וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין מבהיר: לא קראתי לאזרחים לצאת להפגין ברוטשילד

27.12.2017 / 9:06

נשיא המדינה הדגיש כי "לא יעלה על דעתו" לקרוא לאזרחים להצטרף להפגנות, בעקבות דבריו על "חשיבות כיכר העיר" להשמעת קול במרחב הציבורי: "מצאתי לנכון להבהיר את דבריי ולהצטער על הרושם המוטעה שנוצר מהן"

עריכת וידאו: ניר חן

נשיא המדינה ראובן ריבלין הבהיר הבוקר (רביעי) כי לא קרא "לאזרחי ישראל להצטרף להפגנה כזאת או אחרת, והדבר לא יעלה על הדעת" - זאת בעקבות דבריו אתמול על כך ש"אין תחליף לכיכר העיר כדי להשמיע קול במרחב הציבורי".

"למען הסר ספק, ואני אומר זאת בקולי בצורה הברורה ביותר, לא קראתי ולא יעלה על דעתי לקרוא לאזרחי ישראל להצטרף להפגנה זאת או אחרת", הבהיר הנשיא, "אין אלא להצטער שבעת הרגישה הזאת השתמשו בדבריי מחוץ להקשרם על מנת להוסיף שמן למהדורה".

הודעת ההבהרה של ריבלין חריגה והיא מגיעה על רקע מתקפות קשות שספג בחודשים האחרונים מבכירים בליכוד, מפלגתו לשעבר, בשל ביקורת שהעביר על הממשלה, במיוחד בנאום הפתיחה של מושב החורף של הכנסת. בשבוע שעבר, באירוע הדלקת נר חנוכה של ראש הממשלה, חלק גדול מפעילי הליכוד קראו קריאות בוז כשנתניהו הזכיר את נשיא המדינה.

הנשיא ריבלין בכנס של קרן לאוטמן לחינוך: "הסתה היא מחוץ לגבולות ההכלה". צילום: לע"מ, עריכה: תום זואילי, אתר רשמי
הנשיא ריבלין, אתמול/אתר רשמי, צילום: לע"מ, עריכה: תום זואילי

"אתמול התארחתי בכנס בנושא דמוקרטיה וחינוך במושב שעסק ברשתות חברתיות", הסביר ריבלין, "דיברתי על הכוח והחשיבות של הרשתות החברתיות בדמוקרטיה אך הוספתי שלעולם הן לא יוכלו לשמש תחליף להשתתפות אזרחית פעילה, במעשים. נתתי דוגמאות שונות מהשנים האחרונות, לכך שהישראלים הוכיחו שהם לא נשארים מאחורי המקלדת ולא מוותרים על כיכרות העיר.

"אנו מצויים בעת רגישה. בעת הזאת שומה על כולנו, בפרט מנהיגי הציבור, לבחור בקפידה את מילותינו, לבל יעשה בהם שימוש לרעה או ייגרם מהם חלילה נזק. לכן מצאתי לנכון להבהיר את דבריי ולהצטער על הרושם המוטעה שנוצר מהן".

יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי כתב הבוקר בתגובה להודעת ריבלין: "‏כל הפוליטיקאים שמצפים מנשיא המדינה 'לשמור על שקט' עושים זאת משום שלא נוח להם לשמוע את האמת על התהום שהם מדרדרים אותנו אליה. דווקא בימים שבהם כל הכללים נשברים אנחנו צריכים להעריך יותר את האמירות המאזנות, הממלכתיות והשפויות של ריבלין ולהוקיר תודה על כך שהוא הנשיא שלנו".

מפגינים נגד השחיתות, כיכר הבימה, תל אביב, 23 בדצמבר 2017. ניב אהרונסון
הפגנה נגד השחיתות בתל אביב בשבוע שעבר/ניב אהרונסון

בכנס לאוטמן בנושא "חינוך לשותפות ודמוקרטיה במרחב הלא-פורמלי, צעירים ורשתות חברתיות", אמר אתמול ריבלין כי "זו המשמעות של דמוקרטיה, זה הכוח של להיות אזרחים ואזרחיות. הרשתות החברתיות הן דבר נפלא. הן מעניקות לנו קול במרחב הציבורי".

"יש לנו כמה הוכחתו נפלאות להשפעת הרשתות החברתיות על המציאות", המשיך הנשיא, "מחאת קיץ 2011, ההפגנות נגד ובעד של החודשים האחרונים, שעברו באחרונה מהכיכר בפתח תקווה לתל אביב, ומשם לכיכרות נוספות, וקמפיין MeToo החשוב כל כך. אבל שימו לב, שכל הדוגמאות הללו עברו ממילים למעשים. יצאו מהמסך ותפסו אחיזה גם בחיים הממשיים".

"גורן, הבימה, ספרא, רחבת הסינמטק במרכז הכרמל, כיכר קניון הנגב בבאר שבע", מנה ריבלין. "אין תחליף לכיכר העיר האמיתית. עלינו לגדל דור שיזכור שדמוקרטיה אמיתית יכולה להתחיל ברשת, אבל היא לעולם לא תחליף את הצורך וההכרח לקחת חלק ממשי בהכרעות, בוויכוחים ובעשייה אזרחית".

"זו המשמעות של דמוקרטיה, זה הכוח של להיות אזרחים ואזרחיות. ואנחנו חייבות וחייבים להשתמש בו כדי ליצור עבורנו ועבור ילדינו ונכדינו את העתיד שראוי להם לחיות", אמר הנשיא. "אני אופטימי, ואני מאמין בחוזקה של הדמוקרטיה הישראלית, שיסודותיה איתנים. אבל אני גם יודע שאסור לנו להתייחס אליה כמובנת מאליה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully