד תנועת "האחים המוסלמים", שנתפס כאיום על השלטון.

מוחמד בן זאיד א-נהיאן, יורש העצר של איחוד האמירויות הערביות, בפגישה בבית הלבן, מאי 2017. AP
היה טייס בחיל האוויר. יורש העצר של איחוד האמירויות/AP

הילד המחונן

מרוקו הצליחה לשרוד את שנות "האביב הערבי" עם מעט ויתורים חוקתיים, אך המלך נותר האיש החזק בממלכה וגם המחאות שפרצו בחודשים האחרונים נגד יוקר המחיה כוונו נגד הממשלה ולא נגד השושלת העלווית, השולטת במדינה מאז המאה ה-17. המלך מוחמד השישי מנהיג שלטון מתון, ומנהל מאבק תקיף נגד ארגונים קיצוניים המבקשים לפגוע במוקדי התיירות הרבים במדינה הצפון-אפריקנית השוכנת לחופי הים התיכון.

מוחמד השישי מלך מרוקו ובנו מולאי חסן, 2015. AP
האירופים התרשמו. מולאי חסן לצד אביו מלך מרוקו/AP

תוך כדי, בנו הקטן מולאי חסן מבצבץ יותר ויותר וזוכה לעניין מצד הקהילה הבינלאומית. בחודש שעבר הוא התלווה לאביו במהלך ביקורם בוועידת אקלים בפריז, וזכה לכתבה נרחבת ואוהדת בעיתון הספרדי אל מונדו, שם הוא תואר כ"מחונן ורב-לשוני". מולאי בן ה-14 דובר ערבית, צרפתית וספרדית, ומלהיב את הממלכה השכנה בזכות אהדתו לברצלונה ולכוכבה ליאונל מסי. הוא אף זכה לשבחים על כך שבמקום ללמוד בבתי ספר פרטיים כמו בני המלוכה במדריד, הוא לומד בארמון ברבאט לצד ילדים אחרים המגיעים מרקע שונה.

הבן של הרודן

המלחמה בסוריה טעם הוכרעה סופית, אולם נראה שהשליט בשאר אסד יצא כשידו על העליונה, גם אם במחיר של החרבת ארצו. הדרישה להדחתו כתנאי להסדר פוליטי הולכת ומאבדת משמעות מאז שרוסיה התערבה באופן ישיר לצדו, בין היתר מאחר שלאופוזיציה החלושה לא נותרו הרבה קלפי מיקוח.

לנוכח שבריריות שלטונו, אסד לא מעז לדבר על יורש וטוען כי הוא נבחר על ידי העם וייבחר על ידיו בהמשך. עם זאת, בנו הבכור חאפז - הקרוי על שם הסב ומייסד השולשת - מקבל נראות גדולה יותר מאז ייצוב המשטר בדמשק.

בשאר אסד ובנו חאפז. צילום מסך
הוא רק "ילד רגיל". בשאר וחאפז אסד/צילום מסך

הוא השתתף בקיץ האחרון באולימפיאדת המתמטיקה הבינלאומית בברזיל - ואכזב מאוד כשסיים במקום ה-528 מתוך 615 משתתפים - אך זה לא מנע מהתקשורת של המשטר להלל אותו כמי שקורץ מחומר של מנהיג.

בריאיון שהעניק לתקשורת המקומית הוא תיאר את עצמו כ"ילד רגיל" ואמר כי הדור שלו "יכול להביא שלום", אך כמובן שלא העביר ביקורת על אביו, שטבח במאות אלפים מבני ארצו והחריב חלקים נרחבים ממנה כשניסה, בהצלחה, לדכא את המרד שפרץ נגד משטרו ב-2011.

כיאה לברית עם רוסיה, שהצילה את אביו מגורל דומה לזה של רודנים אחרים במזרח התיכון, חאפז ג'וניור יצא ללמוד במוסקבה ולפי הדיווחים חזר למולדתו כשהוא דובר רוסית שוטפת. ידיעת שפתה של המעצמה השלטת בפועל בארצו היא ללא ספק יתרון לכל מנהיג עתידי של סוריה.

(עדכון ראשון, 18.1, 17:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully