וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ממשל אובמה סיכל פגיעה בחיזבאללה במהלך המגעים להסכם עם איראן"

אתר "פוליטיקו" חשף כי הממשל האמריקני בתקופת הנשיא הקודם הציב מכשולים בפני רשויות בארצות הברית שפעלו לאיסוף מידע והעמדה לדין של פעילי הארגון השיעי שהבריחו סמים למדינה. המבצע כלל גם התחקות אחר כספים שהולבנו ממכירת מכוניות משומשות והברחות נשק

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

ממשל אובמה סיכל מבצע של המנהל לאכיפת חוקי הסמים (DEA), בשיתוף סוכנויות אמריקניות נוספות, לסיכול מאמצי חיזבאללה להפיץ סמים ונשק ולהלבין כספים באמריקה הלטינית, על אדמת ארצות הברית ובאירופה - כך חשף הלילה (שני) אתר "פוליטיקו". כתבה נרחבת שפרסם האתר חושפת את הקשרים בין בכירים בחיזבאללה, בהם עימאד מורנייה ועבדאללה סיף א-דין, בן דודו של חסן נסראללה, לבין הברחת קוקאין בהיקפי ענק אל תוך ארצות הברית, הלבנת כספים באמצעות משלוח מכוניות משומשות לאפריקה ואף מימון מעבדות לייצור מטענים בעיראק, שהפעילו מיליציות שיעיות נגד חיילי הצבא האמריקני.

אנשי ה-DEA פעלו במסגרת מבצע נרחב שכונה "פרויקט קסנדרה" שהחל בשנת 2008 והתמקד באיסוף הוכחות להתרחבות פעילות חיזבאללה בתחומי הפשע המאורגן, הלבנת ההון וסחר בסמים ובנשק בהיקפים שנאמדו בכמיליארד דולר מדי שנה. במשך שמונה שנים פעלו אנשי הסוכנות ממטה חשאי בעיר צ'אנטילי שבמדינת וירג'יניה, הפעילו האזנות סתר ויצרו קשר עם מודיעים במדינות שונות כדי למפות את הרשת שהפעיל הארגון השיעי. 30 אנשי סוכנויות אמריקניות אחרות וסוכנויות במדינות נוספות לקחו חלק במבצע שהתחקה אחר נתיבי משלוח קוקאין מוונצואלה וממקסיקו ואחר כספים שהולבנו מממשלוחי מכוניות משומשות לבנין שבאפריקה; כולם שימשו למימון פעילות טרור של חיזבאללה ונקשרו לגורמים בכירים בתוך הארגון ואף באיראן.

לקריאה נוספת:
"לא רק הבעיה של ישראל": הבית הלבן יחשוף קמפיין חדש נגד חיזבאללה
ארה"ב: פעילי חיזבאללה תכננו לפגוע בגורמים בצה"ל ובמטרות נוספות
שר ההגנה האמריקני: "איראן ממשיכה לשמש יצואנית טרור ולממן אותו"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אולם, עם כניסתו של ברק אובמה לבית הלבן חל שינוי ב"רוח המפקד" ובגיבוי שניתן מצד הממשל לפעילות "פרויקט קסנדרה". לדברי גורמים שהיו מעורבים במבצע, ושוחחו בעילום שם עם כתב "פוליטיקו" ג'וש מאייר, בכירים במשרד המשפטים ובמשרד האוצר פעלו לעכב ואף לדחות בקשות למעצרים, להטלת עיצומים כספיים ולהגשת כתבי אישום נגד חברי הרשת בשל מאמצי הבית הלבן ומחלקת המדינה מול טהראן לקראת הסכם הגרעין שנחתם לבסוף בשנת 2015.

בין היתר הוזכר בכתבה כי בשנת 2010 אמר ראש ה-CIA לשעבר ג'ון ברנן, ששימש אז כיועץ הנשיא לענייני ביטחון המולדת ולוחמה בטרור, שיש צורך לחזק "גורמים מתונים" בקרב חיזבאללה. בנייר עמדה שחיבר בשנת 2008 טען ברנן כי כדי להביא לשינוי מגמה ביחסים עם איראן יש לפעול להטמעת חיזבאללה כשחקן במפה הפוליטית של לבנון.

לדברי דיוויד אשר, חוקר משרד ההגנה האמריקני המתמחה בניתוח העברות כספים בלתי חוקיים שהיה אחד השותפים להקמת וניהול "פרויקט קסנדרה", מהלכי ממשל אובמה היו בגדר "החלטה מערכתית על מדיניות". הוא הוסיף כי הרשויות בארצות הברית "פירקו באופן שיטתי את המבצע שזכה לתמיכה ולמשאבים רבים" וכי הדבר נעשה "בהוראה מגבוה".

עוד באותו נושא

ספר חדש: איראן איימה שהמו"מ ייפסק ואובמה נמנע מתקיפה בסוריה

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית ברק אובמה - החדר הסגלגל, הבית הלבן – אוגוסט 2014. GettyImages
שאף לשנות את הגישה כלפי איראן. אובמה בחדר הסגלגל/GettyImages

אחד מאנשי הרשת שהוזכר בכתבה הוא סוחר הנשק הלבנוני עלי פיאד שנעצר בפראג באביב 2014. פיאד היה מוכר כבעל קשרים לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין וכמי שמספק נשק לגורמים בסוריה ובעיראק ונחשד כפעיל בכיר בחיזבאללה. במשך שנתיים שבהם שהה במעצר בצ'כיה סירבו בכירים בממשל האמריקני ללחוץ על הרשויות במדינה להסגירו לארצות הברית.

נגד פיאד גובש כתב אישום בפני בית משפט פדרלי בארצות הברית בגין רצח של עובדי ממשל, סיוע לארגון טרור וניסיון לרכוש ולסחור בטילים נגד מטוסים. בסופו של דבר הוא הוחזר לביירות וגורמי ממשל אמריקנים מאמינים כי הוא מסייע בימםי אלה ללוחמים בסוריה ובמדינות נוספות על ידי אספקת כלי נשק כבדים מתוצרת רוסית.

עוד צוין בכתבה כי בכירים בממשל אובמה סירבו לאפשר לחברי "פרויקט קסנדרה" להגיש כתבי אישום נגד חברי הרשת של חיזבאללה בגין עבירות של פשע מאורגן. לדברי חברים בצוות המשימה הממשל סירב להוסיף את הארגון השיעי לרשימה של "גופי פשע מאורגן משמעותיים הפועלים ברמה בינלאומית" וחסם מהלכים אסטרטגיים של החוקרים במישור המשפטי כמו גם תוספת כוח אדם ומימון לפעולותיהם.

(עדכון ראשון: 8:40)

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בנאום מול אלפי תומכים בביירות בירת לבנון, 11 באוקטובר 2016. רויטרס
בין בכירי חיזבאללה המעורבים ברשת היה בן דודו של מזכ"ל הארגון. נסראללה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully