וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין של הליכוד דחה העתירה להדחת ח"כ השכל: "שקלי עמדתך"

בדיון שהתקיים במצודת זאב, הבהיר השופט כי לבית הדין אין את הסמכות לדון בעתירה להסרת חברותה של השכל, בשל כוונתה להימנע בהצבעה על חוק המרכולים: "מהלך בעייתי ותקדימי". השכל: "רבים בליכוד מסכימים עם עמדתי אך לא משמיעים את קולם"

עריכת וידאו: ניר חן

בית הדין העליון של תנועת הליכוד דחה הערב (שני) את העתירה נגד ח"כ שרן השכל, וקרא לה לשקול מחדש את עמדתה בנושא ההצבעה על חוק המרכולים, "לאור הנסיבות, ובכללן הצורך לשמור על ממשלת הליכוד".

"המהלך הבריוני שנקט חבר הכנסת דוד אמסלם, יו"ר הקואליציה, בהגשת העתירה להדחתי מהתנועה, מעיד על אובדן דרך ואיבוד עשתונות, ופוגע בליכוד", אמרה ח"כ השכל לאחר קביעת בית הדין. "רבים בסיעה ובתנועה שותפים לעמדתי, אך לצערי לא כולם משמיעים את קולם".

לקריאה נוספת:
בית הדין של הליכוד ידון בהדחת ח"כ השכל; "אגיע עד לבג"ץ"
"בריונות": ניסיון להדיח את ח"כ שרן השכל בשל חוק המרכולים
פשרה בנוסח חוק המרכולים: חנויות הנוחות בחוץ - אילת בפנים

ישיבה לסילוק שרן השכל, תל אביב, 8 בינואר 2018. ניב אהרונסון
בית הדין דחה העתירה נגדה. ח"כ השכל בכניסה לדיון, היום/ניב אהרונסון

"אין זה סוד שגורמים בתנועה חשים מאויימים מהתעקשותי לשמור על עקרונות הליכוד, התנועה הלאומית-ליברלית", הוסיפה. "נבחרתי לכנסת ע"י ציבור חברי ליכוד שאלה הם ערכיו, ציבור גדול שנאמן למסורת בגין וז'בוטינסקי, ציבור שמתנגד לכפיה מכל סוג שהוא. כפי שהתחייבתי, אני לא אצביע בעד חוק המרכולים. ברור לי שחלק מהמתנגדים לחוק ציפו ממני להצביע נגד החוק, גם במחיר של פירוק הקואליציה והליכה לבחירות, זה יהיה בעיני מעשה לא אחראי שעשוי להכניס את המדינה כולה לסחרור של מערכת בחירות ולשיתוק עבודת הכנסת".

ח"כ השכל אף ציינה כי "מי שמעוניינת בהמשך קיומה של הממשלה הנוכחית, אין בכוונתי להצביע עם האופוזיציה ולגרום לסכנת פירוק הממשלה.יחד עם זאת, לא אתן את קולי בעד החוק הזה, על אף מסע האיומים וההפחדה שמתנהל נגדי.
אני מודה מעומק ליבי לכולם על החיזוק והתמיכה, ומתחייבת להמשיך להגן על ערכים לאומיים-ליברליים גם בעתיד, לטובת הליכוד ולטובת המדינה".

עוד באותו נושא

נתניהו: "ביקשנו קיזוז לחוק המרכולים; בהתאם נחליט אם לקיים הצבעה"

לכתבה המלאה

"מקווה למען התנועה שאמסלם ימשוך את העתירה"

הדיון בהרחקתה של ח"כ השכל החל הבוקר בבית הדין במצודת זאב, בעקבות החלטתה להימנע מהצבעה על החוק.
עם הגעתה לדיון, אמרה: "אני מאוד מקווה, לטובת התנועה שלנו ולטובת הדמוקרטיה הישראלית, שדוד אמסלם ימשוך את העתירה שלו עכשיו מבית הדין של הליכוד ויפסיק להביך את התנועה שלנו ברמה כזאת", אמרה השכל בתחילת הדיון. "אני אמרתי שאני נמנעת בחוק המרכולים וזה מה שיקרה".

השכל מנתה את הח"כים ה"מורדים" שהיו לאורך הקדנציה, ואמרה: "אני לא סחטתי את הקואליציה כדי להשיג משהו. אני פועלת מתוך אידאולוגיה אמיתית ומחויבות לציבור הבוחרים של הליכוד". בשלב זה, החמיאו לה שופטי בית הדין ואמרו כי הם גאים ששלחו אותה לכנסת וכי היא "טוענת מצוין".

השופט עקיבא נוף מתח ביקורת על עצם הגשת העתירה. "אין לנו סמכות לדון בה, ובטח לפני שהתקבלה החלטת סיעה", אמר. הוא אף תקף את היועץ המשפטי של התנועה אבי הלוי המייצג אותה בעתירה. "היית צריך לעמוד על שתי רגליים אחוריות ולומר שאינך מוכן לייצג את התנועה בעתירה".

יו"ר בית הדין, חבר הכנסת לשעבר מיכאל קליינר, אמר בתחילת הדיון כי "מעולם לא הורחק חבר כנסת. הדיון הוא תקדימי ובעייתי", והוסיף כי "הסעיף החדש שעליו מתבססת העתירה מעולם לא היה בשימוש".

חבר כנסת יואל חסון בלשכתו בכנסת 1 בנובמבר 2017. טל אנגלנדר
בדרך לפיליבסטר? ח"כ חסון/טל אנגלנדר

הדיון נערך בעקבות עתירה שהגישה התנועה ויו"ר הסיעה ח"כ דוד אמסלם להפסקת חברותה של השכל. היועץ המשפטי של הליכוד אבי הלוי אמר כי מטרת הדיון "לשנות את דעתה של חברת הכנסת". "האם נכון לשים חבל תלייה על צווארה של חברת כנסת?", תהתה עורכת הדין מיקי מזר, שופטת בבית הדין. "אין דרכים אחרות לשבת ולנהל שיחה עניינית?".

הכנסת עומדת בשוויון בין חברי הכנסת שיתמכו בהצבעה, לאלה שיתנגדו לה, והחלטה של השכל להימנע עומדת כמכשול בפני הקואליציה. בעתירה נטען כי השכל היא חברת תנועת הליכוד המכהנת מטעמה בכנסת ולכן היא חייבת בהתאם לחוקת התנועה לקיים את החלטותיה, בהן את החלטות סיעת הליכוד בכנסת ולסייע לקידומן. עוד נטען כי התנגדות ח"כ השכל לחוק המרכולים מהווה סיוע של ממש למפלגות המתחרות בליכוד.

"נסיבות אלה מהוות עילה להפסקת חברות של המשיבה בתנועה לפי סעיפים 21א (ו) ו-4 לחוקת תנועת הליכוד", נכתב בעתירה, שהוגשה על דעתו ובתמיכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. עם זאת, מהלך ההדחה של השכל עורר גם ביקורת בתנועה. שרים בליכוד, בהם צחי הנגבי וגילה גמליאל אמרו לראש הממשלה כי מדובר במהלך "לא מידתי", ומבקר הליכוד, שי גלילי, אמר כי "בית הדין של המפלגה מחק על הסף בעבר עתירות מסוג אלה, הרי שאף היועץ המשפטי עצמו קבע בכתבי תגובתו בעבר, כי לא ניתן כלל לעתור לבית הדין להרחקת חבר כנסת על בסיס דרך הצבעתו או התנהגותו במליאת הכנסת".

באופוזיציה החליטו לקיים פיליבסטר שיימשך כ-14 שעות במליאת הכנסת, אם תתקיים ההצבעה על חוק המרכולים, לפי הודעתו של יו"ר סיעת המחנה הציוני חבר הכנסת יואל חסון. למרות הרוב הדחוק הצפוי לקואליציה, החוק צפוי לעלות הערב להצבעה בקריאה שנייה ושלישית.

(עדכון ראשון: 12:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully