וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקיפה בסוריה: כשהקרב החשאי מול איראן עולה לפני השטח

2.12.2017 / 16:41

הדיווחים על תקיפת צה"ל בסוריה רומזים כי אפסו הסיכויים שהמעצמות ירחיקו את איראן מהאזור. כל עוד איראן בשכונה, ההשלכות ברורות. ישראל אמנם הצליחה עד כה להתגבר על מערך ההגנה האווירי הסורי, אך גם אסד מודע לעובדה הזו - ופועל

עריכה: ניב מעוז

תקיפת הבסיס האיראני בסוריה הלילה (שבת) על ידי חיל האוויר הישראלי, על פי דיווחים זרים, רומזת על כך שאפסו הסיכויים שהמעצמות ירחיקו את איראן מהאזור, לפחות בשלב זה.

השאלה הגדולה שמרחפת ברקע היא איך עושים את זה מבלי שתפרוץ מלחמה? בזמן שהאידאולוגיה הבסיסית של משטר האייתולות היא עקשנות לאורך זמן, גם במחיר של השהיית מהלכים בולטים לעין (כמו פרויקט הגרעין לדוגמה). הדעת נותנת שכדי למנוע מאיראן לבנות בסיסים בסוריה תידרש ישראל לפעול מתחת לרדאר, ללא חתימה ומבלי להשפיל את הצד השני.

אם נכונים הפרסומים, הלילה נפתחה מערכה חשאית שנועדה בעיקר להרחיק את אחד האיומים הכבדים ביותר על ישראל מהגבול. נכון שקשה להמחיש כעת מה מסוגלת לעשות טהראן כשתפעיל דיוויזיות איראניות נגד צה"ל והעורף הישראלי. זה נשמע איום רחוק ועתידי אבל לא כך הם פני הדברים. כבר היום פועלים בסוריה יותר מעשרת אלפים אנשי מליציות שיעיות בפיקוד איראני, שמטרתן להדוף התקפות של "המדינה האסלאמית" (דאעש) והתבססות של ארגוני ג'יהאד עולמי ומורדים במקומות אסטרטגיים שחשובים מאוד למשטרו של בשאר אסד.

לקריאה נוספת:
נזהר מחיבוק דוב: אסד דחה הקמת בסיסים איראניים בסוריה
דרושה תגובה: צה"ל מתכנן את דרכי הפעולה מול איראן בסוריה
ברוסיה הבהירו לישראל: המרחק של האיראנים מהגבול - זמני

תקיפת בסיס איראני באזור דמשק, סוריה, 2 בדצמבר, 2017. טוויטר, צילום מסך
ישראל נדרשת לפעול מתחת לרדאר. התקיפה, הלילה/צילום מסך, טוויטר

לפי התכנית האיראנית יש להמשיך בהתקפות נגד המורדים ושאר הגורמים העוינים בסוריה. לאחר שהמערכה תצטמצם יהיה על איראן לאכלס מליציות שיעיות בבסיסים בסוריה, ולהציב כוח שיידע לכבות שריפות אם יקומו ארגונים חדשים המתנגדים לאסד. עוד כוח משמעותי שיידע להעסיק את ישראל בזמן מלחמה עם איראן או חיזבאללה. זו הנקודה הקריטית. אחרי ההתבססות הראשונית ניתן להניח כי איראן תעביר לסוריה כוחות צבא איראני קלאסי, כאלה שלא בהכרח צריכים להילחם יום-יום אלא להיות חלק מתהליך בניין כוח איראני בסוריה שבין היתר יפעיל מערכות נשק מתקדמות.

על פי פרסומים זרים, ישראל פנתה במישור המודיעיני והמדיני לכל מי שבר השפעה במרחב ויכול לפעול נגד ההתבססות האיראנית. בשלב זה ישנן מדינות שלא מעוניינות לפעול נגד איראן משום שהיא לא פוגעת באינטרסים שלהן, כמו רוסיה וארצות הברית. ישנן מדינות שמתנגדות לנוכחות איראנית בסוריה אך חוששות לפעול נגדה בגלוי, כמו ירדן, ערב הסעודית ומצרים.

עוד באותו נושא

קו אדום בוהק: ישראל עברה משלב האיומים לשלב המעשים

לכתבה המלאה
בסיס צבאי איראני שהוקם ליד אל-כיסווה שבסוריה. (צילום: Digital Globe, McKenze intelligence Services ,BBC), מערכת וואלה! NEWS
הבסיס שעל פי הדיווחים הותקף הלילה בסוריה/מערכת וואלה! NEWS, (צילום: Digital Globe, McKenze intelligence Services ,BBC)

ויש מדינות שמאוד היו מעוניינות להעלים את הנוכחות האיראנית מסוריה, אך אין בידיהן את היכולת הצבאית לעשות זאת ולכן הן פועלות במישורים אחרים, כמו מודיעין או קרבות נקודתיים בדומה למערכות של ארגוני הג'יהאד העולמי ואף הכורדים או המורדים המקומיים.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בוועידה בווייטנאם. 11 בנובמבר 2017. רויטרס
לא מעוניינים לפעול נגד איראן בשלב זה. טראמפ ופוטין/רויטרס

לכן העיניים נשואות בשלב זה לעבר ישראל. אם לנתח את הנתונים של השנים האחרונות, טייסי חיל האוויר בשילוב קהילת המודיעין הפכו את מערך ההגנה האווירי של צבא סוריה למסננת מלאת חורים, דרכה נכנסים פעם אחרי פעם מטוסי הקרב של חיל האוויר החזק במזרח התיכון כדי לממש את מדיניות הקווים האדומים של ממשלת ישראל. בראש ובראשונה כדי למנוע העברת אמצעי לחימה מתקדמים מסוריה לידי חיזבאללה בלבנון, וכפי שאירע אמש ויוחס בתקשורת הזרה לישראל, גם כדי למנוע הקמת בסיסים איראניים בסוריה.

תקיפת בסיס איראני באזור דמשק, סוריה, 2 בדצמבר, 2017. טוויטר, צילום מסך
ירי התגובה הסורי ממערך ההגנה האווירית, הלילה/צילום מסך, טוויטר

אין ספק שהמערכות הרוסיות שמפעיל הצבא הסורי מהוות אתגר מורכב מאוד עבור חיל האוויר הישראלי אך מאחר שהוא מתופעל בידי כוחות לא מקצועיים של הצבא הסורי, שעבר טראומה בשנים האחרונות, מדובר בנקודת תורפה משמעותית במיוחד כשמדובר במערכות קצה של התעשיות הרוסיות בשיתוף ידע איראני.

אף אחד לא רוצה לייצר לאסד הישג

אך לא לעולם חוסן. אסד מודע לכך וניתן להעריך כי הוא פועל רבות לסתום את הפרצות ולהעלות את רמת המקצועיות וישראל צריכה להכין את עצמה ליום שבו לא הכול יעבוד חלק. הפלת מטוס ישראלי במרחב הסורי היא יותר מדרמה. אף אחד לא רוצה להעלות על דעתו פגיעה במטוס ישראלי ובטח ולא טייס נופל בשבי. איתות לכך ניתן לפני יותר מחודש כשהצבא הסורי שיגר טילים לעבר כלי טיס של ישראל שהיו במשימות צילום במרחב הלבנוני.

נשיא סוריה בשאר אסד בריאיון לסוכנות הידיעות הצרפתית. 13 באפריל 2017. רויטרס
פועל רבות לסתום את הפרצות ולהעלות את רמת המקצועיות. אסד/רויטרס

המתח הזה יאיץ תהליכים בטהראן ובסוריה. הם ישקלו אם הם רוצים להתגרות בישראל ולקחת סיכונים תוך שהם חושפים את עצמם למערכה מסוג אחר או שמישהו ינסה לחשב מסלול מחדש. ניתן להעריך שהאיראנים יעמיקו את ההונאה וההסתרה של הפעילות שלהם וימשיכו בהזדמנות האדירה שנקלעה לידיהם כתוצאה מהמלחמה בסוריה.

צילום בסיס חדש החשוד כאיראני בין דמשק לגבול עם ישראל 16 בנובמבר 2017 (חדש). ImageSat International (ISI), מערכת וואלה! NEWS
המחנה האיראני בפאתי דמשק בתצלום לווייני/מערכת וואלה! NEWS, ImageSat International (ISI)

המודיעין הישראלי יצטרך להעמיק את האחיזה בסוריה ולהדהים כל פעם מחדש את העולם בהצלחותיו. אחת מהן נחשפה על פי דיווחים בתקשורת על ידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בפני נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. וחיל האוויר הישראלי יצטרך להיות ערוך למערכה חשאית שבין המלחמות אך להיות מוכן גם לרגע שבו אסד ינסה להרים את המסך ולהגיב באגרסיביות לפרסומים הזרים. הרוסים כרגע לא מגיבים והמצב הזה עשוי להשתנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully