וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזיהום במרכז רמת גן: ראש העיר הורה להפסיק עבודות הרכבת הקלה

9.1.2018 / 3:35

דיירי הבניין ברחוב ז'בוטינסקי בעיר נמצאים זה הלילה השלישי מחוץ לבתיהם בשל זיהום חריג באזור. תחנת דלק סמוכה נסגרה ובעירייה מפנים אצבע לחברת נת"ע שמבצעת את עבודות הכרייה בעיר. מנכ"ל החברה: הפסקנו עבודות בשל שיקולים תפעוליים. דייר שפונה: "אם זה יימשך, נעזוב"

תחנת דלק ברמן גן, 7 בינואר 2018. ניב אהרונסון
תחנת הדלק שנסגרה בקרבת הבניין שפונה, שלשום/ניב אהרונסון

הלילה הוא הלילה השלישי שמעבירים איריס גניס ובעלה תום מחוץ לביתם ברמת גן, יחד עם עשרות דיירים המתגוררים בבניין ברחוב ז'בוטינסקי 69 בעיר. בסוף השבוע פונו הדיירים בשיאה של הסערה החורפית על ידי עיריית רמת-גן אל בית מלון, מחשש לזיהום אוויר כבד באזור. זאת, לאחר שבדיקות שנערכו במקום גילו ערכים גבוהים של חומרים מזהמים באוויר בתחנת דלק הסמוכה לבניין. במקביל, נסגרה תחנת הדלק והחלו פעולות לאיתור מקור הזיהום על ידי המחלקה לאיכות הסביבה בעירייה, המשרד להגנת הסביבה, שירותי הכבאות, חברת נת"ע, שאחראית על בניית תוואי הרכבת הקלה בעיר, וחברת "דלק" שמפעילה את התחנה. עד לאיתור הגורם לזיהום, לא יוכלו איריס, תום ושאר הדיירים לשוב לביתם.

"בעלי הדירות שלנו מיהרו להזמין טכנאי גז לבדוק מקור הריח, ולבדוק שלא מדובר בפליטה של גז בישול", סיפרה גניס. "בפועל הריח הכבד רק הלך והתגבר, ככל שירדנו בקומות הבניין. השיא הגיע מבטן האדמה, אפילו טכנאי הגז הרימו ידיים והזעיקו את אנשי המוקד העירוני והמשרד להגנת הסביבה". גניס הוסיפה כי למרות הקרדיט הרב שהיא נותנת לבעל הדירה, שמיהר להזמין את טכנאי גז ונציגי העירייה, אם הזיהום ימשך היא ובעלה ייאלצו לחשוב על חלופות דיור. "ברגע שיאושר כמובן שנחזור לבית שלנו, אבל בחששות ובתקווה שמפגע הריח לא ישוב, אך לומר את האמת, אם יחזור לא נוכל להישאר".

תחנת דלק ברמן גן, 7 בינואר 2018. ניב אהרונסון
תחנת הדלק הסגורה/ניב אהרונסון

גם מיכאל רזניק, דייר נוסף בבניין, כינה את המצב "לא נורמלי" והוסיף כי "כבר שלושה ימים שאני מחוץ לבית, לא יכול להגיד שלא היו לי מחשבות איך הגענו למצב הזה". רזניק שיבח לאורך כל השיחה את הגורמים בעירייה שדואגים לדבריו לעדכן את התושבים בהתקדמות בדיקת מקור הזיהום ולמימון השהייה של כלל הדיירים בבתי המלון בעיר. אולם, הוא תהה לגבי הקרבה הבעייתית בין עבודות כריית הרכבת הקלה לבניין ולתחנת הדלק הסמוכה. "מאז תחילת עבודות הכרייה נצטברו יותר ויותר סדקים על קירות הבניין", הוסיף. "תמוה שאף אחד לא חשב על זה כשתכננו להעביר פה רכבת תת-קרקעית, בין תחנת הדלק לבניין הישן, זה מועד לפורענות".

מוקדם יותר נחשף בוואלה! NEWS כי ראש עיריית רמת-גן ישראל זינגר הורה לחברת נת"ע להפסיק את עבודות כרייה מנהרות הרכבת הקלה בעיר, עד שיובהר כי אין קשר בין הזיהום הכבד לעבודת בשטח. במכתב ששיגר למנכ"ל חברת נת"ע יהודה בר-און פירט זינגר את רצף האירועים החריגים כפי שתועדו על ידי העירייה. "כראש עיר מחויבותי היא לדאוג בראש ובראשונה לביטחונם ובטיחותם של תושבי העיר", כתב זינגר. "אי לכך בכוונתי לפנות לכל הגורמים המקצועיים והמשפטיים העומדים לרשות העירייה בכדי לעצור את עבודות החפירה עד בירור מקיף של העניין".

אמש תהה גורם בכיר בעירייה על אופן התנהלותה של נת"ע בימים שקדמו לאירוע. "הם הפסיקו את העבודות באזור כבר ביום שלישי שעבר, אך הם לא עדכנו אף גורם בעירייה כשהפסיקו את העבודות. זה מעורר שאלות", אמר בשיחה עם וואלה! NEWS.

עוד באותו נושא

בשל זיהום כבד: עשרות דיירים פונו מבניין ליד תחנת דלק ברמת גן

לכתבה המלאה
מחפר מחפירות הרכבת הקלה בתל אביב, 4 בדצמבר 2017. ראובן קסטרו
מכונת כרייה באתר עבודות הרכבת הקלה, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

במכתב תשובה כתב בר און לזינגר כי תחנת הדלק "מזהמת מזה שנים את הקרקע" ומחה על כך ש"אמצעים בהם נדרשה התחנה לנקוט על מנת למנוע זיהום זה לא ננקטו על ידה". לדבריו, "כך עולה בבירור מהתראות חוזרות ונשנות של המשרד להגנת הסביבה, שבוודאי נמסרו גם לעיריית רמת גן". בר און הוסיף כי העירייה לא פעלה כנדרש ממנה, לדבריו, ו"אפשרה לתחנה להמשיך ולזהם את הקרקע ואת הסביבה".

עוד כתב מנכ"ל החברה כי "למותר לציין שנת"ע לא גרמה לזיהום בקרקע" וכי מכונת הכרייה "כלל לא פעלה במקום בימים האחרונים עקב שיקולים תפעוליים". לדבריו, "למרות שנת"ע כאמור איננה אחראית לזיהום, הוריתי לבצע בדיקות מקצועיות נוספות של השטח. בהתאם לממצאיהן תחליט נת"ע כיצד ומתי להמשיך את העבודות במקום. נת"ע מחויבת לתקנים המקצועיים המחמירים ביותר, לרבות בעניין פינוי קרקע מזוהמת ככל שיש כזאת, היא מקפידה לפעול על פיהם ותמשיך לפעול על פיהם גם בהמשך".

נת"ע: נתבע החזר עלות שליחת עודפי העפר המזוהמים לבדיקות

לדברי יורם הורביץ, מנהל מחוז תל אביב ועמיר אשד, סגן מנהל מחוז תל אביב במשרד להגנת הסביבה טרם התברר מהו הגורם לזיהום. בין האפשרויות שהעלו היו הגשמים העזים או משאית ביוב ששפכה דלק במקום, וכן תחנת דלק בהמשך הרחוב. "הציוד של נת"ע נמצא כמה עשרות מטרים מהתחנות והמשרד נתן הנחיות למכשור ניטור שנת"ע תצטרך להתקין לפני שתוכל לשוב ולעבוד", הוסיפו. "אין צורך בפינוי עוד תושבים אבל אלה שפונו עדיין לא יכולים לשוב. בבניינים נוספים יש ערכים גבוהים במרתפים אז אמנם אין איסור אבל יש הנחייה, המלצה, שלא לשהות שם במרתפים. תחנת פז עובדת. תחנת דלק מבחינת המשרד יכולה לשוב ולעבוד אבל המשטרה עוד מעכבת עד סקר סיכונים שתקבל מחר".

מחברת נת"ע נמסר: "מכונת הכרייה נמצאת בעצירה לצורך תחזוקה מיום רביעי ואנו נערכים לחדש את פעילותה. הזיהום נגרם על ידי תחנת הדלק, ללא כל קשר לעבודות הכרייה. הזיהום התגלה כבר לפני מספר שנים בידיעת עיריית רמת גן ולא טופל. לפני כשבוע, עם התקרבות ה-TBM (מכונת הכרייה, א"ר) לאזור התגלה זיהום בדגימות והדבר דווח מידית למשרד להגנת הסביבה. עודפי הקרקע המזוהמים נשלחו לטיפול בהתאם להנחיות המשרד, בעלות התחלתית של יותר ממיליון שקל. בכוונתה של נת"ע לתבוע את תחנת הדלק ואת עיריית רמת גן על עלויות אלה".

(עדכון ראשון: 3:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully