וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיר במשבר זהות: המאבק על השבת שמסעיר את אשדוד

15.1.2018 / 12:19

ההפגנה במוצאי שבת נגד סגירת עסקים ביום המנוחה בעיר עוררה ביקורת מצד תושבים שטענו כי המחאה משמשת כלי ניגוח פוליטי נגד ראש העיר לסרי. מנגד, טוענים המוחים כי הם מבקשים לקיים אורח חיים חילוני ללא כפייה מצד המדינה. "זה מאבק של אזרחים מהשורה על צדק חברתי"

צילום: בני בן סימון, עריכה: ורד לידני

שני הפקחים הצעירים של עיריית אשדוד הרגישו לא בנוח כשהסתובבו בשבת בין החנויות במרכז "ביג פאשן" בעיר וחילקו התראות לפני קנס על עבודה ביום המנוחה. את חלק מבעלי העסקים במקום ההתראות כלל לא עניינו ונזרקו לפח הקרוב באדישות, אחרים קיבלו את זה בכעס והאדישות הפכה לעצבים. לאחר שהסתובבו במשך שעות במתחם שנמצא בפאתי העיר וחילקו יותר מ-60 התראות לבעלי עסקים עזבו הפקחים את המקום. כמה שעות אחר כך, במוצאי שבת הפגינו כמה מאות תושבים מול העירייה במחאה על האכיפה נגד עסקים הפתוחים ביום המנוחה.

לפני כשבועיים החלה סערה בעיר, בעקבות פגישה בין נציגי הסיעות החרדיות בעירייה לבין ראש העיר יחיאל לסרי ברקע קידום חוק המרכולים. מובילי המחאה טענו שנציגי החרדים מחו בפני לסרי על הפרת הסטטוס קוו בעיר בשנים האחרונות, כשעוד ועוד מקומות נפתחים בשבת בניגוד להסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם הסיעות החרדיות לאחר הבחירות הקודמות. הדעות באשדוד חלוקות אם מדובר במחאה פוליטית נגד ראש העיר לקראת הבחירות המקומיות או מחאה של תושבים שמרגישים שכופים עליהם אורח חיים שהם אינם מעוניינים בו.

פקח נותן דוח  במתחם BIG אשדוד בעקבות חוק המרכולים. צילום מסך, מערכת וואלה! NEWS
פקח מחלק התראה לפני קנס לעובדת בחנות במרכז "ביג" באשדוד, בשבת/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך

בין מובילי המחאה ישנם מי שאכן מתנגדים לכפייה דתית וטוענים כי אין שום קשר לבחירות הקרובות; בעוד משתתפים אחרים טענו כי המטרה שלהם היא להפיל את ראש העיר לסרי. מי שמצויים בפרטים אומרים כי מדובר ב"הצגה" שבה כולם משתתפים מבלי לדעת. "הרי ראש העיר לא יסגור את הביג, אין לו כוונה כזאת, גם החרדים יודעים שהוא לא יסגור את המקום. גם חלק מבעלי העסקים ומובילי המחאה מבינים את זה. הקרב הוא בכלל על משהו אחר, על חניות בתוך השכונות בעיר ולא על מרכזי המסחר הגדולים, ההצגה מיותרת לחלוטין", אמרו גורמים פוליטיים שמעורים בעניין.

אינה פורמן, אחת ממובילות המחאה, אמרה בשיחה עם וואלה! NEWS כי מדובר בכפייה דתית שאין לה מקום בעיר. "מדובר על אנשים חילוניים ומסורתיים שמכבדים את האמונה ובחרו באורח חיים לא דתי", אמרה. "אנו מתנגדים להפרת תנאי הסטטוס קוו בעיר. כולם יודעים שחוק המרכולים שעבר החודש ואושר על ידי חברי כנסת שאמורים לייצג את העם, כולל גם אנשים חילוניים – הוא חוק שמתנגד לתנאים של סטטוס קוו". פורמן הוסיפה כי "תושבי אשדוד החילוניים והמסורתיים מתנגדים לכפייה דתית וברצוננו להביע את העמדה החברתית הזאת כאזרחי המדינה וכאזרחי העיר".

עוד באותו נושא

הפגנה באשדוד נגד סגירת עסקים בשבת: "לא נפסיק עד שראש העיר יעזוב"

לכתבה המלאה
דוח שניתן לעסק על היותו פתוח בשבת, אשדוד, 13 בינואר 2018. מחזירים את אשדוד לאשדודים, מערכת וואלה! NEWS
התראה לפני קנס שחילקו הפקחים לאחד העסקים בעיר, בשבת/מערכת וואלה! NEWS, מחזירים את אשדוד לאשדודים

לדבריה, אשדוד מעולם לא הייתה עיר דתית-חרדית. "המאבק הוא מאבק של כולנו ללא קשר לזיקה פוליטית" הוסיפה והכחישה כי המחאה קשורה לקבוצה שמבקשת לנצל את הזעם החברתי לצורך גיוס קולות בבחירות המקומיות. "אין מאחורינו שום פוליטיקאי ואנחנו לא מעוניינים בהם, עכשיו זה מאבק שלנו", אמרה פורמן. "המאבק של אזרחים מן השורה, חילוניים ומסורתיים, דוברי שפות שונות ושייכים למפלגות שונות, זה מאבק עבור צדק חברתי. לא ייתכן שאדם עובד מהבוקר ועד שעות הלילה המאוחרות כדי לפרנס את המשפחה – ודרך אגב גם אנשים דתיים שרובם לא עובדים ומתנגדים לשרת בצבא – והוא לא יוכל לצאת לבלות ביום החופשי היחיד שיש לו".

במהלך השיחה עם פורמן הגיע שניר אלמליח, פעיל ציבור מוכר בעיר, והתעמת עמה בנושא החוק. אל השניים הצטרפו לקוחות מהמתחם שהחלו להתווכח עם אלמליח, אך הוא נשאר בשלו ואף ניסה לשכנע אותם. "לצערי כל אחד ממובילי המחאה יודע שהעניין פה הוא לא שבת או כפייה חרדית, כי כולם יודעים שזה לא נכון ושאף אחד לא יכפה או מנסה לכפות, ועובדה שכך היה עד עכשיו וכך ימשיך להיות", אמר.

לדברי אלמליח, "בדיוק כמו שאף אחד לא כפה להפסיק למכור עצי אשוח בחנויות או למכור בשר חזיר, ושאף אחד לא מנע מעולי חבר העמים, או אחרים, לעלות ולהיקלט באשדוד ובכל מקום אחר. לצערי יש כאן מטרה אחת ברורה ושותפים לה מספר פוליטיקאים שרוכבים על הגל הזה, כשהדלק שלהם היא שנאת האחר ויצירת מחלוקת, והיא להוריד את ראש העיר".

אלמליח הוסיף כי ראש העיר לסרי "יודע להלך בחוכמה בין כלל המגזרים" והזהיר כי המוחים מוכנים להסתכן "במחיר של קרע והסתה בעם ואפילו במחיר של שיסוי האוכלוסייה במגזר שלם" לצורך העברתו מכיסאו. "הם מגייסים לכך את התקשורת הכללית ובעיקר המקומית", אמר. "אני רוצה להעביר מסר ברור, אנחנו כאן ואנחנו נשאר כאן מאוחדים עם כלל המגזרים, נמשיך לעבוד ולשרת את כולם, נמשיך את ההרמוניה הנפלאה שמאפיינת את אשדוד גם אם פה ושם יהיו ויכוחים. לא ניתן למלחמת האחים הזו לחלחל בינינו ובפרט לא ניתן להנהיג את העיר הנפלאה הזו בידי טירונים חסרי הבנה בהנהגה שכל מניעם הוא שנאת האחר ופילוג העם".

"אני לא חושבת שצריך לצאת מחוץ לעיר בשביל לבלות"

בין ויכוח לוויכוח בעלי העסקים והעובדים בחנויות שקיבלו את ההתראה לפני קנס מביעים את דעתם על החוק המפלג את העיר. בשבילם לא מדובר בפוליטיקה, אלא בפרנסה. טטיאנה בן זקן, העובדת בחנות נעליים במרכז, לא הבינה את פשר הדוחות. "קיבלנו התרעה על פתיחה בשבת, אנחנו נורא כועסים. זה קנס שהחברה קיבלה ונראה איך נתמודד עם זה", אמרה. "לדעתי כל בן אדם יכול לבחור אם הוא רוצה לעבוד בשבת או לא לעבוד". בן זקן הוסיפה כי בעיניה התשלום הגבוה ביותר שמקבלים מי שעובדים בשבת הוא דבר חיובי וכי "זה הרבה יותר נחמד מאשר לעבוד באמצע שבוע".

"אני אישית עובדת פה בחנות מעבדה ואנחנו לא פתוחים בשבת אבל בכל זאת אני חושבת שזה לא משהו שצריך לפגוע באנשים שכן יוצאים ומטיילים", אמרה תושבת אחרת. "אני בשבת אוהבת לטייל ואני לא חושבת שאני צריכה לצאת מחוץ לעיר בשביל לטייל ולבלות, אני לא חושבת שזה מפריע לאף אחד". היא הוסיפה כי המרכז עצמו לא נמצא בתוך העיר אלא ביציאה אל הכביש המהיר. "אנחנו לא פוגעים באף אחד, אם זה מפריע למישהו שלא יבוא לכאן".

מעיריית אשדוד נמסר כי היא "פועלת בהתאם לחוק העזר העירוני וממשיכה במאמצים להשיב את הסטטוס קוו לקדמותו".

פקח נותן דוח למכורת בחנות נעליים במתחם BIG אשדוד. צילום מסך, מערכת וואלה! NEWS
לא פוליטיקה - פרנסה. בן זקן/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך
מודעה הקוראת להפגין נגד כפייה דתית, 13 בינואר 2018. מחזירים את אשדוד לאשדודים, מערכת וואלה! NEWS
כרזה לקראת ההפגנה בשבת/מערכת וואלה! NEWS, מחזירים את אשדוד לאשדודים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully