וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הכיר רשמית בירושלים כבירת ישראל: "הגיע זמן לגישה חדשה"

נשיא ארה"ב אמר כי הוא נותר מחויב להגיע להסדר שלום המקובל על ישראל ועל הפלסטינים, כולל פתרון שתי המדינות. הוא הוסיף כי הוא הורה למחלקת המדינה להתחיל בהכנות להעברת השגרירות - אך חתם שוב על דחיית המהלך. נתניהו: "יום היסטורי". חמאס: "נפתחו שערי הגיהנום"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

ההכרה ההיסטורית של טראמפ – עיקרי הדברים

- נשיא ארה"ב הכיר רשמית בירושלים כבירת ישראל: "הגיע הזמן"
- במהלך נאומו הודיע: "הודעתי למחלקת המדינה להערך להעברת השגרירות"
-טראמפ: "ארה"ב תתמוך בפתרון שתי המדינות – אם יוסכם על הצדדים"
-בתום נאומו חתם הנשיא על הצו הדוחה את העברת השגרירות בחצי שנה
-נתניהו לאחר הנאום: "יום היסטורי, אבן דרך בתולדות ירושלים"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הערב (רביעי) כי הוא מכיר באופן רשמי בירושלים כבירת ישראל, חרף אזהרות הקהילה הבינלאומית. בנאום שנשא בבית הלבן, אמר טראמפ כי הוא הורה למחלקת המדינה להתחיל בהכנות להעברת השגרירות מתל אביב לירושלים.

טראמפ הכיר בכך שיהיו מחלוקות סביב הכרזתו. "אני נחוש הפעם הזאת להכיר רשמית בירושלים כבירת ישראל", אמר. "בזמן שהנשיאים הקודמים הבטיחו זאת בקמפיין הבחירות שלו, הם לא מימשו זאת. היום, אני עושה זאת".

עם זאת, הוא חתם על דחיית העברת השגרירות בחצי שנה נוספת. גורם בכיר בממשל אמר כי בניית מבנה השגרירות עשויה להימשך בין שלוש לארבע שנים.

הנאום זכה לשבחים מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שכינה זאת "יום היסטורי". הפלסטינים הגיבו בזעם, ובחמאס הזהירו מ"פתיחת שערי הגיהנום".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בנאום ההכרה בירושלים, דצמבר 2017. רויטרס
טראמפ אחרי החתימה על ההכרה בירושלים כבירת ישראל/רויטרס

"אני מחויב להגיע להסדר שלום המקובל על הישראלים ועל הפלסטינים. אנחנו רוצים הסכם שיהיה טוב לישראלים והסכם שיהיה טוב לפלסטינים"", אמר טראמפ. על ההסדר העתידי, אמר טראמפ כי "ארצות הברית מוכנה לתמוך בפתרון שתי המדינות – אם שני הצדדים רוצים בכך".

לדברי טראמפ, הכרזתו מסמלת את תחילתה של "גישה חדשה לסכסוך הישראלי-פלסטיני". הנשיא הדגיש כי הוא מתכוון לעשות "כל מה שביכולתו כדי להגיע להסדר". כשלצדו סגן הנשיא מייק פנס, שקידם את המהלך, הדגיש טראמפ כי ארצות הברית לא נוקטת עמדה סופית לגבי שום נושא, כולל הגבולות.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בנאום ההכרה בירושלים, דצמבר 2017. רויטרס
קיים את הבטחתו. טראמפ בהכרזה, הערב/רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בנאום ההכרה בירושלים, דצמבר 2017. רויטרס
טראמפ וסגן הנשיא מייק פנס, הערב/רויטרס

בנאומו, נימק טראמפ מדוע החליט להכיר בירושלים כבירת ישראל. לדבריו, "לישראל יש את הזכות לקבוע את עיר הבירה שלה, שם נמצאים לשכת ראש הממשלה, הפרלמנט ובית המשפט העליון".

טראמפ טען עוד כי ההחלטה בנושא ירושלים הייתה "צריכה להתקבל לפני זמן רב" כדי לקדם את השלום. נשיא ארצות הברית הדגיש כי על ירושלים "להישאר מקום מקודש לשלוש הדתות". הוא קרא למנהיגי האזור להצטרף אליו במאמצים לקידום התהליך.

חומות העיר העתיקה מוארות בדגלי ישראל, דצמבר 2017. רויטרס
דגל ישראל על חומות העיר העתיקה בירושלים/רויטרס

נתניהו אמר כי "זהו יום היסטורי". לדבריו, "ההצהרה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ היא אבן דרך חשובה בתולדות ירושלים והוא קרא למדינות נוספות "ללכת בעקבותיה של ארצות הברית". נתניהו טען כי הכרזתו של טראמפ "מסייעת לקידום השלום כי היא מחברת את כולם לקרקע המציאות".

לדבריו, "המציאות היא זו - לא יהיה שלום בלי הכרה בירושלים כבירת ישראל". הוא הבטיח לשמור על הסטטוס-קוו בירושלים ועל "חופש פולחן מלא לכל הדתות. נמשיך להושיט יד לשלום לפלסטינים ולכל שכנינו".

"אדוני הנשיא, ההיסטוריה והעם היהודי תמיד יזכרו לך את החלטתך האמיצה ביום הזה. תודה לך", סיכם נתניהו את דבריו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיב על העברת השגרירות האמריקאית בישראל לירושלים, 6 בדצמבר 2017. לע"מ, צילום מסך
קורא למדינות אחרות לנהוג כמו טראמפ. נתניהו/צילום מסך, לע"מ

מול ההודעות התומכות בישראל, בקהילה הבינלאומית הביעו אכזבה מדבריו. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר כי אין אלטרנטיבה פרט לפתרון שתי המדינות וכי סוגיית ירושלים צריכה להיפתר דרך משא ומתן. נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי הוא אינו תומך בהחלטה "החד-צדדית" של טראמפ וקרא לרגיעה.

האיחוד האירופי הביע חשש עמוק מההכרה ומסר כי היא עלולה לגרום להשלכות על תהליך השלום. "צריך לקיים את שאיפותיהם של שני הצדדים ויש למצוא פתרון דרך משא מתן לסוגיית ירושלים, כדי שתהיה בירת שתי המדינות", מסרה שרת החוץ של האיחוד פדריקה מוגריני.

חשש מהסלמה

לפי מסמך שהגיע לידי סוכנות הידיעות רויטרס, מחלקת המדינה הזהירה את הדיפלומטים שלה שלא להגיע לישראל או לגדה המערבית שלא לצורך עד 20 בדצמבר. גם במערכת הביטחון הזהירו מפני הסלמה אפשרית באזור, ולהפרות סדר אלימות ברחבי יהודה ושומרון.

בצה"ל הכינו תוכנית להתמודדות עם הפרות סדר והידרדרות לאלימות במוקדי חיכוך בולטים ברחבי הגדה המערבית, לקראת הפגנות מתוכננות מצד הארגונים הפלסטיניים.

דגל ישראל וארהב על חומות ירושלים 6 בדצמבר 2017. רויטרס
בעולם מזהירים. דגלי ארצות הברית וישראל על חומות העיר העתיקה, הערב/רויטרס

החלטתו של טראמפ – שהייתה אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות שלו – תשנה מן היסוד את המדיניות האמריקנית באזור בעשורים האחרונים, שגרסה כי ירושלים תהיה חלק מפתרון שתי המדינות.

לפי גורמים אמריקנים, שדיברו בעילום שם עם רויטרס, סגן הנשיא מייק פנס והשגריר בישראל דייוויד פרידמן דחפו למימוש המהלך, בעוד שר החוץ רקס טילרסון ושר ההגנה ג'יימס מאטיס התנגדו לכך. בסופו של דבר, טראמפ הכריע בעד קיום הבטחת הבחירות שלו.

טילרסון, מצדו, אמר היום כי טראמפ עדיין מחויב לתהליך השלום במזרח התיכון, בדומה למה שאמר אתמול נשיא ארצות הברית בשיחות שקיים עם מנהיגי האזור, שבמהלכן עדכן אותם בתכניותיו.

ארדואן: רק ארגוני הטרור ירוויחו מכך

מדינות האזור הזהירו מפני השלכות המהלך ותדלוק האלימות. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אף איים לנתק את היחסים עם ישראל בעקבות המהלך, ואמר במהלך מסיבת עיתונאים שכינס מוקדם יותר עם עבדאללה מלך ירדן כי "ארגוני הטרור יהיו היחידים שירוויחו מכך".

הקהילה הבינלאומית אינה מכירה בריבונותה של ישראל על כל העיר, אחרי סיפוח מזרח ירושלים לאחר מלחמת ששת הימים. לשום מדינה אין שגרירות בעיר, מאז שאל סלבדור וקוסטה ריקה העבירו את שגרירותיהן מחוץ לעיר ב-2006 בטענה כי הן רוצות לפעול על בסיס הנורמות הבינלאומיות.

הפגנות בטורקיה בעקבות החלטתו של טראמפ להכיר בירושלים, דצמבר 2016. רויטרס, רויטרס
הפגנה באיסטנבול נגד העברת השגרירות, היום/רויטרס, רויטרס
פלסטינים שורפים תמונות של טראמפ במחאה על הכרזת ירושלים כבירת ישראל, עזה, 6 בדצמבר 2017. רויטרס
מפגינים בעזה שורפים את דגלי ארה"ב וישראל, היום/רויטרס
תושבי מזרח ירושלים צופים בנאומו של טראמפ, דצמבר 2017. רויטרס
תושבים במזרח ירושלים צופים בנאומו של טראמפ/רויטרס
דגל ישראל ארהב בירושלים העקבות החלטת דונלד טראמפ על העברת השגרירות האמריקאית בישראל לירושלים, הבית הלבן, וושינגטון 6 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
דגלי ישראל ארה"ב מוקרנים על חומות העתיקה/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
הפגנות בעזה על העברת השגרירות  האמריקאית בישראל לירושלים 6 בדצמבר 2017. ללא קרדיט, AP
הפגנות בעזה נגד העברת השגרירות/AP, ללא קרדיט
הפגנות בטורקיה בעקבות החלטתו של טראמפ להכיר בירושלים, דצמבר 2016. רויטרס, רויטרס
הפגנה באיסטנבול נגד העברת השגרירות/רויטרס, רויטרס
חמוש של פתח במחנה הפליטים הפלסטיני בעין אל-חילווא הסמוך לצידון, שבדרום לבנון, 6 בדצמבר 2017. רויטרס
איש פתח במחנה פליטים בדרום לבנון/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully