וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחצי שנה אחרי משבר המגנומטרים: תכנית הביטחון בהר הבית לא תוקצבה

2.1.2018 / 16:22

אחרי שהצבת גלאי מתכות בהר הבית הביאה להתפרצות מהומות בירושלים ובשטחים, הקבינט החליט על תכנית משטרתית חלופית הכוללת עיבוי כוחות, תאורת לילה ומצלמות חכמות. המגנומטרים הוסרו באותו לילה - אך התקציב ליישום התכנית טרם הועבר. משרד האוצר: "הנושא יעלה לדיון החודש"

צילום: עופר מאיר

חמישה חודשים חלפו מאז משבר המגנומטרים שהלהיט את ירושלים והגדה המערבית - אך התכנית לחיזוק הביטחון בהר הבית, שאושרה בקבינט כתחליף להצבת גלאי המתכות בכניסות להר, טרם יושמו. מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי למרות הנחיית הקבינט שהיא תיושם בתוך חצי שנה, משרד האוצר טרם תקצב את התכנית, שעלותה מוערכת בכמאה מיליון שקלים.

משבר המגנומטרים ביולי האחרון החל בעקבות החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו להציב גלאי מתכות בכניסות להר הבית, יומיים אחרי הפיגוע שאירע במתחם שבו נהרגו שני שוטרים. אחרי הצבת המגנומטרים פרצו עימותים ומהומות שהתפשטו מירושלים גם ליהודה ושומרון. ראשי מערכת הביטחון, המשטרה והשב"כ, המליצו להסיר את המגנומטרים כדי למנוע הסלמה בשטח. עם זאת, רוב שרי הקבינט המשיכו להתנגד להסרת המגנומטרים, ובכירים בליכוד, בהם השרה מירי רגב ויו"ר הקואליציה דאז דוד ביטן, אף תקפו את השב"כ על המלצותיו.

הצבת מגנומטרים בירושלים לאחר בפיגוע ביום שישי האחרון 16 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
הוסרו באותו הלילה, אך התכנית שבאה במקומם לא יושמה. המגנומטרים ביולי השנה/רויטרס, רויטרס
כוחות משטרה בעיר העתיקה בירושלים, 28 ביולי 2017. דוברות משטרת ישראל, מערכת וואלה!
כוחות משטרה בעיר העתיקה בירושלים/מערכת וואלה!, דוברות משטרת ישראל

בסופו של דבר, כשבוע וחצי אחרי שהוצבו ולאחר דרישה ברורה מצד מלך ירדן עבדאללה, על רקע המשבר בשגרירות בעמאן, הקבינט החליט לקבל את עמדת גופי הביטחון ולהמיר את המגנומטרים במערכת "בידוק חכם" המבוססת על מצלמות חכמות עם יכולות שיקוף וזיהוי פני, מערך מצלמות לזיהוי לוחיות רישוי של כלי רכב, הקמת מערך תאורה בלילה ועיבוי משמעותי של כוחות המשטרה באזור הדורש תוספת של מאה תקנים.

בהודעת הקבינט שפורסמה לאחר הישיבה נכתב כי "הקבינט מקבל את המלצת כל גופי הביטחון להמיר את הבידוק של גלאי המתכות בבידוק ביטחוני, המבוסס על טכנולוגיות מתקדמות - בידוק חכם, ובאמצעים נוספים". זאת, "כדי להבטיח את ביטחון המבקרים והמתפללים בעיר העתיקה בירושלים".

שוטרי מג"ב במחסום מחוץ לשער האריות בירושלים, 21 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
שוטרי מג"ב מחוץ לשער האריות בירושלים, ביולי השנה/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ

החלטת הקבינט קבעה גם כי יוקצה תקציב של מאה מיליון שקלים לטובת יישום התכנית, וכי הסכום ימומן במקרה הצורך על ידי קיצוץ רוחבי. בפועל, המגנומטרים שעוררו זעם גדול ברשות הפלסטינית, בירדן ובמדינות ערב, הוסרו כבר באותו הערב, אך התכנית החלופית טרם יושמה מכיוון שלא הועבר התקציב הדרוש לה.

מהמשרד לביטחון פנים נמסר בתגובה לפניית וואלה! NEWS כי "בהתאם להחלטת הקבינט ומיד לאחריה, המשטרה ערכה עבודת מטה מקצועית ובנתה תכנית סדורה ליישום החלטת הקבינט לחיזוק מרחב דוד והר הבית. התכנית הוצגה לאנשי משרד האוצר לפי בקשתם. לצערנו, עד לרגע זה לא הועבר מהאוצר תקצוב למימוש התכנית, למרות החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני".

במשרד האוצר אמרו כי הנושא צפוי לעלות לדיון במסגרת התאמות התקציב. "ב-11 בינואר הממשלה צפויה להתכנס לאשר את תקציב 2019, ובמקביל לבצע התאמות בתקציב 2018", נמסר. גורמים באוצר הוסיפו בהחלטת הקבינט נקבע כי ההקצאה כספית תתבצע בתוך חצי שנה ולכן, "אנחנו עומדים בלו"ז ההקצאה ובהחלטת הקבינט".

מהומות סמוך להר הבית בירושלים בירושלים, 21 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
העימותים שפרצו בעקבות הצבת המגנומטרים/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully