וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עזה גוססת, ומלחמה כבר לא נראית האפשרות הגרועה ביותר

3.1.2018 / 19:27

בעוד בישראל עסוקים בזיהוי מי האחראיים לרקטות, תושבי הרצועה שרויים בייאוש הולך וגובר לנוכח מצבם הכלכלי הקשה ותנאי המחייה הירודים. יחד עם ריבוי השחקנים המלבים את האש, ייתכן שמאמצי חמאס למנוע הסלמה לא יספיקו

צילום: בני בן סימון ושי מכלוף, עריכה: יוסי אלטר

כמה שעות בלבד לאחר שישראל הודיעה בצינורות פחות רשמיים כי הג'יהאד האסלאמי הוא שאחראי לירי פצצות המרגמה לעבר הדרום במהלך האירוע לזכר אורון שאול בשבוע שעבר, שוגרו עוד שלוש רקטות מעזה לעבר ישראל. למרבה המזל, נפלו שלושתן בשטח פתוח. לא צריך להיות קצין ב-8200 או רכז בשב"כ כדי להבין שמישהו בעזה מחפש הסלמה, ואולי אפילו מלחמה – השאלה היא מי. אלא שבעוד שבישראל עוסקים ללא הרף בתעלומת הגורם שאחראי לירי ולמידת עצימת העין מצד חמאס, ברצועה מתנהלת מציאות מקבילה, שבמרכזה המצב ההומניטרי המידרדר בעזה – או כפי שאמר אחד מתושבי העיר: "מלחמה כבר לא נראית אופציה כזו גרועה מבחינתנו".

התיאורים שעולים משיחות עם תושבי הרצועה קשים מתמיד. שיעור האבטלה שממשיך לגאות, העוני המחפיר, התסכול והייאוש בקרב הצעירים וכמובן הפעילות הכלכלית הגוועת ברצועה. "אין קונים בחנויות, העסקים נסגרים, לאנשים אין מה להפסיד עוד", הסביר א', תושב הרצועה. לדבריו, החל מחודש אפריל, כשהרשות הפלסטינית החליטה לקצץ בהזרמת החשמל לעזה ובמקביל לקצץ במשכורות פקידיה, נרשמה האטה הדרגתית בפעילות. מתוך כ-60 אלף פקידי הרשות בעזה, כשליש הופרשו לגמלאות, ורמת שכרם צנחה באופן משמעותי. גם ליתר פקידי הרשות קוצצה המשכורת בכ-30%. לעובדות אלה יש להוסיף את העובדה ש-45 אלף פקידי חמאס לא קיבלו משכורות כבר חודשיים.

עוד בנושא
בפעם השלישית: רקטה נורתה מרצועת עזה לישראל, אין נפגעים
על הרצפה, מאחורי דגל: חמאס פרסם שוב תמונות של גלעד שליט מהשבי
הרמטכ"ל: לא מקבל את הקולות שקוראים לתקוף בכוח לא מידתי את הירי בדרום

פלסטינים עניים ברצועת עזה, 2017. AP
גם המים לא ראויים לשתייה ועלולים להפיץ מחלות. עוני ברצועת עזה/AP

כל הגורמים שצוינו הביאו להאטה דרמטית במשק העזתי. "הצ'קים לא מפסיקים לחזור. של כולם. אי אפשר כבר לקחת צ'קים כי לאנשים אין יכולת לכסות אותם", סיפר תושב הרצועה. נוסף לכל, גם אספקת החשמל ההולכת ומידלדלת הגיעה לאחרונה לשלוש שעות ביום. גם המים לא ראויים לשתייה, ולא מעט ילדים ברצועה צורכים אותם למרות זאת, כך שקיים סיכון מתמיד להתפרצות מגיפות שלא יעצרו בגבולות הרצועה. גם עובדי הניקיון בבתי החולים בעזה פתחו בשביתה.

כל אלה מחדדים את ההבנה כי ייתכן שאין מנוס מהסלמה מול ישראל. ייתכן שכצעד בולם, הודיעה הרשות היום כי תחדש את התשלום עבור 50 מגה-ואט חשמל לרצועת עזה. קשה לומר אם הדבר נובע מלחץ ישראלי, וייתכן שכך הדבר. ברשות עדין לא הסירו את הסנקציות הכלכליות שהחליטו להטיל על עזה לפני כשמונה חודשים, ואפשר שכעת, כתוצאה מלחץ ציבורי או לחץ של ישראל, הרשות הבינה שעליה לפעול. ואולם, גם עוד כמה שעות חשמל ביום אינן צפויות לפתור את הבעיות של עזה. משכורות פקידי הרשות המצומצמות, לצד אי-תשלום משכורות פקידי חמאס, מטילים על הרצועה גזר דין מוות כלכלי עתידי, שעלול לקרות בחודש הקרוב או בחודשים שלאחר מכן.

עוד באותו נושא

מטח בזמן טקס לזכר אורון שאול; רקטה נפלה במבנה בשער הנגב

לכתבה המלאה
פלסטינים עניים ברצועת עזה, 2017. AP
לא ברור אם פעילות חמאס תספיק למניעת ההתלקחות. תושבים בעזה/AP

בינתיים בשדה הקרב, לא הרבה השתנה, רק מעט. הדיון בזהות משגרי הרקטות מהרצועה שנמשך זה כמה שבועות, והערפל שפיזר המודיעין הישראלי בסוגיה הזו, התפוגג לאחר שהתברר מקורן של פצצות המרגמה - איראן. לכאורה המשמעות דרמטית, ולאחר תקופה ארוכה שבה סברו בצד הישראלי שגורמים סלפים ג'יהאדיסטים אחראים לשיגורים ולהסלמה בירי, מתברר כעת שבעל בריתו של חמאס, הג'יהאד האסלאמי, לקח אף הוא חלק בניסיון לדרדר את הצדדים למלחמה, אולי אף בהוראת טהראן. הג'יהאד האסלאמי פועל לרוב בתיאום עם חמאס באשר לירי רקטות או פצצות מרגמה, אולם גם כעת ישנה סבירות גבוהה שהיורים הם פעילים של הג'יהאד שאינם פועלים על דעת ובידיעת הגורמים הממונים עליהם בארגון.

חמאס, מצדו, פועל ופעל כדי לסכל ירי של רקטות או פיגועים אחרים בגדה, ואפילו בסוף השבוע שעבר מנע פיזית ביצוע התקפות על ישראל. אך לא ברור אם הפעילות הזו תספיק כדי למנוע מחבית חומר הנפץ שנקראת עזה מלהתפוצץ. עם כל כך הרבה שחקנים שמנסים לעודד פיצוץ נרחב יותר לצד אלמנטים של תבערה, הידרדרות ביטחונית נרחבת יותר, למרות אי רצונם של שני הצדדים בה, נראית כבר כמו תרחיש יותר מסביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully