וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקיפה בבסיס בצפון: צה"ל התעלם מאזהרות הפרקליטות למסוכנות

28.12.2017 / 15:25

בדיונים בתיק תקיפתו החמורה של חייל צה"ל, לא אוזכר כי הפרקליטות הזהירה בעבר ממסוכנות הנאשם כלפי חיילים בבסיס. בדיקת וואלה! NEWS מעלה כי נגד הנאשם מתנהל משפט נוסף, בגין הצתה, ובעבר ריצה חודש בכלא צבאי והואשם בחבלה חמורה ואיומים. צה"ל: "פועלים לשילוב כולם"

החייל שבהדרוזי שהותקף באכזריות בבסיסו שבצפון על ידי שני חיילים 16 בדצמבר 2017. פייסבוק, צילום מסך
החייל שהותקף על ידי חבריו לבסיס, לפני שבועים/צילום מסך, פייסבוק

כתב אישום הוגש השבוע (שלישי) בבית הדין הצבאי בחיפה נגד א', חייל מפקדה בבסיס אוגדה 319 בפיקוד צפון, בגין תקיפת חייל אחר בבסיסו - יחד עם חייל נוסף. זאת, בעקבות פרסום הפרשה בוואלה! NEWS. קודם לכן, ניסו בצה"ל לחתום את הטיפול בתוך האוגדה.

בדיקת וואלה! NEWS מעלה כי קודם לתקיפה נדלקו כמה נורות אדומות שאמורות היו להזהיר מפני הבאות. הנאשם א' נעצר מוקדם יותר השנה באשמת עבירה חמורה של הצתה וכי עדיין מתנהל נגדו משפט בבית המשפט המחוזי בנצרת. למרות זאת הוא המשיך לשרת בבסיסו, בניגוד למדיניות צה"ל וחרף אזהרת פרקליטות המדינה כי יש בכך מסוכנות לשלומם של החיילים שם.

על פי כתב האישום הקודם שהוגש נגד החייל, בחודש אפריל הוא הצית את רכבו של תושב עירו, שעה קלה לאחר שנקלע עמו לסכסוך בכביש. מכתב האישום עולה כי השוטרים שעצרו את א' מצאו על רצפת מושב הנהג במכוניתו כפפה ועליה בנזין עם ה-DNA שלו. הגבר זיהה את א' בתמונה ששלח אליו שוטר בווטסאפ. בתמונה נראה א' לובש טרנינג כפי שתיאר הגבר ואיכון מכשיר הטלפון שלו קשר אותו לאזור ביצוע העבירה. "אמנם הראיות הן נסיבתיות", קבע השופט. "אולם, המארג הכולל של הראיות מביא למסקנה אחת ויחידה והיא שהוא זה שהצית את הרכב, לכן קיימת עילת מסוכנות לאור מהות העבירה ואופן ביצועה".

עוד בנושא:
תקיפה בתוך הבסיס: שני חיילים מואשמים בתקיפת חברם ליחידה
לאחר הפרסום בוואלה! NEWS: נעצרו שני חשודים בתקיפת החייל
אביו של אחד החשודים בתקיפת חייל: "ילדים טובים שנקלעו לקטטה"

החייל שבהדרוזי שהותקף באכזריות בבסיסו שבצפון על ידי שני חיילים 16 בדצמבר 2017. פייסבוק, צילום מסך
החייל שהותקף על ידי חבריו לבסיס, לפני שבועים/צילום מסך, פייסבוק

פרקליטות מחוז צפון ביקשה אז את הארכת מעצרו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו, בשל מסוכנותו "כפי שניתן ללמוד מהתעוזה שבה ביצע את העבירות על רקע ויכוח של מה בכך". א' שוחרר בתנאים מגבילים, שהתפוגגו עם הזמן.

בתחילה הורה בית המשפט לשלוח את א' למעצר בית לילי בבית סבתו, במושב מחוץ לעיר, בערבויות כספיות גבוהות ובפיקוחם של אביו ואחותו, שהציגה את עצמה בבית המשפט כמזכירתו של קצין צה"ל בכיר בדרגת אלוף. מאוחר יותר, הוחלט להמיר את הפיקוח בהתייצבות יומית בתחנת משטרה. אולם בהמשך הוא הושב לבסיס הסגור שבו שירת וחויב להתייצב בתחנת המשטרה רק בסופי שבוע. בהמשך הוא חויב להתייצב בתחנה רק בסופי שבוע בהם הוא בחופשה, ובסופו של דבר ויתרו בבית המשפט גם על הדרישה הזו.

גם תקרית זו לא הייתה הסתבכותו הראשונה עם החוק. במקרה קודם, שבו הוא נאשם בחבלה חמורה, איומים והפרעה לשוטר, יצא א' ללא הרשעה. בנוסף, הוא ריצה 30 ימי מאסר בכלא צבאי בשל נפקדות מהשירות, לפני כשנה.

פרקליטות המדינה התנגדה לשובו לשירות צבאי מהטעם שלא יהיה נתון לפיקוח וכן כיוון שבצבא ישנם חיילים שגם לשלומם צריך לדאוג. "אם בית המשפט חושב שיש מסוכנות, אזי גם חיילים זכאים להגנה", הזהירה הפרקליטות.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
החייל שבהדרוזי שהותקף באכזריות בבסיסו שבצפון על ידי שני חיילים 16 בדצמבר 2017. פייסבוק, צילום מסך
החייל שהותקף על ידי חבריו לבסיס, לפני שבועים/צילום מסך, פייסבוק

התובע בתיק ההצתה, עו"ד אבי פסטרנק, ציין כי ראוי שבמסגרת הודעה של צה"ל לקבלו חזרה לשירות "תפורט רמת הפיקוח שלו ככל שניתן לפרט אותה". הפרקליטות טענה כי השבתו לצבא אף מנוגדת לערכי צה"ל. "מדיניות הצבא במשך שנים ארוכות היא לא להחזיר לשירות צבאי חייל שתלוי נגדו כתב אישום, בשל המסר השלילי שטמון בכך", ציינה.

למרות זאת, קצין בדרגת סגן שהעיד לטובת החייל אמר כי "הוא מתפקד ללא דופי, משקיע, אהוד בקרב חבריו במחלקה וביחידה ומשמש דוגמא אישית, מיועד לצאת לקורס מאבטחי מתקנים" וכן קצין בדרגת סגן אלוף ביקש את שובו. "המפקדים בדרג הבכיר המליצו באופן חד משמעי בפני הועדה כן לקבל חזרה אותו לשירות", טען סנגורו,עו"ד אלביר מני, אחרי דיון ועדת התאמה לשירות. "הוא יהיה בבסיס סגור, מטבע הדברים הוא נתון בפיקוח מפקדים, אך מעבר לכך אין לי ידיעה מה הם תנאי הפיקוח, אבל יש נהלים בעניין זה".

תגובות

עו"ד אלביר מני, סנגורו של א' במשפט בגין ההצתה מסר: "הכול נבחן על ידי בית המשפט ועל ידי גורמים בצבא והוחלט לקבל אותו בחזרה וככל הנראה הדברים נבדקו". הוא ביקש להוסיף ולהזכיר "עומדת לו חזקת החפות".

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל פועל על מנת לשלב בשורותיו את כלל האוכלוסיות במדינת ישראל. מלש"בים או חיילים בעלי עבר פלילי עוברים ועדה בה דנים על עתידם במסגרת צבאית לאור העבירות הפליליות המיוחסות להם. נגד החייל המוזכר בפנייה, נפתח הליך פלילי בבית משפט אזרחי במהלך שירותו בצה"ל.

"בעת מעצרו, לצרכי החקירה בהליך האזרחי, הועבר החייל מיחידתו ליחידה בה רשומים חיילים השוהים במעצר אזרחי. החייל שוחרר ממעצרו בתום החקירה, ובית המשפט קבע שלא נשקפת ממנו מסוכנות המצדיקה מעצר עד תום הליכים. לאחר שחרורו ממעצר, הובא בפני ועדה צבאית לבחינת המשך שירותו. הוועדה החליטה להחזירו לשירות, עד לקבלת החלטה בהליך המתקיים בעניינו בבית המשפט האזרחי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully