וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדחת אחיו של עבדאללה מצבא ירדן עוררו גל שמועות על סיכול הפיכה

2.1.2018 / 11:07

הנסיכים עלי ופייסל, שפיקדו על חיל האוויר ועל משמר המלך, הופרשו יחד עם בן דודם באופן רשמי כחלק מרפורמה מקיפה בצבא. ואולם, בשל דיווחים שהם מוחזקים במעצר בית בשל מזימה שרקמו נגד המלך יחד עם סעודיה, הזהיר ארמון המלוכה מ"הפצת שקרים" נגד מוסדות המדינה

עריכה: שניר דבוש

ארמון המלוכה בירדן הזהיר אתמול (ראשון) כי הוא ינקוט צעדים משפטיים נגד מי שיפיץ "שקרים" על משפחת המלוכה. זאת כמה ימים אחרי שהמלך עבדאללה הדיח את אחיו מצמרת הפיקוד של הצבא כחלק משינוי עמוק שערך בשורות הביטחון. דיווחים שונים העלו אפשרות שקרובי משפחתו קשרו קשר עם יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, במטרה להדיח את עבדאללה בשל מחלוקות בין עמאן לריאד.

ביום שלישי, הודיע עבדאללה כי אחיו – הנסיך עלי והנסיך פייסל – ובן דודו, הנסיך טלאל – יפרשו משורות הצבא. שלושתם היו קצינים בכירים, והמלך נימק את המהלך כחלק מארגון מחדש של מבנה כוחות הביטחון.

פייסל היה מפקד חיל האוויר המלכותי וסגן הרמטכ"ל, בעוד עלי שימש במשך שנים מפקד המשמר המלכותי האחראי על הגנת המלך. טלאל בן מוחמד, שהיה קצין בכוחות המיוחדים, נשלח גם הוא לפרישה מכובדת, שבמסגרתה קיבלו השלושה קידום בדרגתם.

לקריאה נוספת בנושא
"סעודיה עצרה מיליארדר פלסטיני כדי ללחוץ על מלך ירדן בסוגיית י-ם"

עבדאללה מלך ירדן, 2016. GettyImages
מכין את הצבא לקראת העידן המודרני. המלך עבדאללה/GettyImages

הדיווח על אותה מזימה שסוכלה לכאורה פורסם בעיתון א-סורה, שלפיו שני אחיו של המלך מוחזקים במעצר בית. זאת אחרי ששירותי המודיעין של המלך התריעו בפניו על מגעים שאחיו ובן דודו קיימו עם גורמים רשמיים בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות הערביות.

בעמאן מיהרו להכחיש זאת, אך זה לא הדיווח הראשון שהצביע על מתיחות בין שתי הממלכות הערביות. בחודש שעבר דווח כי המיליארדר הפלסטיני-ירדני סביח אל-מסרי נעצר בריאד אחרי שקיים פגישות עסקיות. הסיבה לכך, כך דווח, הייתה ניסיון של ערב הסעודית ללחוץ על ירדן לסגת מהקו התקיף שהיא מובילה נגד ההחלטה של ארצות הברית להכיר בירושלים כבירת ישראל.

למרות זאת, עבדאללה השתתף בפסגה של ארגון המדינות האסלאמיות בטורקיה, שבסיומה נמסרה הודעת גינוי להחלטה האמריקנית. ערב הסעודית שלחה נציג בדרג נמוך.

עבדאללה מלך ירדן, בנו יורש העצר חוסיין ויורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן בריאד, דצמבר 2017. ארמון המלוכה בירדן, צילום מסך
הדרך לצמרת נסללת עבורו. יורש העצר חוסיין/צילום מסך, ארמון המלוכה בירדן

בירדן טוענים כי הפרישה של בני משפחתו של המלך היא בסך הכל צעד שהוא נקט במטרה "לשמש דוגמה",שלפיה גם משפחת המלוכה ההאשמית אינה מעל החוק, לקראת שינויים נרחבים במערך הצבאי של הממלכה הכוללים את פרישתם של עוד עשרות גנרלים בכירים.

בסוכנות הידיעות הרשמית פטרה נאמר כי השינויים בצמרת הצבא הם גם חלק מסלילת דרכו של יורש העצר חוסיין לקראת קבלת תפקיד גדול יותר בצבא. בחודשים האחרונים חוסיין נראה יותר ויותר בציבור, והתלווה אל אביו במהלך פגישתו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בחודש שעבר. חוסיין אף ייצג את ירדן במהלך העצרת הכללית של האו"ם בספטמבר.

"שקרים וטענות שגויות"

המלך עבדאללה, שבעצמו משמש מפקד בכוחות המיוחדים, אמר כי הרפורמה תכלול ארגון מחדש של הצבא המונה 120 איש, דרך צמצום עלויות ויצירת כוח יעיל יותר לשדה הקרב המודרני מול ארגוני הטרור.

הממלכה, האמונה על המקומות הקדושים בירושלים ולכן רואה בכל שינויים במעמד העיר פגיעה בריבונותה, מושפעת גם מהסכסוך בין ישראל לפלסטינים. בנוסף לכך, היא גובלת בעיראק ובסוריה, ועל אף שהצליחה להימלט מהכאוס ששרר בהן בשנים האחרונות, היא חוותה כמה מתקפות טרור.

בצל השמועות, ארמון המלוכה הזהיר ביום ראשון מהפצת "שקרים וטענות שגויות" ברשתות החברתיות ובאינטרנט "כדי ליצור קרע בין משפחת המלוכה לבין האזרחים הירדנים". לפי ההצהרה, שלא פירטה באילו דיווחים מדובר, "החדשות המזויפות שמופצות לאחרונה נועדו לפגוע בירדן ובמוסדותיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully