וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשמחת ישראל וחמאס: הג'יהאד הצליח "לשחרר קיטור" - בלי נפגעים

30.11.2017 / 22:12

בצה"ל נערכו בחודש האחרון בדריכות לתגובת הארגון לאחר המכה הקשה שספג. למרות הירי החריג, נראה כי חמאס שולט ברצועת עזה ביד רמה, ומתרכז בהסדר הפיוס ובשמירה על היציבות. לאחר יום ההסלמה ברצועה, נראה כי בישראל ובחמאס מעוניינים להמשיך בשקט התעשייתי

צילום: בני בן סימון, עריכה" יוסי אלטר

מהרגע שבו הופצצה המנהרה ההתקפית של הג'יאהד האסלמי קיוו במטה הכללי שהתגובה הפלסטינית תסתכם במטח רקטות או פצצות מרגמה לעבר שטח פתוח ללא נפגעים. צה"ל יגיב בירי טנקים וכלי טיס לעבר עמדות והמתח בגבול יהפוך להיסטוריה. במשך 30 יום מתח מפקד פיקוד דרום אלוף איל זמיר את הכוננות והדריכות של כוחות הצבא כאילו עוד רגע תגיע התגובה. "לא לתת הזדמנויות לצד השני להגיב", הוא הדגיש שוב ושוב לכוחות, "הם ינסו לחפש אופציה לתגובה ואסור לנו לשחק לידיים שלהם".

היום (חמישי) נחתו 12 פצצות מרגמה על מוצב צבאי בצפון הרצועה לא הרחק מעבודות אזרחיות על גדר המערכת. בנס לא נפגע איש. אם הפצמ"רים היו נשק מדויק והיו פוגעים ישירות בחיילים ניתן להניח שהייתה נפתחת מערכה רחבה של ישראל נגד ארגוני הטרור בעזה. מהיום הזה אפשר ללמוד לא מעט דברים על רצועת עזה.

עוד בנושא:
חמאס מאיים: לא נוותר על הנשק, נעביר אותו גם לגדה המערבית
"דריכות גבוהה": צה"ל החרים 11 סירות פלסטיניות מעזה בכמעט שנה
הותר לפרסום: פעיל חמאס שעבד בחפירת המנהרות חדר לישראל ונעצר

גבול רצועת עזה לאחר ירי מרגמות לעבר עמדת צה"ל, 30 בנובמבר 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
תקיפת חיל האוויר ברצועת עזה, היום/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

ראשית, על רמת הנפיצות באזור והמדרון החלקלק שעליו יושבים כלל הצדדים. כמו כן, שהחמאס באמת הריבון לכל מה שקורה ברצועת עזה. במשך 30 יום ריסן החמאס את הג'יאהד האסלמי שאיבד מפקדים בכירים בפיצוץ המנהרה. יחיא סינואר המנהיג הכול יכול של החמאס איים על מי שיפגע בתהליך הפיוס והפלגים נענו. מדובר ללא ספק בעוצמה וביכולת של החמאס לסדר את השחקנים כראות עיניו במשחק השחמט מול ישראל. חוסר סדר מעיד על חוסר יציבות וחוסר משילות. לכן ניתן להבין כי ירי 12 פצצות המרגמה לעבר המוצב של צה"ל היו בהסכמת החמאס ובעיתוי נוח לכל הצדדים. אפשר אפילו לכנות זאת מצמוץ של החמאס עם תקווה שהאירוע ייגמר ללא הרוגים.

נקודה נוספת למחשבה היא העובדה שארגוני הטרור בעזה לא פועלים לפי תחושת בטן ואמוציות. יש להם משנה סדורה, היררכיה, ואידאולוגיה קשוחה שלא מופרעת ממהלכים כאלה ואחרים. מה שיקרה הוא רק מה שמשרת את הדרך שלהם. מכך ניתן להסיק כי השקט ברצועת עזה מאז מבצע "צוק איתן" לא נובע רק מהרתעה ישראלית אלא בעיקר מאינטרס של החמאס שמעוניין מאוד לחזק את בניין כוחו, לבסס את המשילות, לשקם את רצועת עזה ובעיקר להזרים כסף למוסדות השלטון גם במחיר פיוס עם הרשות הפלסטינית רק כדי למנוע אפשרות שהרחוב יקום עליו.

עוד באותו נושא

צה"ל: ירי הפצמ"רים בגבול הרצועה - תגובת הג'יהאד לפיצוץ המנהרה

לכתבה המלאה
קצין בצבא הישראלי ניצב ליד פתח מנהרה, יום שישי, 25.7.2014,  לצורך פיגועים בגבול ישראל-עזה. רשת של מנהרות שחמושים פלסטיניים חפרו מעזה לישראל, המכונה "רצועת עזה נמוכה" על ידי הצבא הישראלי, עומדת במרכז המלחמה האחרונה בין חמאס לישראל.. AP
פיצוץ המנהרה של הג'יהאד האסלאמי, בחודש שעבר/AP

אחרי נקודת ההנחה שלפיה פועל חמאס בצורה רציונלית, יש להביט על העתיד. בזמן שחמאס מנסה לקדם את תהליך הפיוס, הג'יאהד האסלאמי מחפש לבסס את מעמדו ולרצות את מנהיגיו בסוריה ובאיראן. בנוסף, יש לקדם את בניית החומה התת קרקעית בעיניים פקוחות. המנהרה שהופצצה לפני 30 ימים לא אותרה בגלל החומה התת קרקעית אלא בזכות טכנולוגיה מתקדמת פורצת דרך ואיתור מנהרות התקפיות נוספות שנחפרו מתחת לגבול. הפצצה של מנהרה באותה שיטה עשויה להוביל להרג חופרי מנהרות נוספים. ההיסטוריה מלמדת כי מדרגות התגובה הולכות ומחמירות ולכן צה"ל צריך להיות ערוך להידרדרות באזור ללא קשר לתהליך הפיוס או לבעיות הפנים פלסטיניות.

ישראל מעוניינת בשקט תעשייתי בגבול הרצועה. גם כדי לא לשחק לידי הקיצוניים שהיו מעוניינים להטיל את בעיות עזה על ראש ממשלת ישראל ובמיוחד כדי להמשיך ולקדם את פרויקט החומה התת קרקעית.

בגלל שחמאס מאוד מעוניין בהסכם הפיוס עם הרשות הפלסטינית ומחויב למצרים, שבעת הזו מהווה שחקן משפיע וקריטי על עתיד הפלסטינים ברצועת, ניתן רק להעריך כי יום ההסלמה הזה מאחורינו. אם תקום אופוזיציה פלסטינית לריסון ולהפסקת האש מאז צוק איתן עשוי צה"ל להגיב בחריפות יתרה רק כדי להשיב את ההרתעה לאזור. לא סתם איים הערב דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס כי בצבא יודעים מי באופן אישי אחראי לירי.

גבול רצועת עזה לאחר ירי מרגמות לעבר עמדת צה"ל, 30 בנובמבר 2017. בני בן סימון
כוחות צה"ל בגבול הרצועה, היום/בני בן סימון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully