וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספר חדש: איראן איימה שהמו"מ ייפסק ואובמה נמנע מתקיפה בסוריה

23.8.2016 / 11:03

בספר שחיבר כתב וול סטריט ג'ורנל, נטען כי החלטתו של הנשיא שלא לתקוף ב-2013 לאחר המתקפה הכימית באזור דמשק, נבעה מאולטימטום של טהראן. באותה עת התנהל מו"מ חשאי בין המדינות

צילום: רוני כנפו עריכה: ניר חן

"נשיא ארצות הברית ברק אובמה נסוג מתכניתו לתקוף בסוריה בשל אולטימטום איראני" - כך טוען ספר חדש, שיוצא לאור היום (שלישי) בארצות הברית. מחבר הספר "מלחמות איראן" הוא ג'יי סולומון, עורך חדשות החוץ של העיתון השמרני וול סטריט ג'ורנל שמסקר בהרחבה את יחסיה של וושינגטון עם טהראן.

באוגוסט 2013, לפני שלוש שנים, תקף משטרו של בשאר אסד את פרברי הבירה דמשק בנשק כימי. במתקפה נהרגו מאות רבות של אזרחים ותמונות גופותיהם הדהדו ברחבי העולם. אובמה הציב במהלך מלחמת האזרחים בסוריה "קו אדום" - שימוש בנשק כימי - שאם ייחצה ידרוש מממשלו להגיב.

הממשל האמריקני החל להתכונן לתקיפת המשטר בדמשק, אולם הפרלמנט הבריטי דחה את הצעת ראש הממשלה דאז דייוויד קמרון להצטרף למבצע וגם בקונגרס פקפקו ברעיון. עם תמיכה מוחלשת בעימות חדש במזרח התיכון, אובמה קפץ על היוזמה של רוסיה לפרק את סוריה מנשק כימי - ובתמורה תימנע ארצות הברית מתקיפתה.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
הילרי קלינטון על העיסוק במצבה הבריאותי: "אסטרטגיה משוגעת"
האו"ם: המצב בחאלב - פסגת האימה במשבר הגדול בזמננו
"לחשוף את גורלם": פורסמה תמונה של פעילי חמאס בכלא במצרים

ברק אובמה במסיבת עיתונאים בפנטגון, 5 באוגוסט 2016. רויטרס
קפץ בסופו של דבר על היוזמה הרוסית ונמנע מתקיפה. אובמה/רויטרס

בריאיון שהעניק אתמול לרשת MSNBC אמר סולומון כי הדיווח מתבסס על גורמים אמריקניים ואיראניים המעורים בנושא. באותה תקופה, אוגוסט 2013, התנהל בקדחתנות משא ומתן חשאי בעומאן בין גורמים אמריקניים לאיראניים, שהחל עוד בזמן שמחמוד אחמדינג'אד היה הנשיא. הם הוצאו עם עלייתו של חסן רוחאני המתון ביוני אותה שנה, במקביל לשיחות גלויות שניהלו המעצמות עם איראן בקזחסטן ובטורקיה מוקדם יותר באותה שנה.

לפי מחבר הספר, טהראן הבהירה לוושינגטון כי אם היא תתקוף את אסד, בעל בריתה הקרוב ביותר, היא לא תוכל להמשיך בשיחות - זאת לנוכח התנגדות צפויה של משמרות המהפכה, שהיו ספקנים ממילא לגבי מגעים דיפלומטיים בין שתי המדינות היריבות. בנובמבר אותה שנה נחתם בז'נבה הסכם הביניים בין המעצמות לטהראן, שהוביל כעבור שנה וחצי להסכם הגרעין שנחתם בווינה.

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף בפגישה בלונדון, פברואר 2016. רויטרס
לפי המחבר, "איראן הושפעה מהתנגדות משמרות המהפכה בסוריה". שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף/רויטרס

לאחרונה פרסם סולומון כתבה שעסקה בעסקת חילופי השבויים שנערכה בינואר בין ארצות הברית לאיראן, כמה ימים לפני הסרת הסנקציות. לפי הדיווח, ממשל אובמה העביר לטהראן סכום של 400 מיליון דולר, במטרה ללחוץ עליה להשלים את העסקה. הכסף הועבר בשטרות של מטבע זר, בשל העיצומים על הרפובליקה האסלאמית.

בבית הלבן הודו כי הכסף הועבר לאיראן, אך נטען שם כי היה מדובר באמצעי לחץ בלבד, ולא בכופר כפי שעלה מהכתבה. 400 מיליון הדולרים הם חלק מהסכום שאותו נדרשת ארצות הברית לשלם לאיראן במסגרת הסכם בוררות שנקבע בבית דין בהאג. אלו כספים שהוקפאו לאחר המהפכה האסלאמית ב-1979 ויועדו לאספקה צבאית לכוחותיו של השאה, בטרם הודח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully