וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקהילת הלהט"ב בירכו על היתר תרומת הדם: "הסטיגמה מתפוררת"

10.1.2018 / 19:37

רבים בקהילה שמחו על הודעת מד"א, לפיה גברים הומואים יוכלו לתרום דם ללא קשר למועד האחרון שבו קיימו יחסי מין. לצד מי שרואה את ההחלטה כזו שתיצור "מציאות טובה יותר", אחרים טוענים כי היא לא מספיקה: "גם סטרייטים לא חסינים מ-HIV"

גברים חד מיניים יוכלו לתרום דם בכל עת; "מנות הפלזמה יופרדו ויוקפאו"/צילום: דוברות מד"א, עריכה: שניר דבוש

רבים מחברי קהילת הלהט"ב קיבלו בברכה היום (רביעי) את החלטת מגן דוד אדום לפיה גברים הומואים יוכלו לתרום דם ללא קשר למועד האחרון שבו קיימו יחסי מין. "אפשר להמשיך ולדבר על משמעת קואליציונית או על חרדים כגורמים שתוקעים את זכויות הקהילה הגאה, אבל אם רק רוצים – אפשר להפוך עולמות ולעשות כאן מציאות טובה יותר", אמר עודד פריד, חבר הוועד המנהל של האגודה למען הלהט"ב וראש פורום המדיניות הציבורית.

פריד הוסיף כי "אחרי שנים של מאבק ועשרות דיונים, פגישות, מחקרים וניירות עמדה, אנחנו עושים היום עוד צעד ענק אל עבר השוויון בנושא תרומות הדם של גברים המקיימים יחסי מין עם גברים. לאט לאט הסטיגמה מתפוררת". לדבריו, "זה הישג מדהים שמוכיח שבעבודה עיקשת ולאורך זמן אפשר להביא לשינוי מדיניות גם לא באמצעות חקיקה".

עמית לב-ברינקר, פעיל חברתי נוסף הנמנה עם קהילת הלהט"ב, בירך אף הוא על ההחלטה, אך טען שהיא אינה מספיקה. "אני שמח על ההחלטה, אבל אני חושב שאחרי כל כך הרבה זמן, ההחלטה לא מספיקה. השאלה לא צריכה להתייחס ליחסי מין בין גברים, אלא באופן כללי ליחסי מין לא מוגנים, לא משנה מגדרו/ה של הפרטנר/ית. דווקא בקרב קהילת הלהט"ב, המודעות למחלות מין גבוהה יותר מאשר באוכלוסיה הכללית. לא פעם שמעתי על חברה זו או אחרת שקיימה יחסי מין עם גבר ללא קונדום כי נטלה גלולות למניעת היריון".

עוד בוואלה! NEWS
דיאטה משטרתית: כחולי המדים מדווחים על מהפכה בריאותית
למרות תרגיל האופוזיציה: אושר מינוי ליצמן לסגן שר הבריאות
סמוך לבית הכנסת הגדול בנשר: רימון ישן נמצא קבור באדמה

מצעד הגאווה, תל אביב 9 ביוני 2017. ראובן קסטרו
מצעד הגאווה בתל אביב, בשנה שעברה/ראובן קסטרו

"קשה להסביר למי שאינו מקהילת הלהט"ב עד כמה האיסור לתרום דם פוגעני ומעליב. עד היום, המדינה שלנו אמרה לנו שאפילו לעזור לאנשים אחרים, חולים, במצוקה, הזקוקים לתרומת דם, איננו מספיק טובים", אמר ליאור הדס. "הנוהל החדש של תרומת הדם שפורסם היום אינו מושלם, אבל מהווה צעד משמעותי בקבלת קהילת הלהט"ב, ונוטע בי תקווה שיום אחד נזכה אני וקהילתי לזכויות מלאות".

"מצד אחד ניתן לברך על התקדמות מחשבתית שמתרחשת במסדרונות מד"א. מצד שני לא ניתן להתעלם מכך שכדי שהומוסקסואל יתרום הוא יידרש להליך תרומה שונה באצטלה של גילוי HIV, מחלה שכידוע גם הציבור ההטרוסקסואלי לא ממחוסן מפניה. זה צעד בדרך לשוויון, גם ובעיקר כשזה קשור לדם שלנו", אמר טל אלוביץ'.

יעל גרמן שרת הבריאות מחוץ לביתו של של יאיר לפיד 2.12.14. ראובן קסטרו
"יש התקדמות משמעותית בנושא". גרמן/ראובן קסטרו

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), שהחליטה בעת שהייתה שרת הבריאות להקים את הוועדה לבחינה מחדש של שאלון תרומת הדם להומואים ולקהילת יוצאי אתיופיה, אמרה כי ההחלטה מעידה על כך ש"אט אט נעשה צדק". "הוועדה החליטה להשוות את המצב לזה הקיים בארצות הברית. היום, עם הוצאת חוזר מנכ"ל של משרד הבריאות, נרשמה התקדמות משמעותית בנושא. אני מייחלת שנגיע ליום בו השאלה הפוגענית 'האם קיימת יחסי מין עם גבר' תמחק מהשאלון, והומוסקסואלים יוכלו לתרום בצורה שוויונית ללא מגבלות".

לפי ההחלטה שפורסמה בידי מד"א, חברי הקהילה הגאה יוכלו לתרום דם ללא קשר למועד האחרון שבו קיימו יחסי מין, החל מאפריל 2018. עד יוני 2017 גברים הומואים לא הורשו לתרום דם כלל, ומאז הורשו לתרום דם ובתנאי שלא קיימו יחסי מין ב-12 החודשים שקדמו לתרומת הדם. כעת משתנה המדיניות ומאפשרת להומואים לתרום דם בכל מקרה.

מצעד הגאווה בחיפה יוני 2017. ערן גילווארג
מצעד הגאווה בחיפה, בשנה שעברה/ערן גילווארג

ואולם, עדיין קיימת הבחנה בין הטיפול במנות דם של גברים שקיימו מגע מיני עם גברים - אלה צפויות מעתה להיבדק פעמיים - לבין הטיפול במנות דם של סטרייטים. זאת, מאחר שניסוח השאלה הרלוונטית למדיניות החדשה בשאלון תרומת הדם, עוסק בקיום יחסי מין בין גברים בשנה האחרונה, ולא בקיום יחסי מין מסוכנים ולא מוגנים בשנה האחרונה - שאלה שרלוונטית גם לגברים ונשים שמקיימים יחסים הטרוסקסואליים.

לפי המדיניות החדשה, הומואים יוכלו לתרום דם, מנות הפלסמה יופרדו, יוקפאו וישמרו בקירור מיוחד במשך ארבעה חודשים. בתום תקופה זו, כאשר התורם ישוב לתרום דם וכל הבדיקות שייערכו למנה החדשה תהיינה שליליות למחלות זיהומיות שעלולות לעבור בעירוי, יסופקו המנות הקפואות לטיפול בחולים. לפני תנאים אלה, דמם התורמים למעשה נבדק פעמיים: פעם בעת התרומה, ופעם נוספת לפני אספקת מנות הדם לעירוי. לפי מד"א, כך "לא תהיה פגיעה בבטיחות מנות הפלסמה או בבטיחות המטופלים שיקבלו את המנות הללו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully