וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בוחן לפטר את חוטובלי בעקבות דבריה נגד יהדות ארה"ב

23.11.2017 / 16:46

מקורב לראש הממשלה אישר כי הוא בודק אפשרות להדיח את סגנית שר החוץ, לאור אמירתה כי יהודי ארה"ב הם "אנשים שלא שולחים את ילדיהם להילחם. אין להם עניין בכותל". גבאי תקף: "דברים מביכים ואומללים שמבטאים את הקו של הממשלה". לפיד: "משסעים את העם היהודי גם בחו"ל"

צילום: חדשות i24, עריכה: שניר דבוש

ראש הממשלה בנימין נתניהו בוחן לפטר את סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, בעקבות דבריה נגד יהודי ארצות הברית - כך אמר היום (חמישי) גורם המקורב לראש הממשלה.

נתניהו נפגש כבר אתמול עם חוטובלי, על רקע שורה של התבטאויות מעוררות מחלוקת שאמרה בשבועות האחרונים בענין יהדות ארצות הברית. לאחר שגילה כי גם אחרי השיחה היא התראיינה לערוץ i24news, הוא זעם עוד יותר ופרסם גינוי חריף לדבריה, ובהמשך מקורביו הוסיפו כי הוא שוקל לפטרה.

בריאיון אמרה סגנית שר החוץ כי יהודי ארצות הברית הם "אנשים שלעולם לא שולחים את ילדיהם להילחם עבור ארצם", וכי "לרובם אין ילדים המשרתים כחיילים, באפגניסטן ובעיראק". לאחר דבריה נתניהו מיהר לגנות, והבהיר: "אין מקום להשתלחות כזאת, והדברים הפוגעניים אינם משקפים את עמדתה של מדינת ישראל".

סגנית השר ציפי חוטובלי, ישיבת סיעת הליכוד, הכנסת, 20 ביולי 2015. נועם מושקוביץ
"דברים מביכים ואומללים". חוטובלי/נועם מושקוביץ

בעקבות הדברים, ספגה חוטובלי ביקורת במערכת הפוליטית. "ממשלת ישראל הפרה את כל ההתחייבויות שלה כלפי הזרמים הלא-אורתודוכסיים בשנים האחרונות. דבריה של חוטובלי לא נאמרו בחלל ריק, אלא כהמשך ישיר להתנהלות הפוגענית של נתניהו כלפי יהדות ארצות הברית", אמר מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל, הרב גלעד קריב.

"חוטובלי ביטאה יפה את הקו של ממשלת ישראל"

יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי כינה את דבריה "מביכים ואומללים", בהתייחסו למה שתיאר כ"דבריה של סגנית השר, שאינו קיים, הלוחמת הגדולה שהעבירה את שירותה הצבאי באטלנטה". לדברי גבאי, "נתניהו אמנם כבר הספיק לגנות את דבריה, אבל לא להתבלבל - היא מבטאת יפה קו של ממשלה שהחליטה להקריב את היחסים עם יהודי ארה"ב לטובת פוליטיקה קטנה".

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס לדברים באירוע אזכרה לבן גוריון בשדה בוקר, "אני שב לכאן מביקור בארצות הברית", אמר ריבלין. "ראיתי את האהבה העצומה של יהדות התפוצות לישראל. ראיתי גם דאגה עמוקה וכאב מהתרופפות הגשרים המחברים בין ישראל ליהדות התפוצות".

אבי גבאי נואם באוניברסיטת בן גוריון, באר שבע 13 בנובמבר 2017. ראובן קסטרו
"מקריבים את היחסים עם יהודי ארה"ב בגלל פוליטיקה קטנה". גבאי/ראובן קסטרו

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, בחר לכנות את דבריה "שילוב של בורות ויהירות". "הממשלה הזו לא מפסיקה לפצל ולשסע את העם היהודי, גם בארץ וגם בחו"ל", אמר לפיד.

יו"ר התנועה, ח"כ ציפי לבני, אמרה כי "לא די בהתנערות מדברי חוטובלי, צריך מדיניות נכונה ומדינה יהודית ודמוקרטית, עם יהדות מקבלת ומחבקת את כל זרמי היהדות". במקום לכסות את הקרע עם יהדות התפוצות, צריך לאחות אותו", הוסיפה לבני.

ישיבת סיעת יש עתיד 23 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
"הממשלה ממשיכה לשסע את העם". לפיד/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ'

חברה למחנה הציוני, ח"כ נחמן שי, שגם עומד בראשות שדולת יחסי ישראל-ארה"ב, קרא לנתניהו להשעות את סגנית השר. "יהודי ארצות הברית היו כאן לפניה ויהיו גם אחריה. מן הראוי שהגברת חוטובלי לא תחלק ציונים ליהודי ארצות הברית באשר לנאמנותם לישראל", אמר שי.

עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית, הגיב לסערה באומרו כי "סגנית השר חוטובלי ממשיכה לחבל באופן קשה ביחסי ישראל עם יהודי התפוצות ולגלות בורות מדהימה ביחס ליהדות צפון אמריקה. היא מרשה לעצמה לדבר בביטחון, ביהירות, ובעיקר בקרתנות על עולם שלם של תרבות יהודית שאין לה מושג וחצי מושג עליו".

"החיים שלהם נוחים, הם לא מבינים את המורכבות"

על רקע המתיחות בין השלטונות בארץ ליהדות ארצות הברית, חוטובלי נשאלה בריאיון ל-i24, אם היא יכולה להבין את הניתוק שחשים בני הקהילה כלפי ישראל, וענתה בשלילה. "אולי הם צעירים מכדי להרגיש איך זה להיות יהודי בלי מדינת לאום. לפני 70 שנה העם היהודי עבר שואה נוראה כי לא הייתה מדינת לאום לעם היהודי". היא הוסיפה כי יהודי ארה"ב "לא מבינים את המורכבות של האזור, חיים נוחים למדי ולא מרגישים איך זה להיות מותקף על ידי טילים ואני חושבת שחלק מזה זה לחוות את מה שישראל חווה באופן יומיומי".

הפגנה נגד נשים וארגוני רפורמים במהלך תפילת ראש חודש של נשות הכותל, הכותל המערבי. פברואר 2017. נועם מושקוביץ
"הם הופכים מקום קדוש לנושא של עימות פוליטי", אמרה סגנית השר. הפגנה נגד מתווה הכותל, בפברואר האחרון/נועם מושקוביץ

"זו מטרה מאוד חשובה לקרב את יהודי ארצות הברית לישראל, אבל צריך שנהיה כנים", אמרה חוטובולי, שהוסיפה כי רחבת הכותל השוויונית "ריקה כל הזמן" כיון שהרפורמים והקונסרבטיבים "לא מעוניינים ללכת לכותל באמת. ממשלת ישראל עשתה הרבה כדי לאפשר תפילה שוויונית - נשים יכולות ללכת עם המשפחות, גברים עם בנותיהם, הכול מוכן אבל הם לא מוכנים לקבל את זה כי זה נושא פוליטי. הם רוצים לקבל הכרה דרך נושא הכותל והם הופכים מקום קדוש לנושא של עימות פוליטי".

(עדכון ראשון: 12:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully