וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן על הכרת טראמפ בירושלים: "ארה"ב נסוגה מתהליך השלום"

יו"ר הרשות גינה את הכרזת נשיא ארה"ב ואמר כי הוא נתן "פרס לישראל שמצפצפת על החוקים הבינלאומיים". לדבריו, "ירושלים היא הבירה הנצחית של המדינה הפלסטינית". חמאס: "נפתחו שערי הגיהנום". מדינות האזור גינו בחריפות, מאות מפגינים באיסטנבול

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן גינה הערב (רביעי) את הכרתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בירושלים כבירת ישראל, ואמר כי בכך היא "נסוגה מתהליך השלום". בנאום מוקלט ששודר בטלוויזיה, הצהיר אבו מאזן כי "ירושלים היא הבירה הנצחית של המדינה הפלסטינית".

לדברי אבו מאזן, ההכרה של טראמפ היא "פרס לישראל שבונה בהתנחלויות ומצפצפת על החוקים הבינלאומיים". הוא הוסיף כי ההחלטה "לא תשנה את אופי העיר ולא תתן לגיטימציה לישראל".

בחמאס אמרו כי הצהרת טראמפ "תפתח את שערי הגיהינום" וכי זאת "מתקפה בוטה נגד העם הפלסטיני". עוד קרא הארגון למדינות האזור "לפגוע באינטרסים האמריקניים באזור" ו"להתעלם מישראל". הג'יאהאד האסלאמי אמר כי זאת "הכרזת מלחמה".

הפלגים הפלסטיניים הכריזו על יום זעם מחר, ברקע אזהרות מערכת הביטחון מפני הסלמה אפשרית. בנוסף, משרד החינוך הפלסטיני הכריז על שביתה כללית, וקרא למורים ולסטודנטים לקחת חלק בצעדות ובהפגנות. לפי רויטרס, מחלקת המדינה שלחה לדיפלומטים שלה מזכר ובו הזהירה מפני הגעה לישראל בשבועיים הקרובים.

לקריאה נוספת בנושא
טראמפ הכיר באופן רשמי בירושלים כבירת ישראל: "הגיע זמן לגישה חדשה"
נתניהו לאחר הצהרתו של טראמפ: "אבן דרך חשובה בתולדות ירושלים"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישתם בניו יורק, ספטמבר 2017. רויטרס
משבר ביחסים. טראמפ ואבו מאזן/רויטרס

מלבד הפלסטינים, גם מצרים ואיראן גינו את הכרזתו של הנשיא טראמפ. אבו מאזן שוחח עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ודן עמו בהשלכות המהלך, שאותו דוחה קהיר. ירדן מסרה כי היא דוחה את ההכרה, שלדבריה "בטלה" מבחינה חוקית מאחר שהיא מבססת את הכיבוש של ישראל במזרח ירושלים.

טורקיה כינתה את הכרזת טראמפ "חסרת אחריות" והנשיא רג'פ טייפ ארדואן שוחח על כך עם סלמאן מלך ערב הסעודית.

"אנו קוראים לממשל האמריקני לשקול מחדש את ההחלטה המוטעת הזו, שעשויה להוביל לתוצאות שליליות, ולהימנע מצעדים לא שקולים שיפגעו בצביונה הרב-תרבותי ובמעמדה ההסיטורי של העיר", נמסר ממשרד החוץ באנקרה. מאות בני אדם הפגינו מול הקונסוליה האמריקנית באיסטנבול נגד ההכרזה.

נשיא סוריה בשאר אסד אמר כי ירושלים היא "בירתה של המדינה הפלסטינית" והנושא ימשיך "לפעום בקרב הערבים". מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה יישא מחר נאום בתגובה להודעת טראמפ.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
הפגנות בחאן יונס, רצועת עזה, בעקבות הכרת טראמפ בירושלים כבירת ישראל, 6 בדצמבר 2017. רויטרס
הפגנה בחאן יונס לאחר הכרזת טראמפ/רויטרס
תושבי מזרח ירושלים צופים בנאומו של טראמפ, דצמבר 2017. רויטרס
תושבי מזרח ירושלים צופים בנאום ירושלים של טראמפ/רויטרס
הפגנת מחאה על ההכרה של טראמפ בירושלים, עזה , דצמבר 2017. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
הפגנות בעזה/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

בנאום שנשא בבית הלבן, אמר טראמפ כי הוא הורה למחלקת המדינה להתחיל בהכנות להעברת השגרירות מתל אביב לירושלים. עם זאת, הוא חתם על דחיית העברת השגרירות בחצי שנה נוספת לאחר הנאום, שזכה לשבחים מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"אני מחויב להגיע להסדר שלום המקובל על הישראלים ועל הפלסטינים", אמר טראמפ. "על ההסדר העתידי, אמר טראמפ כי ארצות הברית מוכנה לתמוך בפתרון שתי המדינות – אם שני הצדדים רוצים בכך".

לדבריו, הכרזתו מסמלת את תחילתה של "גישה חדשה לסכסוך הישראלי-פלסטיני". הנשיא הדגיש כי הוא מתכוון לעשות "כל מה שביכולתו כדי להגיע להסדר". כשלצדו סגן הנשיא מייק פנס, שקידם את המהלך, הדגיש טראמפ כי ארצות הברית לא נוקטת עמדה סופית לגבי שום נושא, כולל הגבולות.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בנאום ההכרה בירושלים, דצמבר 2017. רויטרס
טראמפ חותם על ההצהרה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully