וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה בודקת את מיצג הגיליוטינה בהפגנה; ריבלין: "הסתה ברורה"

מיצג הגיליוטינה שהונף בהפגנה בתל אביב מעורר גינויים במערכת הפוליטית. בליכוד טענו כי מדובר ב"הסתה לרצח ראש ממשלה", והשר בנט קרא "לעצור את הטירוף לפני שיהיה מאוחר מדי". המפגין שנשא את השלט: "מי שפירש את דבריי כקריאה לאלימות הוטעה"

מאצ'י הוף

סערת הגיליוטינה - כל העדכונים

- גינויים במערכת הפוליטית נגד המיצג שנשא מפגין במחאה בתל אביב
- ריבלין: "זוהי הסתה ברורה החוצה את גבולות חופש הביטוי והמחאה"
- הליכוד: "הסתה לרצח ראש ממשלה"
- בנט: "את הטירוף הזה צריך לעצור"
- המפגין שנשא את השלט: "מי שהבין שאני קורא לאלימות - הוטעה"
- המשטרה בודקת אם מדובר בהסתה

בין אלפי המפגינים שיצאו אמש (שבת) למחות נגד שחיתות שלטונית ברחובות תל אביב וירושלים, וכן בערים נוספות ברחבי הארץ, בלט אדם אחד שנשא שלט שעוצב כגיליוטינה וצעד בהפגנה המרכזית בשדרות רוטשילד. נשיא המדינה ראובן ריבלין כינה את השלט "הסתה ברורה החוצה את גבולות חופש הביטוי והמחאה" וביקש לגנות ולהוקיע "את האמירות הברורות המשתמעות מהנפת מיצג שכזה. לפני מספר שנים דיברו על דמוקרטיה של 'פייסבוק'".

"אמרו שאנשים לא מוכנים ללכת להפגנות שהם רק יושבים ומצקצקים בבית", אמר הנשיא. "היום אנחנו רואים מימין ומשמאל אנשים שיוצאים לרחובות מוכנים להביע את עמדותיהם. יש נכונות מתמדת של אזרחים לעזוב את המקלדת ולהביע את עמדותיהם. מיצג כמו זה שחזינו בו אמש של גיליוטינה בהפגנה בתל אביב, חוטא לכל מפגיניה ולזכות הדמוקרטית למחות".

שלט "גיליוטינה" שהונף בהפגנה נגד שחיתות שלטונית בתל אביב, 23 בדצמבר 2017. ישי פרידמן, מקור ראשון, מערכת וואלה!
שלט ה"גיליוטינה" בהפגנה בתל אביב, אמש/מערכת וואלה!, ישי פרידמן, מקור ראשון

במפלגת השלטון גינו את השלט וכינו אותו "הסתה לרצח ראש הממשלה נתניהו". בהודעה מטעם הליכוד נכתב עוד כי "בצד קריאות גנאי נגד הציונות. הפגנת השמאל ברוטשילד חצתה את כל הקווים האדומים". שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט גינה אף הוא את נשיאת השלט וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "ההפגנות כשלעצמן - לגיטימיות, אבל את הטירוף הזה צריך לעצור לפני שיהיה מאוחר מדי", והציג לצד הדברים תמונות של שלטים נוספים, בהם אחד שעליו נכתב "די לציונות" ואחר שהציג דגל פיראטים.

שר האוצר ויו"ר מפלגת כולנו משה כחלון כינה אף הוא את השלט "חציית קו אדום" והוסיף כי ‏"הזכות להפגין היא לא הזכות להסית". לדבריו, "צריך לתת לרשויות החוק לעבוד בשקט, בלי לחצים פוליטיים, בלי דה לגיטימציה לשומרי הסף ובלי הסתה ברחובות".

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן אמר כי "המיצג חמור ביותר, ועובר את רף ההסתה לאלימות. החוק קובע כי רק היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה קובעים אם תיפתח חקירה. כמו שחשבתי שזו תהיה טעות לא לחקור את חבל התליה בבצלאל, גם כאן היועמ"ש ופרקליט המדינה צריכים להורות על פתיחה בחקירה".

שר המדע אופיר אקוניס קרא לראשי האופוזיציה, לפרשנים בכירים בתקשורת ולנשיא המדינה לגנות את "הפגנת הגליוטינה של השמאל בתל אביב" ואמר כי מדובר ב"מופע מעורר סלידה ומסוכן שחצה כל קו אדום". לדבריו, "מדובר בהסתה ברורה לפגיעה בראש הממשלה". אקוניס הוסיף כי "על מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך להורות מיד על פתיחת חקירה על בסיס חוק ההסתה נגד מארגני ההפגנה ומניף הגליוטינה בהפגנת השמאל אתמול בערב".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כינה את השלט "חציית קו אדום ומחזה מעורר סלידה" והוסיף כי הוא "מצפה לשמוע גינויים מחברי לאופוזיציה ומראשי רשויות החוק לפתוח בחקירה". לדבריו, "אסור שהעניין יעבור על סדר היום. כפי שאמרתי בעבר ואני חוזר ומדגיש היום, מותר להפגין אסור בשום פנים ואופן להסית".

גם שר החקלאות אורי אריאל הצטרף לקריאות לגינוי ואמר כי "אני חושב שמה שקרה בתל אביב הוא יותר מחמור, מי שלא מגנה את זה בפה מלא הוא איש לא אחראי. ההפגנה בירושלים היא מלאה בכוונות טובות אבל המפגינים בה מנוצלים על ידי גורמים אחרים שרוצים להחליף את הממשלה ולא בקלפי או בבחירות".

מפגינים נגד השחיתות, כיכר הבימה, תל אביב, 23 בדצמבר 2017. ניב אהרונסון
ההפגנה בתל אביב, אמש/ניב אהרונסון

יו"ר מפלגת המחנה הציוני אבי גבאי גינה אף הוא את השלט ובהודעה שמסר הוסיף כי "גם השבוע עשרות אלפי ישראלים טובים יצאו להפגין נגד התרבות השלטונית המושחתת. סהרורי ה-BDS לא מייצגים אפילו את עצמם וגיליוטינה היא הסתה שאסור שתהיה ורק מסיטה את הדיון מהנושא המרכזי – שחיתות".

שותפו של גבאי להנהגת המפלגה ח"כ ציפי לבני הוסיפה כי "ככל שנתניהו יתקוף את גורמי אכיפת החוק והמשפט, כך צריכים לצאת לרחוב עוד אנשים טובים להגן על ישראל מפני ראש מממשלה שהורס אותה מבפנים. בלי גיליוטינות, בלי הסתה ובלי אלימות. הסיפור האמיתי גדול מהמתנות שנתניהו קיבל אלא המתנה הגדולה שקיבלנו ורבים שילמו בדם כדי להגן עליה - מדינת ישראל".

בשיחה עם וואלה! NEWS התייחס אלדד יניב, אחד ממארגני ההפגנה, לשלט ואמר כי "היו בהפגנה עשרות אלפי ישראלים פטריוטים עם דגלי ישראל. השעשוע החדש של מאפיית בלפור הוא לחפש שלטים אידיוטים וברוך השם יש כל מוצאי שבת אידיוט תורן שבא עם שלט אדיוטי. לנו לא קוראים ביבי ואנחנו לא צועדים אחרי ארון מתים. כשמסבים את תשומת לבנו לשלט אידיוטי אנחנו אומרים: זה שלט אדיוטי. ואם היינו רואים אותו היינו שוברים אותו. ולא צועדים אחריו כמו ביבי ברעננה". שותפו למחאה מני נפתלי אמר בתגובה לסערה שחוללה תמונת שלט: "כל שבוע טרול חדש, ברור שזה לא משקף את המפגינים".

המפגין שנשא את השלט: "מעולם לא השתמשתי באלימות"

המפגין שנשא את השלט, עמית ברין, פרסם הבוקר בחשבון הפייסבוק שלו הבהרה וכתב כי הוא "פציפיסט ומתנגד לכל סוג של אלימות". לדבריו, "במשך כל חיי מעולם לא השתמשתי באלימות ואין לי כל כוונה לעשות זאת בעתיד. כך אני מחנך גם את ילדי ומבקש ממי שפירש דברים שאמרתי או עשיתי כקריאה לאלימות לעצור ולא לעשות זאת. מי שהבין מדברי או ממעשי שאני קורא לו/לה לנהוג באלימות – הוטעה".

ברין הוסיף כי הוא לא חבר בשום ארגון או תנועה, לא רשום בשום מפלגה ואינו לוקח חלק בפעילות פוליטית מאורגנת "מלבד הגעה עצמאית להפגנות רחוב לצורך מימוש זכות המחאה". לדבריו, "אין לי קשר למנהיגי המחאה, ליוזמיה, למפעילים או למממנים שלה. מעולם לא נפגשתי אם אף אחד מהם ואין בינינו קשר גם היום".

"לא 'פעלתי' בשום מסגרת או בשליחותו של איש מלבד יוזמתי שלי - אזרח שהרגיש שהוא רותח מהסיאוב ומהשחיתות חסרי הגבולות אשר שפוגעים בכל אזרחי כל המדינה - בכם - האנשים שלא מפסיקים לשאת שפופים בנטל, לזעוק על הגזל, הניתוק וההתעלמות מהזעקה עצמה במשך כל כך הרבה זמן", כתב בפייסבוק.

הוא התייחס לשאלות שהופנו אליו בהמשך לתגובות שהחלו אמש לפרסום תמונת השלט וכתב כי "קוטם סיגרים הוא דימוי לנהנתנות חסרת פרופורציות בימינו, לסיאוב ולניתוק; גיליוטינה היא דימוי המשמש תזכורת היסטורית לניצחון אזרחי על שלטון מושחת שהפר את אמונו. חוזר ומבהיר שאין לי, או לאף אדם שאני מכיר, שום כוונה להשתמש באף אחד מהשניים האלה, אבל מי שמצביע עליהם כדי לשלח אתכם כלפי - מסיט אתכם ממטרות המחאה ומשתמש בכם כדי לשסות אותנו אחד בשני ולהתחמק מאחריותו הציבורית". במשטרה בודקים אם מדובר בהסתה, ולאחר הבדיקה תיתכן פתיחת חקירה בנושא.

(עדכון ראשון: 8:10)

מפגיני BDS  בכיכר הבימה, תל אביב, 23 בדצמבר 2017. ניב אהרונסון
מפגינים נושאים שלטים של תנועת החרם BDS בתל אביב, אמש/ניב אהרונסון
מפגינים נגד השחיתות, כיכר הבימה, תל אביב, 23 בדצמבר 2017. ניב אהרונסון
שלט עם דמותו של נתניהו בהפגנה בתל אביב/ניב אהרונסון
יועז הנדל בהפגנת הימין נגד השחיתות, ירושלים, 23 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
יוזם ההפגנה בירושלים יועז הנדל, אמש/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
מפגינים בהפגנת הימין נגד השחיתות, ירושלים, 23 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
מפגינים בכיכר ציון בירושלים, אמש/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
מפגינים נגד השחיתות, עפולה, 23 בדצמבר 2017. אביחי רן, מערכת וואלה! NEWS
מפגינים בעפולה, אמש/מערכת וואלה! NEWS, אביחי רן
מפגינים נגד השחיתות בירושלים, 23 בדצמבר 2017. ELAN/TPS, מערכת וואלה! NEWS
מפגינים בחיפה, אמש/מערכת וואלה! NEWS, ELAN/TPS

יו"ר סיעת כולנו בהפגנת הימין נגד השחיתות

  • עוד באותו נושא:
  • הפגנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully