וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצבאות הנכות יעלו השנה לשני מיליארד שקל | למי מגיעה התוספת?

3.1.2018 / 14:13

בהסכם בין ראש הממשלה, שר הרווחה ושר האוצר נקבע כי קצבאות הנכות יגדלו בשנה הקרובה בכחצי מיליארד שקלים יותר מהמתוכנן וכי הפעימה השנייה תיכנס לתוקף עוד השנה. ארגוני הנכים חלוקים בנוגע למתווה: "לא מתרגשים ממתנות יפות ללא תוכן"

צילום: רוני כנפו, עריכה: יוסי אלטר

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר העבודה והרווחה חיים כץ סיכמו היום (רביעי) כי קצבאות הנכות יגדלו בשנה הקרובה לשני מיליארד שקלים, כחצי מיליארד יותר מהמתוכנן, במסגרת הפעימה הראשונה. בשל מחלוקת בין השר כץ לאגף התקציבים באוצר בנוגע לתוספות לקשישים ולילדים נכים וכן לעיוורים, ההצעה לא הגיעה לכנסת שלשום כפי שתכננה הממשלה. בשל המחלוקת נדרשה התערבותם של ראש הממשלה, השר כץ, שר האוצר משה כחלון ומאיר שפיגלר מנכ"ל הביטוח הלאומי. השר כץ יצא היום למאהל הנכים ליד הכנסת כדי לעדכן אותם בפרטי המתווה.

על פי ההסכם בין נתניהו, כץ וכחלון, הקצבאות יגדלו כבר ב-2018. הפעימות הנוספות ייכנסו לתוקף בשנים הבאות וישלימו את המתווה ל-4.2 מיליארד שקלים, כפי שהתחייבה הממשלה. על פי המתווה, בפעימה הראשונה יקבלו בעלי נכות כללית תוספת של 340 שקלים ואלו שמקבלים שירותים מיוחדים לנכים (שר"מ) יקבלו תוספת של 540 שקלים.

בפעימה השנייה שצפויה להיכנס לתוקף בחודש יולי, תעלה התוספת לבעלי נכות כללית מ-340 שקלים ל-501 שקלים, והתוספת לשר"מ תשלים עלייה ל-701 שקלים. הקשישים הנכים יקבלו מחצית מהסכום בהתאמה. 50 מיליון שקלים ייועדו לילדים נכים וסכום זהה יועד לעיוורים. חלוקת הקצבאות לאוכלוסייה זו תתבצע בשיתוף הארגון היציג של העיוורים.

לקריאה נוספת:
הממשלה אישרה תוספת של 1.5 מיליארד שקל לקצבאות הנכים
מהומה בוועדת הרווחה: נציגי הנכים התפרעו והדיון התפזר
מתווה הנכים המשופר - שלא מתחייב לשלוש פעימות נוספות

הפגנת נכים מול בית רהמ 17 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"היעד צריך להיות שכר מינימום". מחאת הנכים מול בית ראש הממשלה, באוקטובר/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

שר העבודה והרווחה אמר במסיבת העיתונאים כי "יחד עם ראש הממשלה ושר האוצר הבאנו מתווה משופר שכולל את הקשישים והעיוורים וכבר בשנת 2018 נחלק לכלל הנכים 2.141 מיליארד שקלים בשתי פעימות בחודשים ינואר ויולי. זהו צעד ראשון בדרך לשיפור מצבם של הנכים, בסוף הדרך היעד צריך להיות שכר מינימום. ביחד עם העיוורים נחלק את התוספת ההיסטורית של 50 מיליון שקל ששמה סוף לקיפוח של אוכלוסייה זו".

ראש הממשלה נתניהו אמר במסיבת העיתונאים כי "אנחנו מביאים היום בשורה גדולה למדינת ישראל ולאוכלוסיית הנכים בישראל. זה מהלך היסטורי שמתחיל באופן מידי. קיבלנו החלטה להקדים את הפעימה השנייה של המתווה, כך שהיא תתרחש עוד השנה. לא רק שאנחנו מקיימים את התחייבות שלנו להביא את הפעימה הראשונה במועדה, אלא אנחנו מקדימים גם את הפעימה השנייה. המשמעות היא תוספת של עוד כחצי מיליארד שקלים, כך שבמהלך השנה הנוכחית הקצבאות יוגדלו בכשני מיליארד שקל. אנחנו עושים את הצעדים האלה כדי לתת מענה מהיר לכמה שיותר נזקקים".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
חיים כץ בכנס ליכוד, אווניו, קריית שדה התעופה, 31 בדצמבר 2017. ראובן קסטרו
"צעד ראשון בדרך לשיפור מצבם של הנכים". כץ/ראובן קסטרו

ארגוני הנכים חלוקים בנוגע למתווה. מטה מאבק הנכים בירך את ראש הממשלה והשרים על ההסכמות. נעמי מורביה יו"ר המטה אמרה כי "סוף סוף שמו השרים וראש הממשלה קץ לחודשי אי הוודאות הארוכים מאז ההסכם ההיסטורי עם ארגוני הנכים ערב לפני יום כיפור 2017. אני בטוחה כי לא קלה ופשוטה הייתה הדרך לעמוד בציפיות הגבוהות והמוצדקות שלנו, ואכן נדרשה רמה גבוהה של אחריות כדי להגיע לפשרה אשר תאפשר הן את העלאת הקצבאות והן את צרכי התקציב של המדינה".

היא הוסיפה כי "החל מאפריל 2017 בו לקחתי על עצמי את הובלת ההפגנה ההמונית הראשונה, עבור לחסימות הכבישים הראשונות, חסימת נתב"ג וצירים ראשיים וכלה בכניסה למשא ומתן מתוך אחריות והכרה כי רק כך נוכל לפרוץ את תקרת הזכוכית של קצבאות העולב שהוקפאו למשך שנים, ורק בעזרת חברותיי וחבריי הלוחמים אשר במאבק הרואי תוך הקרבת שאריות בריאותם על האספלט, הגענו להישג הזה - בו סוף סוף תהייה אוניברסליות ראויה בקצבאות, וכפי שהבטחתי לאורך כל הדרך. גם הנכים שעברו עם קצבת הנכות לגמלת זקנה, הילדים עם מוגבלות ולקויי הראייה נמצאים בהסכם ההיסטורי".

פינוי בכח של מפגינים במחאת הנכים מחוץ לנמל אשדוד 9 בנובמבר 2017. לירון מולדובן
"הסכום נמוך משמעותית ממה שסוכם". מחאת הנכים בנמל אשדוד, בנובמבר/לירון מולדובן

מנגד, אלכס פרידמן, יוזם מאבק הנכים, אמר כי הוא "לא מתרגש ממתנות יפות ללא תוכן. אנו מברכים על הקדמת הפעימה השנייה אך יחד עם זאת מביעים הסתייגות היות שלפי העלות הכוללת של שתי הפעימות הראשונות הן 2.3 מיליארד שקלים. וזאת ללא תוספות עליהן דיבר שר העבודה והרווחה כץ".

לדברי פרידמן, "הסכום המדובר ב'הודעה החגיגית' מהבוקר נמוך משמעותית ממה שסוכם. אנחנו לא מתרגשים ממתנות יפות ללא תוכן ועומדים על עקרונות ההסכם שהם: תוספת של 4.2 מיליארד שקל המיועדים עבור ציבור הנכים, עיגון כל פעימות בחקיקה, הצמדת הקצבה לשכר הממוצע במשק ועידוד אנשים עם מוגבלויות להשתלב בתעסוקה על ידי דיסריגרד לגובה של 5,300 שקלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully