וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היד שמנשימה והיד שמתקיפה: קרב המוחות העדין שמנהל צה"ל מול חמאס

4.1.2018 / 0:27

בזמן שישראל מכה את ארגוני הטרור מחד, ומאידך מנסה לספק מעט חמצן לרצועה, בצה"ל מנסים דרכים יצירתיות כדי לא לגרור את האזור למלחמה. במטה הכללי מנסים מדי יום נוסחאות חדשות בהתאם לתרחישים כדי להחזיר את השקט ולהרחבת ההפוגות בין סבבי הלחימה

עריכה: שניר דבוש

חיל האוויר תקף אמש (חמישי) תשתית טרור מרכזית ברצועת עזה, מה שלפי ההערכה מסתמן כפגיעה במנהרה שנחפרה לכיוון ישראל. תקיפות מסוג זה מהוות פגיעה בנשק האסטרטגי של ארגוני הטרור, המספק להם מרחב נשימה ברצועה. למרות זאת, עדיין מרחפת באוויר ביקורת נגד הדרג המדיני וצה"ל על הבחירה ב'תקיפות רכות' בתגובה להמשך טפטופי הירי מהרצועה.

אותם מבקרים שוכחים שמדינת ישראל היא זו שביד אחת מנשימה את רצועת עזה בשל מצוקותיה הגוברות, וביד השנייה מכה את ארגוני הטרור מכות נקודתיות כדי למנוע הסלמה. למעשה, ישראל משקיעה מאמצים ממוקדים כדי להימנע מהסלמה, להרתיע ולהביא שקט בגבול הפלסטיני אך גם לנצל את המצב שנוצר כדי לסגור חשבונות פתוחים שמאיימים על ישראל.

עוד בוואלה! NEWS:
גבר ואישה נהרגו בתאונה בוואדי ערה; שני צעירים במצב קשה
ישראל סוערת: גשם ורוחות לקראת השיא בסוף השבוע | עדכונים שוטפים
הזמר אדם למירי רגב שביקרה אותו: "תודה על החיבוק החם ביום קר"

נפילת רקטה באחד מישובי עוטף עזה 13 בדצמבר 2017. שי מכלוף
משחק מוחות עדין. רקטה בעוטף עזה/שי מכלוף

חמאס משפשף את עיניו בחודש האחרון ומתקשה לעכל את העובדה שצה"ל משמיד יעדי טרור עליהם עמל זמן רב. אלא שבארגון לא מגיבים לכך ופועלים בכיוון ההפוך – מנסים לאכוף את השקט ולמנוע את המשך השיגורים.

המציאות סביב רצועת עזה מורכבת למדי. קל ללחוץ על ההדק ולגרור את האזור לסבבי אש ומהלומות בזמן שלכולם ברור מי הצד החזק בסיפור, אך כמו לכל דבר, גם לפעולה מהסוג הזה יש מחיר. בצה"ל היו מעדיפים להרחיק סבבי הלחימה ולהפעיל את כלל הכלים כדי להביא לשקט – גם אם זה לוקח זמן ובתנאי שאין הרוגים ופצועים.

אלא שבצד הפלסטיני של גבול רצועת עזה – הדברים נראים אחרת. מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר הבין כבר מזמן שהרצועה אינה במרכז מוקד ההתעניינות של העולם הערבי, ולכן הסכים לתהליך פיוס עם הרשות הפלסטינית. מלבד זאת, סינוואר הבין בחודש האחרון שהמצוקה הכלכלית ברחוב הפלסטיני מאיימת ישירות על משילותו יותר מהאפשרות שישראל תתקוף אותו באופן נרחב. תרחישי הפרות הסדר באיראן נגד משטר האייתולות על רקע המצוקה הכלכלית, ממחישים יותר מכל מה יכול לקרות מחר ברצועת עזה.

עוד באותו נושא

אחרי הירי: מטוסי קרב של צה"ל תקפו "תשתית טרור מרכזית" בעזה

לכתבה המלאה
צבע אדום בעוטף עזה, 29 בדצמבר 2017. שי מכלוף
ניסיון להרחיק בין סבבי הלחימה. רקטה ביישובי עוטף עזה/שי מכלוף

חמאס לא באמת שולט באופן מלא ברצועה. כל ירי של פצצות מרגמה ורקטות מוסיף עוד סדק לעמודים התומכים של ממשלת הארגון ברצועה. מקורות תקציביים היו מסייעים באופן משמעותי השבת השקט, אך לא נראה שיש פתרון באופק, במיוחד כשיו"ר הרשות הפלסטינית נהנה לראות את חמאס נאנק מכאב וישראל גוררת רגליים בכל מה שקשור לפתרון כלכלי כמו הכנסת פועלים לשטחה ובניית אזורי תעשייה בגבול. כל עוד ואין התערבות חיצונית בנושא הכלכלי המצב הביטחוני במרחב ילך וידרדר.

ובכל זאת, אחרי התקיפה הלילה, חמאס מבצע הערכת מצב. בארגון מבינים שהיה זה צעד חריג של צה"ל שנועד להרתיע ולסדר מחדש את המשוואה לפיה אם יימשך הירי – יותקפו "תשתיות מרכזיות" נוספות בתוך הרצועה. אם המצב יימשך, חמאס יידרש לקבל החלטות דרמטיות בכל מה שקשור לרמת האיפוק והסבלנות שהוא מפגין. שאלה נוספת שאפשר שעולה בקרב הנהגת הארגון נוגעת לג'יהאד האסאלמי: כיצד פעילי הארגון פועלי מתחת של חמאס ואולי איראן היא זו שבכלל מושכת בחוטים כדי לחמם את הגבול.

פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה, 15 בדצמבר 2017. רויטרס
חשש מהידרדרות המצב ברצועה. הפגנות בעזה בחודש שעבר/רויטרס

המבחן הבא יהיה לא רק של חמאס אלא גם של צה"ל, אם בימים הקרובים ישוגרו פצצות מרגמה נוספות. האם שוב ימליץ הרמטכ"ל גדי איזנקוט לתקוף תשתית טרור מרכזית ולא בהכרח להטיל את האחריות על חמאס על המשך השיגורים? או שאולי יבחר בדרך פעולה חדשה ומתוחכמת יותר. מה שברור הוא שהמטה הכללי מנהל מלחמת מוחות עם ארגוני הטרור בעזה. זהו מאמץ אדיר להמציא מחדש עוד נוסחאות תגובה מארגז הכלים כדי להרתיע ולנסות שוב לעשות סדר ברצועת עזה מבלי לשבור את הכלים. כך, במקביל לבניית החומה התת-קרקעית שממיתה באטיות את פרויקט המנהרות, מנסים בצה"ל לחשוב על הפעולות שלא יגררו את האזור למלחמה ולאפשר למודיעין הישראלי לאסוף עוד מידע על תהליכי בניין הכוח של ארגוני הטרור במרחב.

(עדכון ראשון: 23:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully