וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליצמן דורש לעצור את כל עבודות הרכבת: "השבת יקרה לנו"

24.11.2017 / 9:29

בעקבות דרישת האדמו"ר מגור, נציגו בממשלה הבהיר לנתניהו ושר העבודה כץ כי יש להפסיק את העבודות בשבת הקרובה או שהוא יתפטר. "אין לי מה לחפש בממשלה אם אני לא יכול למנוע חילול שבת בפרהסיה", אמר לאחר דיון לילי שלא הניב תוצאות

עריכה: תום זואילי

שר הבריאות יעקב ליצמן דורש לבטל את כל העבודות של רכבת ישראל בשבת הקרובה ומאיים להתפטר מתפקידו בממשלה. אחרי דיונים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו עם כמה שרים שנמשכו אל תוך הלילה ולא הניבו תוצאות, אמר הבוקר (שישי) ליצמן כי "אם אני לא יודע למנוע חילול שבת בפהרסיה, אין לי מה לעשות בממשלה כזו".

ההקשחה בעמדה של ליצמן הגיעה לבקשת האדמו"ר מגור הרב יעקב אלתר, שאותו מייצג השר בממשלה. "אני לא רוצה בחירות, יש לציבור שומרי השבת מה להפסיד, זו קואליציה טובה אבל יש דברים שהם מעבר להישגים", אמר למקורביו, אחרי הפגישה עם נתניהו ועם שר הרווחה והעבודה חיים כץ.

לדבריו, "השבת יקרה לנו וזו האחראיות הגדולה ביותר עבורי לשמור עליה. אין לה בכלל מחיר. כששמירה עליה היא בידי הממשלה, צריך לעשות כל שניתן למנוע את הפגיעה בה, ואם לא אצליח, אין לי מה להיות בה".

עוד בוואלה! NEWS:
המשטרה: תשתית ראייתית נגד סגן ראש המל"ל לשעבר בעבירות שוחד
שקד על "שוברים שתיקה": הפרקליטות החליטה לבדה על חקירה
ה"קצב מבוסניה" קיבל את עונשו – אך שותפיו מישראל זוכים לחסינות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יעקב ליצמן בביקור הפצועים מפיגוע הדריסה בארמון הנציב, בי"ח הדסה עין כרם, ירושלים. ינואר 2017. עמית שאבי, פול צלמים
מנסים למצוא הסדר. נתניהו וליצמן/פול צלמים, עמית שאבי

ליצמן בשיחות עם מקורביו יצא במתקפה נגד רכבת ישראל ומנהליה. "מדובר באנשים ללא רגישות וללא תום לב", אמר. "הם אינם רואים בשבת ערך מהותי. מבחינתם עובדי הרכבת היהודיים לא זכאים למנוחה ולא לזכויות בסיסיות של ערכי משפחה ומנוחה. הפכו את השבת ליום שיפוצים ועוד רוצים שנתמוך בזה".

בפגישה בלשכת ראש הממשלה השתתפו השרים כץ, יריב לוין וזאב אלקין. השר ליצמן נכח בה למשך שעתיים, ולקראת חצות הוא עזב את הפגישה בשל חוסר התקדמות מול דרישותיו. הרב אלתר הציג בשבועיים האחרונים עמדה קיצונית בסוגייה לפיה אין להתפשר בסוגיית השבת.

במהלך המפגש חזר ליצמן על דרישתו לא לקיים עבודות בשבת בכלל, והבעיה העיקרית שהתעוררה הייתה סביב עבודה חיונית שצפויה להתבצע לצורך הכוונת מערכת איתות של הרכבות. ברכבת הזהירו השבוע כי דחייתן לימי חול, תוביל להשבתת הרכבות. חלק מהשרים האשימו את ליצמן כי התנהלותו מחזקת פוליטית את יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, וליצמן האשים אותם חזרה: "אתם אלה שהופכים את זה לנושא בכל פעם שאני בא עם דרישה".

הכלים הכבדים של רכבת ישראל. אורן בן נעים/דוברות רכבת ישראל, ניר בן טובים
קרונות עבודה של רכבת ישראל/ניר בן טובים, אורן בן נעים/דוברות רכבת ישראל

שר העבודה והרווחה כץ קיים פגישות ארוכות עם גורמים ברכבת ישראל והציג בפני נתניהו חלופות למצב הנוכחי, שבו צפויות עבודות תשתית נרחבות. בין החלופות שהוצעו קיים מתווה שלפיו יתקיימו עבודות חיוניות שהן בגדר "פיקוח נפש" ואילו שאר העבודות יידחו.

כץ עשה ביממה האחרונה מאמצים גדולים מול גורמים ברכבת ישראל כדי לצמצם את הפגיעה בציבור אך במקביל לשמור על השבת. אחר הצהריים הוא נפגש עם השר ליצמן והציג לו את הפתרונות האפשריים שמטרתם לצמצם את העבודות. בנוסף לכך, כץ נפגש היום ואתמול עם גורמי מקצוע במשרדו וברכבת ישראל. במהלך הפגישות הוא בחן את כל היתרי העבודה שניתנו לשבת הקרובה במטרה לבדוק אלו מהם ניתן לבטל.

במשבר הנוכחי של עבודות הרכבת מתנהל ליצמן כמעט לבדו. לעומתו, שאר ראשי הסיעות החרדיות, יו"ר ש"ס השר אריה דרעי וח"כ משה גפני (יהדות התורה) מעדיפים לפעול לזירוז חקיקה שתצמצם חילול שבת בפתיחת עסקים ובעבודות רכבת ולא "לשבור כלים" על שבת סצפיפית. החרדים נפגשו ביום רביעי פעמיים עם נתניהו ובסיום הפגישה השנייה, שבה לא הושג פתרון, נאמר בלשכתו כי "הוסכם שיתקיים כל מאמץ להשיג פתרון שישמור על השבת ולא יפגע בציבור".

חיים כץ בפגישה עם ראובן קוגן, סמנכ"ל פיתוח ברכבת ישראל. עריכה: תום זואילי, מערכת וואלה! NEWS
השר כץ נפגש עם סמנכ"ל הפיתוח ב"רכבת ישראל" ראובן קוגן, הערב/מערכת וואלה! NEWS, עריכה: תום זואילי

העבודות המתוכננות לסוף השבוע הנוכחי נועדו לכיוון מערכת האיתות של הרכבת והן מתבצעות ארבע פעמים בשנה. ב"רכבת ישראל" הזהירו אתמול כי דחיית העבודות משמעותה השבתת מערך הרכבות בימי חול. בנוסף לכך ציינו ברכבת כי את העבודות מבצעים מהנדסים יהודים שאינם יכולים להיות מוחלפים בעובדים אחרים.

גורם בחברה אמר כי בחודש פברואר מתוכננות עבודות תשתית נרחבות בהמשך לאלו שנערכו בחודש שעבר והשביתו למשך חמישה ימים את תחנות הרכבת באזור תל אביב. לדברי הגורם, "אנחנו לא מתכוונים להיכנס לקרב האגרופים הפוליטי בתוך הממשלה. נעשה מה שיוחלט, אך אם העבודות המתוכננות לא יתקיימו בשבת, תתקיים הערכת מצב לבחינת המשך העבודות ולוחות הזמנים, כי חייבים להיערך לכל תרחיש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully