וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנשים מסתגרים בבית עם אלות": הכנסת דנה במכת הכלבת

25.12.2017 / 14:19

בעקבות מעקב וואלה! NEWS, ועדת הכלכלה מקיימת דיון בהתפשטות המחלה בצפון הארץ. ח"כ אורלי לוי אבקסיס: "יש חשש בלתי נסבל, מתי התן יגיע לחצר הבית". ראש המועצה האזורית גלבוע: "זו שעת חירום, אבל לא נעשה דבר"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל ויוסי אלטר

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (שני) דיון מיוחד בעקבות התפרצות מחלת הכלבת בצפון הארץ, זאת לאחר מעקב וואלה! NEWS. יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), נעתר לבקשת ח"כ אורלי לוי-אבקסיס לקיים את הדיון במסגרתה. לדיון הוזמנו כל הגופים הנוגעים בדבר, בהם: משרד החקלאות ופיתוח הכפר, המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים, משרד הבריאות, מרכז השלטון המקומי וגופים נוספים.

"יש חשש בלתי נסבל", אמרה בדיון ח"כ לוי-אבקסיס. "התושבים שואלים את עצמם 'מתי התן יגיע לחצר הבית'. תושבי הצפון חשים מופקרים. התנים יוצרים מגע עם בני אדם ומגיעים לחצרות הבתים. שגרת החיים הופרה. אנשים מסתובבים עם אלות, מסתגרים בבתים".

לוי-אבקסיס טענה כי הטיפול בהתפרצות הכלבת מעורר שאלות הנוגעות למינהל תקין. "היתה חברה אחת שסיפקה עד כה חיסונים", טענה. "חברה נוספת ניסתה להיכנס לשוק עם חיסון משלה, ונכשלה פעם אחר פעם במבדקי מעבדה. למרות זאת, החברה החדשה נכנסה לשוק ונמצא כי התרופה שלה אינה יעילה. אם זו ההתמודדות של משרד החקלאות - מדובר בחלם".

לקריאה נוספת:
דיון חירום בכנסת על מכת הכלבת: "שר החקלאות חייב לנו תשובות"
מכת הכלבת: אשפה נערמת ליד היישובים - והתנים באים לחפש מזון
לאחר שחנתה במשך חודשים: המרפאה הניידת נגד הכלבת הגיעה לצפון

ח"כ אורלי לוי אבקסיס בעימות שערך ארגון לתת בין המועמדים לתפקיד חברתי-כלכלי של המפלגות, הבינתחומי הרצליה מרץ 2015. ראובן קסטרו
ביקשה לקיים את הדיון בוועדת הכלכלה. ח"כ אורלי לוי אבקסיס/ראובן קסטרו

בוריס יעקובסון, מנהל המעבדה לכלבת במשרד החקלאות שייצג את המשרד בדיון, דחה את טענותיה של לוי-אבקסיס בנוגע ליעילות החיסון שניתן. "ההתפרצות ממוקדת לאיזור מסוים", הבהיר בדיון. "מקור המחלה בירדן.
אנחנו עושים מאמצים שלא תהיה זליגה לכלבים וחתולים". הוא אף ציין כי החיסון עליו דיברה ח"כ לוי-אבקסיס אושר על ידי משרד החקלאות רק לאחר שחל בו שינוי.

שלמה גראזי, מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, ציין כי הטיפול בנושא מוטל על כמה רשויות, בהן השלטון המקומי, רשות הטבע והגנים משרד הבריאות והרופאים הווטרינרים. "אנחנו פועלים בכמה מישורים", הסביר". "אנו מעלים את הכיסוי החיסוני של חיות הבר על ידי פיזור חיסונים אוראלים מהאוויר, מעודדים חיסונים של חיות בית וכן של בקר וצאן. יש כאן ניסיון לתלות אותנו על העץ הכי גבוה".

יו"ר מרכז המועצות האזוריות עמיר ריטוב, אמר במהלך הדיון כי יש להקים צוות מיוחד שישלב את נציגי כלל הגופים הנוגעים בדבר, כדי למצוא פתרון הולם לבעיה. בנוסף, הוא ציין כי יש להקצות לנושא תקציב ראוי".

גורם נוסף שהציג את עמדתו בדיון הוא מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין, שנדרש אף הוא לטיפול בבעיה. לדבריו, בין הצעדים שהרשות נדרשת להם למיגור ההתפשוט הוא דילול בעלי חיים שנדבקו במחלה, אולם לדבריו, פקחי הרשות מאוימים על ידי ארגוני זכויות בעלי החיים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ועדת הכלכלה בנושא כלבת, כנסת, ירושלים, 25 בדצמבר 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
"אין תחושת דחיפות". דיון ועדת הכלכלה בהתפשטות הכלבת, היום/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

ראשי הרשויות שהשתתפו בדיון טענו כי קיים צורך דחוף לטפל בבעיה, אולם לדבריהם קיימת שאננות בנושא. "זו שעת חירום, אבל לא נעשה דבר", אמר ראש המועצה האזורית גלבוע עובד נור. "מתפתח כאן נרטיב לפיו החקלאים הם הבעיה. אנחנו קורסים, אנחנו זקוקים מיידית לכוח אדם נוסף".

לדברים הצטרף גם יורם קרין, ראש המועצה האזורית מעיינות: "יש פגיעה אנושה באורחות החיים שלנו. אנשים חוששים לצאת מהבתים. תארו לכם שזה היה בגוש דן.
כשיש מצב כזה המדינה צריכה לנהוג כמו בחירום - אבל זה מסתכם במכתבים".

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) אמרה במהלך הדיון כי יש להסיק מסקנות בנוגע להתנהלות משרד החקלאות בנושא. "אולי התנהלות המשרד היא זו שהביאה אותנו למצב הזה?", תהתה. "אולי לא הייתה היערכות". יו"ר הוועדה כבל הוסיף בהקשר זה כי "לא ניכר שישנה תחושת דחיפות" בקרב הגורמים לנוכח הבעיה.

תן "ירדני" חוצה את הגבול נכנס לישראל וחוזר לירדן. אופיר בן-חמו, מערכת וואלה! NEWS
תן חוצה את הגבול מירדן/מערכת וואלה! NEWS, אופיר בן-חמו

מאז תחילת השנה אובחנו באזור הצפון 68 מקרי כלבת, בעוד שבשנה שעברה אובחנו 29 מקרים בלבד, גם הם רק בצפון. כבר אז, מדובר היה בהצטברות מקרים מטרידה, לנוכח העובדה שלפני שנת 2009 נע מספר המקרים בין 12-9 מדי שנה, ומאז שנת 2009 בין 24-58 מקרים בשנה – כולם בצפון הארץ.

מחלת הכלבת נחשבת לחשוכת מרפא ונגרמת על ידי נגיף. מרגע הופעת סימנים קליניים ראשונים בבני אדם או בבעלי חיים, אין אפשרות להציל את החולה. נגיף הכלבת פוגע בכל היונקים, ומועבר ברוק, בעיקר על ידי נשיכה. ניתן למנוע את המחלה בבעלי חיים בחיסון הניתן מבעוד מועד, ובבני אדם באמצעות חיסון לאחר חשיפה לנגיף.

ב-2002 הייתה הפעם האחרונה שמתה בישראל אישה מכלבת. לפני כן, בשנת 1997, מתו בישראל שלושה בני אדם, בהם חייל צה"ל. מאז התפרצות המחלה בצפון בתחילת שנות ה-2000, היו כמה מקרים בהם יישובים בצפון הוגדרו כ"נגועים בכלבת". משמעות הדבר הוא שחיות בית שלא חוסנו במקומות אלו נלקחו להשמדה על ידי פקחים

.

אבישג אזולאי, ילדה בת ה4 שננשכה על ידי תן חולה כלבת בביתה בבית שאן. באדיבות המשפחה, מערכת וואלה! NEWS
אבישג אזולאי, שננשכה בידי תן בביתה/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המשפחה

התפרצות המחלה השנה, נחשבת לקשה ביותר בישראל. עיקר מקרי הכלבת השנה אירעו באזור עמק בית שאן ועמק חרוד, ולאחרונה גם באיזור יקנעם, נהלל וואדי ערה. מרבית החיות הנגועות בהתפרצות הנוכחית בתנים שחוצים את הגבול מירדן, גם בה משתוללת הכלבת ולפני כחודשיים אף מתה שם ילדה שכלב נגוע נשך אותה בפניה.

בישראל הותקפו עשרה בני אדם על ידי תנים נגועים. בכל המקרים, כמו גם במקרים בהם היה חשד לכלבת, בני האדם חוסנו בלשכות הבריאות ובבתי החולים. באחד המקרים ננשכה אבישג אזולאי בת הארבע על ידי תן בתוך ביתה. התן אף ניסה לנשוך אותה בפניה, ורק בדרך נס הילדה ניצלה.

לאחרונה עלו טענות קשות מצד תושבים באזורים בהם התפרצה המחלה, ומצד ראשי רשויות מקומיות כי הם חשים מופקרים וכי נדמה שאין התגייסות מערכתית בכדי למגר את התופעה. עצומה חדשה שנפתחה ברשת ובה קריאה לראש הממשלה להתערב בנושא, זכתה ליותר מאלף חתימות תוך 24 שעות.


(עדכון ראשון: 08:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully