וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרכב הוא מחסן, ההורים דואגים לאוכל": שבוע בלי לחזור הביתה

15.1.2018 / 22:00

דיירי הקומות התחתונות בז'בוטינסקי שברמת גן טרם קיבלו אישור לשוב לבתיהם בשל חשש לזיהום אוויר חמור. "עד לרגע זה לא ברור לנו מה המקור לריח, אף אחד לא מדבר איתנו", אמרו הדיירים. העירייה: בוחנים אפשרויות להשיב את החיים למסלולם

וידאו וסטילס: יותם רונן, עריכה: שניר דבוש

כשבוע לאחר שפונו לבית מלון בשל זיהום חמור אוויר חמור סמוך לבתיהם, כמה מדיירי ז'בוטינסקי 69 שברמת גן עדיין אינם מורשים לשוב לדירותיהם. בהודעות שהפיצו אמש (ראשון) המשרד להגנת הסביבה ועיריית רמת-גן נמסר כי דיירי קומת הקרקע והכניסה עדיין לא יכולים לשוב לבתים, זאת משום שטרם התקבלו תוצאות הבדיקות המסבירות את הסיבה לזיהום הקשה. הבוקר אמרו כמה מהדיירים בקומות אלו לוואלה! NEWS כי בחלק מהדירות שוב אובחן זיהום בכמה מהמדדים. עם זאת, בהודעה צוין כי דיירי הקומות העליונות יכולים לשוב לבתיהם.

בסוף השבוע שעבר פונו הדיירים בשיאה של הסערה החורפית על ידי עיריית רמת-גן לבית מלון, מחשש לזיהום אוויר כבד באזור. הפינוי בוצע לאחר שנערכו במקום גילו ערכים גבוהים של חומרים מזהמים באוויר בתחנת דלק הסמוכה לבניין. במקביל, נסגרה תחנת הדלק והחלו פעולות לאיתור מקור הזיהום על ידי המחלקה לאיכות הסביבה בעירייה, המשרד להגנת הסביבה, שירותי הכבאות, חברת נת"ע, שאחראית על בניית תוואי הרכבת הקלה בעיר, וחברת "דלק" שמפעילה את התחנה. עד לאיתור הגורם לזיהום, קיבל הדיירים הודעה שביתם "מחוץ לתחום".

לקריאה נוספת:
בשל זיהום כבד: עשרות דיירים פונו מבניין ליד תחנת דלק ברמת גן
הזיהום במרכז רמת גן: ראש העיר הורה להפסיק עבודות הרכבת הקלה

הבניין המזוהם ברמת גן שדייריו פונו ממנו, 15 בינואר 2018. יותם רונן
רק חלק מהדיירים הורשו לחזור. בניין המגורים ברח' ז'בוטינסקי ברמת גן/יותם רונן

בין עשרות הדיירים שעברו בשבוע האחרון בין מלונות, היו איריס ותום גניס, נשואים טריים השוכרים דירה בקומה השנייה בבניין. בעודם שוהים במלון ברחוב קריניצי בעיר, איריס לא הסתירה את הספקות שלה לגבי מצב הזיהום למרות הודעת המשרד להגנת הסביבה והעירייה. "גם היום, שבוע אחרי שנדרשנו לעזוב את הבית שלו, לאף אחד אין תשובה מה הוביל לזיהום הכבד", אמרה. חרף העובדה ששוכנו במלון, היא תיארה קושי לנהל שגרת חיים תקינה. "כל יומיים אני מגיעה לדירה ולוקחת ציוד ובגדים, והרכב שלי הפך למחסן". ציינה. בני הזוג הונחו לשוב לביתם, אולם בשל החשש מהזיהום העדיפו להישאר במלון.

"ההורים שלי ושל בעלי דואגים לאוכל כדי שלא ייחסר", הוסיפה. "גם הטיפול בכלב והחתול שלנו נופלים על ההורים, כי אותם הרי אי אפשר לקחת למלון, שלא לדבר על שירותי כביסה, שחייבים לעשות את ההורים. הפכנו לנוודים שנעים בין מלונות, להורים ולעבודה עם הרכב.

מלבד הקושי הלוגיסטי, בני הזוג גניס מוטרדים בעיקר מהעובדה שטרם נמצא המקור לזיהום. "עד לרגע זה לא ברור לנו מה מקור הריח", אמרו. "אולי הוא מסוכן? אנחנו לא באמת מקבלים תשובות. אף אחד לא טורח לעדכן אותנו בכלום. מזל שהוקמה קבוצת ווטסאפ של הדיירים ובעלי הדירות וכל מי שמקבל עדכונים מגורם מוסמך מעביר לשאר הדיירים. הריח החשוד עדיין נמצא בדירה - אז איך פתאום זה לא מסוכן? מה השתנה? אף אחד לא מסביר לנו את המצב חד משמעית".

"כל הזמן מתקשרים אליי לשאול מה חדש, אם ידועה כבר סיבת הזיהום ומתי נחזור הביתה", הוסיפה איריס. "גם קיבלנו טלפונים מבני משפחה וחברים שדאגו לנו והזמינו אותנו להתארח אצלם. מזל שיש חברים כאלה". בני הזוג אף חוששים שאם המצב יימשך הם ייאלצו לעזוב את הדירה. "המצב הזה לא יוכל להימשך, אמנם אנחנו נמצאים ארבע שנים בדירה, אבל קשה מאוד להתנהל ככה, או שיפתרו לנו את הבעיה ושיודיעו לנו שהיא לא תחזור על עצמה, או שנעזוב".

עוד בוואלה!

תוניסיה: שבע שנים אחרי המהפכה, מולדת "האביב הערבי" רועדת שוב

לכתבה המלאה
איריס גניס הדיירית שפונתה מרחוב ז'בוטינסקי ברמת גן למלון "רימונים בעיר בעקבות דליפת חומרים מסוכנים. יותם רונן
העדיפה שלא לשוב לבניין. איריס גניס/יותם רונן

גם מיכאל רזניק, דייר נוסף שמתגורר בניין, ונאלץ לעזוב את דירתו בגלל הזיהום, לא הסתיר את אכזבתו מחוסר האונים המתמשך. "כשהיה מדובר ביום יומיים מחוץ לבית קיבלנו זאת בהבנה אבל ככל שעבר הזמן התחושה נהיית קשה ומטרידה הרבה יותר", אמר. לדבריו, בקרב הדיירים עלו שאלות בנוגע לסיבת הזיהום ולמשך הזמן שהיה ידוע לרשויות לפני שפינו אותם מהבתים. "האם הזיהום היה שם זמן רב לפני שהתגלה? יתכן שמדובר בהזנחה של שנים? מצב לא נעים".

"בימים הראשונים שוכנו על ידי העירייה בכפר המכביה", שחזר רזניק. "אלא שאז השהייה לא כללה מזון, ולכן בהמשך שלחו אותנו לאכול באחת המסעדות ברחוב ביאליק. בפועל בגלל הזיהום וההרחקה מהבית, נאלצנו לאכול בחוץ ועל חשבוננו למרות שהמקררים שלנו בבית מלאים באוכל שבינתיים כבר התקלקל. מכפר המכביה הועברנו בהמשך השבוע למלון רימונים, שגם בו הוחלט שנאכל במלון אחר ואף דרשו שנוסיף תשלום על החנייה. התחושה אצל הדיירים היא שהמצב רק הולך ומידרדר".

בשבוע שעבר הורה ראש עיריית רמת-גן ישראל זינגר לחברת נת"ע להפסיק את עבודות כרייה מנהרות הרכבת הקלה בעיר, עד שיובהר כי אין קשר בין הזיהום הכבד לעבודת בשטח. במכתב ששיגר למנכ"ל חברת נת"ע יהודה בר-און פירט זינגר את רצף האירועים החריגים כפי שתועדו על ידי העירייה. "כראש עיר מחויבותי היא לדאוג בראש ובראשונה לביטחונם ובטיחותם של תושבי העיר", כתב זינגר. "אי לכך בכוונתי לפנות לכל הגורמים המקצועיים והמשפטיים העומדים לרשות העירייה בכדי לעצור את עבודות החפירה עד בירור מקיף של העניין".

מיכאל רזניק, אחד הדיירים שפונו מהבניין המזוהם ברמת גן, 15 בינואר 2018. באדיבות המצולם, מערכת וואלה! NEWS
"המצב הולך ומידרדר". מיכאל רזניק/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המצולם

מעיריית רמת-גן נמסר כי "מאז השבת שעברה מתמודדת עיריית רמת-גן עם מצב בו נדרש פינוי של תושבי ז'בוטינסקי 69 על פי הנחיות גורמי החירום, כשלנגד עיניה ביטחונם ובריאותם של תושבי הבניין. העירייה פעלה בהתאם למתווה לוחות הזמנים שנגזר מהערכות המצב השונות שנוהלו ע"י המשטרה, אשר תכללה את האירוע. כבר במוצאי שבת החל מהלך לשיכון דיירים, שלא היה באפשרותם למצוא דיור חלופי, במלון כפר המכבייה. בהערכת מצב שנערכה ביום א' (7.1.18) התברר כי זמן הפינוי יימשך לפחות עד יום רביעי, ובהתאם לכך נערכה העירייה והחל מיום א' שיכנה 14 משפחות בבית המלון וכן סיפקה ארוחות בוקר, צהריים וערב לתושבים. בהערכת מצב מאוחרת יותר, כשהתברר כי זמן הפינוי יתארך עוד יותר, תואם לתושבים דיור חלופי בבית הדירות 'אופטימה' הסמוך למקום מגוריהם, כדי לאפשר להם להמשיך לנהל אורח חיים שגרתי ככל הניתן. דירות אלו, הכוללות מקרר, מיקרו ומטבחון קטן, הוזמנו לתקופה של עד 3 שבועות. במקביל, החל מיום א' הופעל לטובת התושבים צוות עו"סים ייעודי שמרכז מולם את המידע והבקשות השונות, הזוכות לטיפול וליווי האגף לשירותים חברתיים".

בעירייה הוסיפו כי "גם מוקד העירייה נמצא בקשר רציף עם התושבים ומעביר להם עדכונים על בסיס שוטף. בהנחיית ראש העיר, ישראל זינגר, ומנכ"ל העירייה, משה בודאגה, מונה מטעם העירייה סמנכ"ל עירוני שמתכלל את כלל האירוע והסיוע העירוני לתושבים. ביום ד', 10.1.18, התקיים מפגש עם דיירי הבניין שפונה, במהלכו נמסר לדיירים מידע מפורט לגבי הפעולות שמבוצעות והערכות לגבי ההמשך. מפגש עדכון נוסף נקבע לאמצע השבוע הבא. יש לזכור כי בכל הנוגע למשך הפינוי, העירייה מקבלת את ההנחיות שלה מהמשרד להגנת הסביבה ומגורמי כבאות והצלה, ובהתאם לכך פועלת מול התושבים. עיריית רמת-גן עומדת בקשר רציף עם כל הרשויות המטפלות, לרבות המשרד להגנת הסביבה, כיבוי אש ומשטרת ישראל, ובוחנת מולם כל העת אופציות שיאפשרו להשיב את החיים למסלולם באופן קבוע".

קבוצת הוואטסאפ של הדיירים שפונו מרחוב ז'בוטינסקי ברמת גן בעקבות דליפת חומרים מסוכנים. -, מערכת וואלה! NEWS
קבוצת הווטסאפ שנפתחה כדי לעדכן את הדיירים/מערכת וואלה! NEWS, -

באשר לבחינת זיהום האוויר, מהמשרד להגנת הסביבה נמסר אמש כי "במהלך הימים האחרונים ביצעו צוותי ניטור אוויר של המשרד להגנת הסביבה בדיקות יומיות במכשירי שדה וכן נעשו אנליזות מעבדתיות. זאת, במסגרת האירוע שגרם בשבוע שעבר לגזי הקרקע הנמצאים באזור תחנת הדלק "רמה" בז'בוטינסקי שברמת גן בשל זיהום קרקע ישן, להשתחרר ולהגיע לבניין הסמוך (ז'בוטינסקי 69 ברמת גן). כבר ביום ה' החלה מגמת ירידה משמעותית בריכוזים במבנים בכל האזור, כפי שדיווח המשרד. מגמה חיובית זו נמשכה במדידות שנעשו בסוף השבוע וכן אתמול. לאור זאת, המשרד אישר לשוב ולאכלס את דירות המגורים בקומות 1 ומעלה באופן מיידי, לאחר שנמצא כי אין עוד חשש לבריאות הציבור. כמו-כן, המשרד ציין כי אין מניעה לפתוח באופן מיידי את כל החנויות בקומת הקרקע הפונה לרחוב. בשלב זה, בשל חובתנו לגישה זהירה כאשר מדובר בבריאות הציבור, עדיין אין אישור אכלוס לדירות בקומת הקרקע בבניין, על אף הירידה הדרסטית ברמת הזיהום. העמדה המקצועית של המשרד היא שיש להמתין לקבלת ממצאי בדיקות נוספות שיבוצעו מחר בשטח, ובמידת הצורך יבוצעו דגימות מעבדתיות נוספות. המשרד מדגיש, כי ימשיך לבצע ניטור בשטח, על מנת לוודא כי אין התפתחויות המחייבות נקיטת פעולות נוספות. כמו המשרד ממשיך בבדיקת הקשר בין האירוע לעבודות של נת"ע (החופרת את הרכבת הקלה), ובוחן אפשרות שהלחצים והרעידות של מקדח ה-TBM בשבוע שעבר סמוך לתחנות הדלק, הם שגרמו לגזי הקרקע באזור המזוהם להשתחרר ולעלות מעל לפני השטח. כמו-כן נבדקות סיבות אחרות להיווצרות האירוע. המשרד להגנת הסביבה העביר דרישה לנת"ע לביצוע ניטורים שוטפים והתקנת מערכות שיאפשרו לחזות מוקדם ככל הניתן התפתחות אירועים מסוג זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully