וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ מכחיש את דברי נתניהו: השגרירות לא תעבור השנה לירושלים

18.1.2018 / 0:15

נשיא ארצות הברית סתר את דבריו של ראש הממשלה שאמר מוקדם יותר כי "ההערכה שלי היא שהשגרירות תעבור הרבה יותר מהר ממה שאנחנו חושבים. בטווח של שנה - זו הערכה מוצקה". טראמפ הכחיש ואמר "אנחנו מדברים על תרחישים שונים לגמרי"

עריכה: תום זואילי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר אמש (רביעי) כי העברת השגרירות לירושלים לא תתרחש השנה, למרות דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על מעבר קרוב. מוקדם יותר אתמול העריך נתניהו כי שגרירות ארצות הברית תעבור מתל אביב לירושלים בתוך שנה. בדברים שאמר בעקבות הודעת ארצות הברית על הקפאה של מחצית מהתקציב השנתי לאונר"א, טען כי "קורים בארצות הברית דברים שלא קרו מעולם. ההערכה שלי היא שהשגרירות תעבור הרבה יותר מהר ממה שאנחנו חושבים. בטווח של שנה - זו הערכה מוצקה שלי".

כשנשאל טראמפ בריאיון על דבריו של נתניהו תהה הנשיא "עד לסוף השנה? אנחנו מדברים על תרחישים אחרים. אנחנו לא מסתכלים על זה כעת". עם זאת, הבטיח טראמפ כי "זו תהייה שגרירות יפיפיה, אך לא כזו שעולה 1.2 מיליארד דולר". הנשיא התייחס להערותיו הקודמות על המחיר בגבוה שעלתה בניית השגרירות בלונדון.

טראמפ הצהיר בחודש שעבר כי ארצו מכירה בירושלים כבירתה הרשמית של מדינת ישראל, הצעד שגרר ביקורת גדולה ברחבי העולם. החלטתו של טראמפ התקבלה בהתנגדות נחרצת בקרב העולם הערבי והמוסלמי, ובקרב מרבית הקהילה הבינלאומית. הצעת גינוי להחלטה עברה בעצרת הכללית של האו"ם, על אף אזהרות הממשל האמריקני מפני המהלך ואחרי שהצעה דומה נפלה במועצת הביטחון בעקבות וטו שהטילה וושינגטון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, 15 בפברואר 2017. רויטרס
טראמפ ונתניהו, בשנה שעברה/רויטרס

טראמפ הצהיר בחודש שעבר כי ארצות מכירה בירושלים כבירתה הרשמית של מדינת ישראל, הצעד שגרר ביקורת גדולה ברחבי העולם. החלטתו של טראמפ התקבלה בהתנגדות נחרצת בקרב העולם הערבי והמוסלמי, ובקרב מרבית הקהילה הבינלאומית. הצעת גינוי להחלטה עברה בעצרת הכללית של האו"ם, על אף אזהרות הממשל האמריקני מפני המהלך ואחרי שהצעה דומה נפלה במועצת הביטחון בעקבות וטו שהטילה וושינגטון.

הרשות הפלסטינית אף דחתה פגישה מתוכננת עם סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס, שהיה אמור לבקר באזור בחודש שעבר, אך דחה את מסעו בטענה כי הוא צריך להישאר בוושינגטון לפני הצבעה חשובה על רפורמת המס שמקדם טראמפ.בשבועות שחלפו מאז ההכרה בירושלים, אירעו הפגנות "זעם" של הפלסטינים בגדה המערבית וברצועת עזה, ובמהלכן נהרגו יותר מעשרה מפגינים בעימותים עם צה"ל.
בנוסף לכך, שוגרו רקטות מהרצועה לעבר ישובי עוטף עזה, וכמה מהן נחתו בשטחה של ישראל.

דגל ארה"ב בחצי התורן, שגירות ארצות הברית תל אביב. 29 בספטמבר 2016. ראובן קסטרו
שגרירות ארצות הברית בתל אביב/ראובן קסטרו

שלשום הודיעה מחלקת המדינה של ארצות הברית כי הוקפאו 65 מיליון דולר שהיו אמורים לעבור לסוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים במזרח התיכון, ויועברו רק 60 מיליון. המהלך מגיע לאחר איומיו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ולפיהם יקצץ מתקציב הסוכנות אם הפלסטינים לא ישובו לשולחן המשא ומתן. בתגובה להודעה הזהירו באונר"א כי המהלך יפגע ביציבות האזורית וכי ימנע ממנה למלא את משימתה במזרח התיכון.

דוברת מחלקת המדינה נשאלה שלשום אם המצרים והירדנים עודכנו, והשיבה: "שר החוץ עשה שורה של שיחות בעשרת הימים האחרונים בנושאים רבים. הוא דיבר עם הירדנים ועם אחרים באזור. ראיתי דיווחים שנבטל את כל המימון אבל בסופו של דבר חשבנו שלצעד כזה יהיו השלכות שליליות. לכן בתור התחלה קיצצנו 65 מיליון, ולגבי העתיד - זה יישקל".

(עדכון ראשון: 23:05)

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully