וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרעי על כוונת הרשויות לעקוף את חוק המרכולים: "חסרת תועלת"

שר הפנים אמר כי ראשי רשויות מקומיות ברחבי הארץ המקדמים חוקי עזר עירוניים קודם אישור החוק בכנסת היא "פעולה בחלל ריק". עיריית הרצליה תצטרף לראשון לציון ותצביע על תיקון חוק העזר העירוני שיאפשר פתיחת עסקים בשבת

צילום: אבי כהן, עריכת וידאו: ניר חן

שר הפנים ויו"ר מפלגת ש"ס אריה דרעי הגיב הבוקר (שלישי) בשיחה לוואלה! NEWS על כוונתם של רשויות מקומיות ברחבי הארץ לחוקק חוקי עזר עירוניים קודם אישור חוק המרכולים שהוא מקדם בכנסת במטרה לאפשר פתיחת עסקים בשבת. "הם יודעים שאין לזה תכלית או תועלת", אמר דרעי. "המצב החוקי ששר הפנים יכול לעכב את כל חוקי העזר ברשויות המקומיות לעיון לפחות למשך חודשיים". דרעי סבור כי בתקופה זו יאושר החוק שהוא מקדם, ובכך סמכותו לאשר חוקי עזר תצטמצם.

"חוק המרכולים שנולד בעקבות פסיקת בג"ץ נועד לסדר את המצב. אני אומר לכל ראשי הרשויות 'אני לא מתערב לכם, אני מבין שאתם לקראת בחירות אבל אתם פועלים בחלל ריק". השר דרעי הוסיף "למדתי שבכפייה לא משיגים דבר. החוק הזה לא מדבר על בתי קפה, תיאטרון או תרבות, אבל אני משוכנע שכל אחד פה לא רוצה ששבת תהיה פה יום עסקים כמו בימי חול".

דרעי התייחס גם לטענה שחוק המרכולים עלול לפגוע בציבור הדתי והחרדי אם שר הפנים שיבוא אחריו יאפשר פתיחת עסקים בשבת: "לא נולדתי שר הפנים ולא אמות שר הפנים. זה שלטון דמוקרטי. אם תבוא קואליציה אחרת, היינו בסרט הזה עם לפיד. כל אחד ינסה להשפיע בדרך שלו. מאמין שבסוף שכל מי שיהיה אחראי והוא לא ירצה שהפועלים הפשוטים יעבדו שבעה ימים כמו עבדים לא ינקוט צעדים כאלה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
העיריות מקדמות חקיקה. am:pm/מערכת וואלה!, צילום מסך

היום תצביע מועצת עיריית הרצליה על תיקון חוק העזר העירוני, אחרי שראש העירייה משה פדלון אמר אתמול כי הוא "מתנגד נחרץ לחוק המרכולים" וכי הוא יפעל "לשמירה על הסטטוס קוו". בכך מצטרפת הרצליה לעיריית ראשון לציון במרוץ נגד השעון כדי להתיר פתיחת עסקים בשבת לאור העובדה כי חקיקה בנושא טרם הושלמה.

ראש עיריית גבעתיים רן קוניק הודיע כי הוא מעוניין לנצל את העובדה כי החקיקה בנושא טרם הושלמה, כדי להתיר פתיחת עסקים בשבת בעירו. בית המשפט הורה שלא לקיים את הדיון בעיריית גבעתיים היום, ובעירייה מעוניינים לערער על החלטת בית המשפט. גורמים חרדיים אמרו כי המהלך של ראש העיר גבעתיים הוא "חסר משמעות". לדבריהם, "אם העירייה תאשר את השינוי בחוק העזר, לשר הפנים יש 60 יום לעיין בו כדי להחליט אם לאשר אותו. בתקופה זו חוק המרכולים יאושר".

חוק המרכולים המקודם על ידי הקואליציה בכנסת נועד למנוע פתיחת עסקים בשבת אלא אם שר הפנים אריה דרעי מאשר זאת. ועדת הפנים של הכנסת צפויה לדון היום בחוק המרכולים שהגיש השר דרעי לקראת אישורה בקריאה שניה ושלישית


ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר כי "התארגנות‏ הרשויות המקומיות היא פופליזם זול עם ניחוח בולט של שנת הבחירות. הניסיון הזה הוא שינוי בסטטוס-קוו למה שהיה עד עתה ברשויות המקומיות. חוק המרכולים לא משנה את סמכויות שר הפנים אלא שינוי בתהליך ולא במהות. דינם של חוקים אלה להידחות".

שר הפנים אריה דרעי ורעייתו יפה נחקרו במשרדי יחידת להב 433 בחשד לעבירות שחיתות. רוני כנפו
דרעי/רוני כנפו

שר הביטחון וי"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תמך בעיריות ואמר כי "הפעילות במרחב הציבורי בשבת היא עניין לשלטון המקומי בלבד. ישראל ביתנו עומדת לצידו של יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס. כן למסורת, כן לערכים יהודיים. לא לכפייה דתית".

ראש עיריית חולון מוטי ששון הודיע שלשום בישיבת המועצה כי הוא מתכוון לשנות את חוק העזר העירוני ולאפשר לעשרות בתי עסק להיות פתוחים במהלך שבת. "יש צורך שכמה עסקים יהיו פתוחים בשבת לרווחת התושבים. ככה שומרים על הסטטוס קוו", אמר. גם ראש עיריית ראשון לציון דב צור הכריז על כוונה דומה ואתמול אישרה מועצת העיר תיקון לחוק העזר המאפשר פתיחת מרכולים בשבת. התיקון יאפשר פתיחת מרכולים וקיוסקים ברחובות מרכזיים ובאזורי תעשייה בעיר.

בעיריית רמת גן עמלים כבר במשך שנה על ניסוח חוק העזר העירוני במהלך נרחב שמקובל על כלל חברי הקואליציה בעיר הכוללת את ש"ס, הבית היהודי, ליכוד, מרצ ועבודה, לצד סיעתו של ראש העיר ישראל זינגר. בישיבת מועצת העיר שהתקיימה בשבוע שעבר הוקמה ועדה בהשתתפות נציגי ציבור ויועצת משפטית מטעם העירייה שעוסקת בנושא, שמטרתה לגבש את עיקרי חוק העזר ולהביאם לאישור מועצת העיר בישיבה שתיערך כבר במחצית הראשונה של חודש ינואר.
עיריית מודיעין אישרה את התיקון לחוק, ובישיבת המועצה הבאה צפויים לעבור הרחבה ותיקון שלו, לגבי סופרמרקטים ואזורי תעשייה.

משה פדלון מועמד לראשות עיירת הרצליה- מבקר העיר, אוקטובר 2013. שלומי גבאי
"אפעל לשמירה על הסטטוס קוו". פדלון/שלומי גבאי

ברמת השרון קידם ראש העירייה אבי גרובר חוק עזר באוקטובר 2016 שלמעשה נותן עצמאות מוחלטת לרשות המקומית לאפשר פתיחת כלל בתי העסק והסופרמרקטים בשבת. מהעירייה נמסר כי "קיבלנו ממשרד הפנים הערות לחוק העזר ואנו עמלים על העברת התייחסות להערות ברוח חוק העזר, במטרה להביא לאישורו בהקדם האפשרי".

ברחבי הארץ הודיעו כמה עיריות כי יתאמצו לשמור על הסטטוס קוו בעיר, ולא יאפשרו שינויים במסגרת חוק המרכולים.

מעיריית קריית אונו נמסר כי "חוקי העזר העירוניים נמצאים כעת בבדיקה. ככלל לא ניתן לסטטוס קוו הקיים בעיר להיפגע ועסקים שכיום פתוחים בשבת יישארו פתוחים בשבת". מעיריית רחובות נמסר כי "תיקון חוק העזר העירוני אינו עומד על הפרק כרגע. ברחובות קיים איזון עדין בין המגזרים השונים בעיר וסטווס קוו בן עשרות שנים אשר כל הסיעות במועצה נאמנות לו".

עיריית פתח תקווה מסרה כי "בעיר נשמר הסטטוס קוו מאז ומתמיד ולחוק המרכולים אין ולא תהיה כל השפעה על כך". עיריית בת ים מסרה כי היא "פועלת כבר עשרות שנים על פי סטטוס קוו שמקובל על כל הצדדים והקהילות החיות בעיר וכך תמשיך לנהוג".

ראש עיריית הוד השרון חי אדיב מסר כי "הממשלה מנסה להוביל חוק המפר את האיזון והכבוד ההדדי המאפיינים את מרקם החיים ברשויות המקומיות ואנו לא ניתן לכך יד". אדיב הוסיף כי "תושבי הוד השרון חיים בהרמוניה ובכבוד הדדי. השיח בעיר, שנבנה במשך שנים רבות, מאפשר פלורליזם במיטבו ואין כל מקום בעידן הנוכחי לשרי ממשלה מתערבים שהחלטותיהם ישנו את הסטטוס קוו. החלטות מסוג זה צריכות להישאר בידי מי שיודעים יותר טוב משרי הממשלה, מה טוב לתושבים שלהם, כפי שנהוג מזה שנים רבות" אמר אדיב.


(עדכון ראשון: 8:31)

ח"כ לשעבר יגאל גואטה בריאיון ב-103FM על חוק המרכולים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully