וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים ידונו: "התחשבות במסורת ישראל במתן היתרי עבודה בשבת"

ועדת השרים לחקיקה צפויה לדון בהצעת חוק של ח"כ משה גפני, ולפיה שר העבודה והרווחה יתחשב גם בשיקולי מסורת: "החוק יצמצם משמעותית את העבודות בשבת". גורמים ברכבת: "לא ניכנס לקרב האגרופים הפוליטי, חייבים להיערך לכל תרחיש"

צילום: ארכיון וואלה!NEWS, עריכה: אריאל תמרין

על רקע המשבר בממשלה על עבודות רכבת ישראל בשבת הקרובה, צפויה ועדת השרים לחקיקה לדון ביום ראשון בהצעת חוק שיזם ח"כ משה גפני (יהדות התורה) ולפיה קודם למתן היתרי עבודה בשבת, יביא שר העבודה והרווחה גם שיקול חדש של התחשבות "במסורת ישראל". שר העבודה והרווחה חיים כץ (הליכוד) הפיץ בשבוע שעבר תזכיר חוק ממשלתי דומה, אך ניתן לקדם אותו רק 21 ימים לאחר הפצתו לעיון הציבור. ההערכה כי הצעה זו תוצמד בהמשך להצעה הממשלתית.

"לאחרונה התברר, כי גופים ממשלתיים דוגמת רכבת ישראל והחברה הלאומית לדרכים, הפכו את יום השבת ליום מועדף לביצוע עבודות תשתית בכבישי ישראל ובמסילות הרכבת", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק של גפני. "עבודות אלו המבוצעות בפרהסיה, פוגעות פגיעה קשה הן בצביונה היהודי של המדינה והן ברגשותיהם של מיליוני תושבים דתיים ומסורתיים במדינת ישראל". גורמים במפלגות החרדיות אמרו כי החוק החדש "יצמצם משמעותית את עבודות הרכבת וגופים נוספים בשבת". בחוק הקיים כיום מובאים בחשבון שיקולי ביטחון וכלכלה בלבד.

אמש קיים השר כץ פגישה עם גורמי המקצוע והרכבת במטרה לבחון את החיוניות של העבודות בשבת הקרובה. בתום הפגישה, שארכה כשעתיים, ביקש כץ נתונים נוספים כדי ללמוד את הנושא ולהחליט לגבי קיום העבודות. בסביבתו של ליצמן משוכנעים כי "כץ משתדל" לפתור את הסאגה הנוכחית ומנסים "לבדוק חלופות למצב הנוכחי".

נציגי יהדות התורה מגיעים למו"מ קואליציוני עם נציגי הליכוד בכפר המכביה, ינואר 2013. יותם רונן
גפני וליצמן/יותם רונן

העבודות המתוכננות לשבת הקרובה מטעם הרכבת הן עבודות שמתבצעות ארבע פעמים בשנה לצורך כיוון מערכת האיתות של הרכבות. ברכבת הזהירו אתמול בפני כץ כי דחייתן עלולה לגרום להשבתת מערך הרכבות בימי חול. בנוסף, את ביצוען, כך לדבריהם, מבצעים מהנדסים יהודים שאמונים על משימה רגישה זו.

גורם ברכבת אמר לוואלה! NEWS: "דחיית העבודות המתוכננות לשבת עלולה לגרום להשבתת מערך הרכבות בימי חול. הכדור חוזר כאן לחרדים, השאלה היא כמה הם יבינו שחיוני והכרחי שעבודות תתבצע בשבת". הגורם הבהיר כי "נושא צמצום העבודות והיקפן מצוי בשעות אלה בדיאלוג מול הגורמים השונים".

הגורם הוסיף כי בחודש פברואר הקרוב מתוכננות עבודות המשך נרחבות כפי שהיו בחודש שעבר, ושהשביתו לחמישה ימים את תחנות ת"א, עקב המשך עבודות התשתית להרחבת המסילות הקיימות והעבודה על מסילה נוספת באזור נתיבי איילון. "אנחנו לא מתכוונים להיכנס לקרב האגרופים הפוליטי בתוך הממשלה, נעשה מה שיוחלט, אך אם העבודות המתוכננות לא יתקיימו בשבת, תתקיים הערכת מצב לבחינת המשך העבודות ולוחות הזמנים, כי חייבים להיערך לכל תרחיש".

עובדי רכבת ישראל במהלך הגשם בתל אביב 21 בנובמבר 2017. רכבת ישראל,
גורמים ברכבת: "חייבים להיערך לכל תרחיש"/רכבת ישראל

במשבר הנוכחי של עבודות הרכבת מתנהל השר יעקב ליצמן כמעט לבדו. לעומתו, שאר ראשי הסיעות החרדיות יו"ר ש"ס השר אריה דרעי וח"כ משה גפני מעדיפים לפעול לזירוז חקיקה שתצמצם חילול שבת בפתיחת עסקים ובעבודות רכבת ולא "לשבור כלים" על שבת סצפיפית. החרדים נפגשו אתמול פעמיים עם נתניהו ובסיום הפגישה השנייה, שבה לא הושג פתרון, נאמר בלשכתו כי "הוסכם שיתקיים כל מאמץ להשיג פתרון שישמור על השבת ולא יפגע בציבור".

ליצמן אמר היום כי הוא "לא כזה שמאיים כל חמש דקות". בראיון לגלי צה"ל הסביר כי הוא מעוניין להשיג פתרון: "גם אני וגם נתניהו לא רוצים בחירות" והאשים את רכבת ישראל: "הם פשוט עובדים עלינו. אני אומר באחריות - אפשר לעשות את כל העבודות גם לא בשבת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully