וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרושה תגובה: צה"ל מתכנן את דרכי הפעולה מול איראן בסוריה

28.11.2017 / 0:24

במערכת הביטחון הבינו שלא ניתן למנוע את הנוכחות האיראנית מעבר לגבול, ונעים לעבר פשרה. אחרי שהדרג המדיני יקבע את הקווים האדומים, צה"ל יגבש דרכי פעולה גלויות וחשאיות - תוך ניסיון למנוע התלקחות

צילום: משרד הבטחון, עריכה: תום זואילי

שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר ב-15 בנובמבר השנה בתום ביקור בן יומיים בגבול הצפון: "לא נאפשר התבססות איראנית בסוריה ולא נאפשר להפוך את כל סוריה למוצב קדמי כנגד מדינת ישראל". בין אם המילה "כל" השתרבבה במקרה ובין אם שולבה במכוון, במערכת הביטחון שוקעת ההבנה כי נדרשת פשרה בכל מה שקשור להתבססות האיראנית בסוריה.

לא ניתן למנוע את נוכחותה באופן מלא ובכל מקום בטח לא אחרי ההצהרות החדות של אסד על החוב שהוא חב כלפי משטר האייתולות בטהראן ועל התמיכה הלא מסויגת במשטרו. מה שהתחיל באמירות ישראליות על כך שיש לפרז את כל סוריה מנוכחות איראנית ושל חיזבאללה מתקדם לכיוון פשרה שרק בחלקים מוגדרים מתוך סוריה ובאופן מאוד מסוים תהיה נוכחות איראנית.

שר הבטחון סייר בגבול הצפון: "לא נאפשר הפיכת סוריה למוצב קדמי של איראן". צילום: משרד הבטחון, עריכה: שניר דבוש, מערכת וואלה! NEWS
"סוריה לא תהפוך למוצב קדמי נגד ישראל". ליברמן בסיור בגבול הצפון/מערכת וואלה! NEWS, צילום: משרד הבטחון, עריכה: שניר דבוש

הרכבת האיראנית כבר מזמן יצא לדרך והיא בונה באטיות אך בחוכמה את המסילה בשטחה של סוריה. רמזים עבים לכך ניתן היה לגלות בתגובות של רוסיה וארה"ב לקריאות הישראליות לפרז את סוריה מאיראנים. הרוסים אמרו שכל מה שיוחלט בטווח הזמן הנראה לעין הוא זמני, בעוד האמריקנים ענו באופן מעורפל כי מטרת השיחות עם רוסיה על עתיד סוריה נועדו למנוע שפיכות דמים. בפועל אף אחת מהן לא הסכימו לפירוז מוחלט.

הרוסים לא מחכים לאף אחד ומנסים לשרטט גבולות כדי לקדם בעיקר את האינטרסים המדיניים-כלכליים וביטחוניים שלהם במזרח התיכון. המפגש המשולש בעיר הנופש הרוסית סוצ'י בשבוע שעבר בין נשיאי רוסיה, טורקיה ואיראן נועדו בעיקר להזכיר לכולם מי המעצמה באזור. לא בכדי גם טס אסד בחשאי למוסקבה כדי להודות למשטר הרוסי. הוא חש מספיק בטוח ויציב כדי לעזוב את אדמתו. מה כן? הצהרות וספינים תוצרת התעמולה הרוסית כמו רידוד כוחות צבא רוסיה עד סוף 2018 יש לקבל בערבון מוגבל. את המציאות יש לבחון רק לפי מעשים. רוסיה באה לסוריה כדי להישאר.

בשלב הזה הנוכחות של למעלה מעשרות אלפי חברי מליציות שיעיות בפיקוד איראני בסוריה משרתות את האינטרס הרוסי. הן מקיזות דם בלחימה מול דעאש במקום חיילי צבא רוסיה שמעדיף להסתפק בשלב זה בהפצצות אוויריות. האיראנים שמבינים היטב את פוטנציאל המליציות השיעיות שחבריה מקבלים מאות דולרים בחודש הצליחו לשכנע את אסד לבנות עבורן בסיסי קבע בסוריה. אחד מהם נחשף ב-BBC לפני מספר שבועות. השלב הבא יהיה הזרמת אמצעי לחימה מתקדמים ולבסוף גם בניית טילים בסוריה.

ותיקי המוסד לשעבר שכף רגלם דרכה באיראן יותר מפעם אחת לפני נפילת משטר השאה מדגישים כי משטר האייתולות חושב לטווח ארוך ולא לפי גרף האימונים הישראלי. מטרתו היא להקים אוגדה קדמית נוספת בסוריה בדומה לחיזבאללה בלבנון. הוא גם לא יהסס להקים מדינה בתוך מדינה בשלב מאוחר. בשלב זה לא נראה שבשאר אסד, במצבו הנוכחי, יעמוד בדרכה של איראן - בטח לא בשלב שהוא זקוק לכל דולר כדי לשקם את ארצו ולבסס את מעמד משטרו.

נשיא סוריה אסד ונשיא רוסיה פוטין במהלך פגישתם במוסקבה, 20 בנובמבר 2017. רויטרס
מספיק בטוח כדי לעזוב את אדמתו. אסד עם פוטין/רויטרס

ישראל יצאה למערכה מדינית נגד התבססות איראן בסוריה כבר לפני יותר משנה ברגע שזיהתה כיצד כוחות קודס מעבירים את אלפי חברי המליציות מעיראק ואיראן ללחימה בסוריה. המסרים הנוקבים לא הצליחו להניע תהליכים אנטי איראניים בארה"ב. ישראל הקשיחה את עמדותיה ככל שדעאש בסוריה נחלש ודרשה פירוז של לפחות 50 ק"מ מגבול רמת הגולן אך רוסיה וארה"ב לא נענו לקווים האדומים של ישראל.

נראה שבשלב הזה בחרה ישראל לקדם בריתות אנטי-איראניות במזרח התיכון. חשוב להבין כי לא רק ישראל מאוימת מהתבססות איראנית בסוריה אלא גם מדינות סוניות מתונות באזור כמו סעודיה, ירדן, קטאר, נסיכויות המפרץ, עומאן ועוד שנכנסו למרוץ חימוש מטורף מאחר והן רואות באיראן גורם שיעי קיצוני שעשוי להצית בין היתר מלחמת דתות ולהפר את היציבות האזורית.

ניתן להניח כי אין עדיין מסקנות מובהקות בישראל מפסגת הנשיאים בסוצ'י אך הצעדים של איראן מחייבים את ישראל לנקוט עמדה ברורה בנושא ההתבססות האיראנית ולא רק באמצעות אמירות מדיניות אלא במעשים. השלב הבא יהיו המלצות ברורות של הרמטכ"ל גדי איזנקוט וראש אמ"ן הרצי הלוי כיצד יש לטפל בבניין הכוח האיראני בסוריה כנדבך אחד ובהפעלת הכוח האיראני בסוריה כנדבך נוסף בתהליך ההתבססות.

תושבי מג'דל שמס מפגינים ליד גדר הגבול עם סוריה. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
תושבי מג'דל שמס ליד גדר הגבול/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר

על בסיס ניסיון העבר, לרשות ישראל עומדות מספר אפשרויות: מהלכים מדיניים ברחבי העולם על בסיס אינטרסים. רמז לכך נתן הערב שר הביטחון אביגדור ליברמן כשציין כי טילים איראניים מאיימים גם על אירופה. מהלכים חשאיים במסגרת המערכה שבין המלחמות (מב"מ) כפי שצה"ל מנהל נגד הברחות הנשק מסוריה ואיראן לחיזבאללה או מהלכים גלויים ואגרסיביים תוך לקיחת אחריות כדי להבהיר עד כמה ישראל מתכוונת למה שהיא אומרת. ככל שתקדים ישראל את הפעילות כך היא תגדיר לכלל הצדדים את הקווים האדומים. מהלכים אלו עשויים להביא להתלקחות באזור.

איראן לא תמהר לוותר על חלום הקמת הבסיסים בסוריה ועשויה להגיב באמצעות המליציות השיעיות או שליחים אחרים נגד ישראל. לכן הדיון היום בקבינט הביטחוני היה מתחייב אך הוא רק קדימון לסדרת דיונים בנושא בהם יצטרכו לקבל הכרעות גורליות.

חשוב להבין כי ישראל נכנסת לעידן חדש של איומים. במערכה הבאה נגד חיזבאללה יתקשה צה"ל לרסן את הצד הסורי בטח את אלפי חברי המליציות השיעיות בפיקוד איראני מסוריה. זו תהיה מערכה קשה ומורכבת מהסוג שצה"ל ועורף המדינה לא חוו עשרות שנים ולכן נדרשות פעולות להפחית את המתיחות בגבול עזה, סיני ובטח ברחבי איו"ש כדי להיות ערוכים לאיום האמיתי מהצפון.

(עדכון ראשון: 22:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully