וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לאחר הצהרתו של טראמפ: "אבן דרך חשובה בתולדות ירושלים"

6.12.2017 / 22:40

ראש הממשלה הודה לנשיא ארה"ב על מה שכינה "החלטתו הצודקת והאמיצה" להכיר בירושלים כבירת ישראל ולפתוח בהליכים להעברת שגרירות ארצו אליה. הנשיא ריבלין: "ירושלים איננה, ולעולם לא תהיה מכשול עבור אלה החפצים בשלום"

צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינה הערב (רביעי) את הכרזתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי יכיר בירושלים כבירת ישראל ויחל בהליכי העברת שגרירות ארצו לעיר "יום היסטורי" ו"אבן דרך חשובה בתולדות ירושלים". טראמפ נשא דברים בהצהרה בבית הלבן ואמר כי הוא מאמין ש"הגיע הזמן" להכרה במעמדה של ירושלים כבירה וכי הנחה לפתוח בהליכים הלוגיסטיים להעברת השגרירות – על אף שחתם על צו נשיאותי הדוחה בחצי שנה נוספת את העברתה בפועל.

בהצהרה שמסר נתניהו בעקבות דברי טראמפ הוא ציין כי "ירושלים היא בירתנו מזה 3,000 שנה. כאן התהלכו אבותינו, כאן עמד בית המקדש, כאן מלכו מלכי ישראל, כאן הטיפו נביאי ישראל. במשך אלפי שנים התפללו דורות של יהודים 'לשנה הבאה בירושלים'. על נהרות בבל ובין חומות גטו ורשה, דורות דורות בכו וחלמו על ציון. לפני כ-70 שנה הגשמנו את התפילה והכיסופים, כששוב קבענו את ירושלים כבירתה של מדינת היהודים. עכשיו באה הצהרתו ההיסטורית של הנשיא טראמפ המכירה בעובדות יסוד אלה".

נתניהו הודה לטראמפ על "החלטתו הצודקת והאמיצה להכיר בירושלים כבירת ישראל, ולהתחיל בהכנות לפתיחת השגרירות האמריקנית כאן" וקרא למדינות נוספות לפעול באופן דומה. לדבריו, "הצהרתו של הנשיא טראמפ מסייעת לקידום השלום כי היא מחברת את כולם לקרקע המציאות. והאמת הפשוטה והמציאות היא זו - לא יהיה שלום בלי הכרה בירושלים כבירת ישראל". הוא הוסיף פנייה למנהיגי מדינות האזור ואמר כי "נמשיך לשמור על הסטטוס קוו בירושלים ובהר הבית ועל חופש הפולחן המלא לכל הדתות. נמשיך להושיט יד לשלום לפלסטינים ולכל שכנינו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיב על העברת השגרירות האמריקאית בישראל לירושלים, 6 בדצמבר 2017. לע"מ, צילום מסך
קרא למנהיגי האזור ללכת בעקבות טראמפ. נתניהו/צילום מסך, לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין בירך אף הוא על הכרזתו של טראמפ ואמר כי "אין מתנה יפה וראויה מזו במלאת 70 שנים להקמת מדינת ישראל". לדבריו, "במלאת 50 שנים לאיחודה של העיר הגיע הזמן להביא שלווה אל ירושלים ולהצמיח בבירת ישראל, שעולים אליה לרגל מכל קצוות תבל, תקווה".

עוד הוסיף ריבלין כי "לכל אחד ואחת יש עיר ושמה ירושלים. אלפי שנים נשא העם היהודי את עיניו לירושלים, התפלל אליה וחלם עליה. הכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת כל השגרירויות אליה היא ציון דרך מכונן בזכות העם היהודי על ארצו ובדרכנו אל השלום – שלום לכל תושבי ירושלים, והאזור כולו". לדבריו, "ירושלים איננה, ולעולם לא תהיה מכשול עבור אלה החפצים בשלום.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר לאחר הצהרתו של טראמפ כי "ירושלים הייתה ותשאר בירתנו הנצחית, אבל עכשיו יש גם הכרה". אדלשטיין בירך על דבריו של טראמפ וקרא "לכל המדינות שרואות את עצמן ידידות מדינת ישראל, ללכת בעקבות נשיא ארצות הברית". הוא חתם דבריו בקריאה לאזרחי ישראל "להאמין בצדקת דרכנו ולא להיבהל מאיומים".

שר הביטחון אביגדור ליברמן בירך על דברי טראמפ וכינה אותם "החלטה אמיצה". לדבריו, "בשנת ה-70 למדינת ישראל תיקן נשיא ארצות הברית עוול היסטורי, והזכיר לעולם כולו שירושלים היא בירת העם היהודי מזה 3,000 שנה. כמו כל ישראלי בערב מרגש זה, אני חש גאווה גדולה ומבקש להודות לנשיא טראמפ על שעמד בהבטחתו והוכיח שאצלו מילה זו מילה. הכרזתו של הנשיא טראמפ יוצרת כעת הזדמנות להגביר את הדו שיח המדיני".

עוד באותו נושא

טראמפ הכיר באופן רשמי בירושלים כבירת ישראל: "הגיע זמן לגישה חדשה"

לכתבה המלאה
נשיא המדינה משביע את נשיאת בית המשפט העליון הנכנסת אסתר חיות  בטקס חגיגי בבית הנשיא 26 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"הגיע הזמן להביא שלווה לירושלים". ריבלין/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

יו"ר מפלגת הבית היהודי שר החינוך נפתלי בנט ביקש להודות לטראמפ על דבריו "בשם אזרחי ישראל" ואמר כי מדובר ב"יום בהיר עבור יהודי העולם". לדבריו, "ב-15 במאי, 1948, ארצות הברית, בהובלת הנשיא טרומן, היתה לאומה הראשונה שהכירה במדינת ישראל שזה עתה הוכרזה. שאר העולם הלך בעקבותיה. הנשיא טרומן עשה זאת למרות הלחצים הגדולים מבית. היום, ארצות הברית, בהובלת הנשיא טראמפ, הייתה לאומה הראשונה בעולם שהכירה בירושלים כבירתה הנצחית של העם היהודי. בירתה של מדינת ישראל". הוא הוסיף כי טראמפ עמד "בלחצים כבירים" וכי הוא מצפה משאר העולם ללכת בעקבותיו.

חברת מפלגתו שרת המשפטים איילת שקד הודתה אף היא לטראמפ "על עמידתו האיתנה בלחצים בינלאומיים כבדים" והביעה תקווה "שבקרוב נראה את בית השגרירות החדש ניצב בבירה". לדבריה, "הפלסטינים צריכים לדעת שחוקי המשחק השתנו. הספינה שינתה כיוון. אני ממליצה להם לא לבחון את סבלנותה של ישראל כלפי איומי הטרור שלהם. ארצות הברית היא הידידה הגדולה של ישראל, וכעת גם עושה את הצעד הראשון שצריך היה להתבצע לפני 70 שנה".

ראש עיריית ירושלים ניר ברקת אמר כי הכרתו של טראמפ בירושלים היא "הכרזה היסטורית שמעבירה מסר ברור לעולם כולו שארצות הברית עומדת לצד העם היהודי, מדינת ישראל וירושלים".

דגל ישראל ארהב בירושלים העקבות החלטת דונלד טראמפ על העברת השגרירות האמריקאית בישראל לירושלים, הבית הלבן, וושינגטון 6 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
דגלי ארצות הברית וישראל מוקרנים על גבי חומות העיר העתיקה, הערב/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

ראש האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני) אמר כי טראמפ "עשה הערב תיקון היסטורי וצדק היסטורי שחיכה 70 שנה בהכירו בעובדה שכל ישראלי מכיר". הרצוג הודה לטראמפ ואמר כי "כעת עליו להבקיע באותה נחישות וללא פחד למימוש החזון שהזכיר בנאומו - שתי מדינות לשני עמים, כולל בנושאי הליבה למען הבטחת העתיד של שני העמים ולמען הביטחון והשלום של שני העמים".

יו"ר מפלגת המחנה הציוני, אבי גבאי הוסיף כי "ירושלים היא בירת ישראל לעד ועל מדינות העולם להכיר בזאת". לדבריו, "אחרי 70 שנות קיום של מדינת ישראל, שמח שגם ידידתנו החשובה, ארצות הברית, מכירה בירושלים כבירתנו ונערכת להעברת השגרירות".

יו"ר מפלגת יש עתיד ח"כ יאיר לפיד כינה את נאומו של טראמפ "מרגש" ואמר כי "ירושלים הייתה ותישאר תמיד בירתנו". בדברים שכתב בחשבון הטוויטר שלו הוסיף לפיד כי "אנו מצפים לקבל בברכה את שגרירות ארצות הברית לירושלים".

דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים על העברת השגרירות האמריקאית בישראל לירושלים, הבית הלבן, וושינגטון 6 בדצמבר 2017. רויטרס
טראמפ מציג את הצו הנשיאותי הדוחה את העברת השגרירות, הערב/רויטרס

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה כינה את נאומו של טראמפ "שילוב של בורות ויהירות" ואמר כי ההשלכות של דבריו אינן מעניינות אותו. לדבריו, "טראמפ שונא האדם לא מתעניין בגורל הישראלים ובטח לא בגורל הפלסטינים". הוא הוסיף כי הנשיא האמריקני "השליך היום גפרור על המזרח התיכון ואת המחיר ישלמו שני העמים. ארצות הברית של טראמפ הודיעה היום באופן רשמי שהיא חלק מהכוח הכובש, ולכן אינה יכולה לשמש בשום אופן כנותנת החסות לשיחות בין הישראלים והפלסטינים. העם הפלסטיני יחד עם כוחות השלום בישראל ימשיכו במאבקם האמיץ עד לסיום הכיבוש וכינון שלום אמת".

יו"ר מפלגת מרצ זהבה גלאון כינתה את הכרזתו של טראמפ "הכרה אמריקנית בסיפוח מזרח ירושלים והעיר העתיקה ורוח גבית לימין הסהרורי בישראל". לדבריה, "הכרזה כזו ודאי לא תסייע להתנעת מהלך אזורי לשלום, מכיוון שכל הסדר יחייב פשרה על ריבונות בירושלים. אבל מהלך כזה בהחלט יעניק רוח גבית לימין הסהרורי בישראל".היא הוסיפה כי "בירושלים גרים אנשים אמיתיים שיהיו מושפעים מהחלטות שמתקבלות על ידי אדם שאופתע אם ידע לאתר את ירושלים על מפה או אם הוא מסוגל בכלל לקרוא אחת. בזכותו הימין הולך לחגוג היום את ניצחון פירוס שלו. אני רק מקווה שאת מחיר הניצחון הזה לא נשלם כולנו".

(עדכון ראשון: 20:45)

תושבי מזרח ירושלים צופים בנאומו של טראמפ, דצמבר 2017. רויטרס
תושבים במזרח ירושלים צופים בהכזרתו של טראמפ, הערב/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully