וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוטובלי: "יהודי ארה"ב לא נלחמים עבור ארצם"; נתניהו: "לא עמדת ישראל"

23.11.2017 / 9:57

ראש הממשלה גינה את דברי סגנית שר החוץ, שמתחה ביקורת על יהדות ארצות הברית: "לרובם אין ילדים המשרתים כחיילים, החיים שלהם נוחים. אין להם עניין בכותל". נתניהו: "הדברים פוגעניים, אין מקום להשתלחות כזאת"

צילום: חדשות i24, עריכה: שניר דבוש

ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו גינה הבוקר (חמישי) את דבריה של סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי, שאמרה אתמול בריאיון לערוץ i24news כי יהודי ארצות הברית הם "אנשים שלעולם לא שולחים את ילדיהם להילחם עבור ארצם", וכי "לרובם אין ילדים המשרתים כחיילים, באפגניסטן ובעיראק". מטעמו של נתניהו נמסר כי "אין מקום להשתלחות כזאת, והדברים הפוגעניים אינם משקפים את עמדתה של מדינת ישראל".

על רקע המתיחות בין השלטונות בארץ ליהדות ארצות הברית, נשאלה חוטובלי אם היא יכולה להבין את הניתוק שחשים בני הקהילה כלפי ישראל, וענתה בשלילה. "אולי הם צעירים מכדי להרגיש איך זה להיות יהודי בלי מדינת לאום. לפני 70 שנה העם היהודי עבר שואה נוראה כי לא הייתה מדינת לאום לעם היהודי". היא הוסיפה כי יהודי ארה"ב "לא מבינים את המורכבות של האזור, חיים נוחים למדי ולא מרגישים איך זה להיות מותקף על ידי טילים ואני חושבת שחלק מזה זה לחוות את מה שישראל חווה באופן יומיומי".

עוד לפני הגינוי של נתניהו, הבהירה חוטובלי: "רוב הראיון דיבר על החשיבות שסגנית שר החוץ ציפי חוטובלי רואה בקשר בינינו לבין יהדות ארה"ב ולכך שישראל היא הבית של כל יהודי העולם. ליהדות ארה"ב תרומה גדולה מאוד, אבל לא ניתן להתנות את הקשר לישראל במדיניות הממשלה".

סגנית שרת החוץ ציפי חוטובלי, ראש הממשלה בנימין נתניהו. יואב דודקוביץ', עמית שאבי, עיבוד תמונה
נתניהו וחוטובלי/עיבוד תמונה, יואב דודקוביץ', עמית שאבי

במלחמת העולם השנייה נלחמו כחצי מיליון יהודים בשורות הצבא האמריקני, ולאורך השנים יהודים שירתו בצבא בשיעורים גבוהים יותר ביחס לחלקם באוכלוסייה הכללית. מפקד חיל האוויר האמריקני, דייויד לי גולדפיין, הוא יהודי, ומספר חברי קונגרס אמריקנים יהודים שירתו בעבר אף הם בצבא. עם זאת, ייתכן וחוטובלי התייחסה לשירות החובה, שאינו נהוג בארצות הברית לעומת ישראל.

חוטובלי שוחחה בהרחבה בראיון על המשבר עם יהדות ארה"ב, שהחריף ביוני האחרון לאחר החלטת הממשלה על הקפאת מתווה התפילה השוויוני בכותל המערבי וקידום חוק הגיור שקובע מונופול חרדי על גיורים.

"זו מטרה מאוד חשובה לקרב את יהודי ארצות הברית לישראל, אבל צריך שנהיה כנים", אמרה חוטובולי, שהוסיפה כי רחבת הכותל השוויונית "ריקה כל הזמן" כיון שהרפורמים והקונסרבטיבים "לא מעוניינים ללכת לכותל באמת. ממשלת ישראל עשתה הרבה כדי לאפשר תפילה שוויונית - נשים יכולות ללכת עם המשפחות, גברים עם בנותיהם, הכול מוכן אבל הם לא מוכנים לקבל את זה כי זה נושא פוליטי. הם רוצים לקבל הכרה דרך נושא הכותל והם הופכים מקום קדוש לנושא של עימות פוליטי".

הפגנה נגד נשים וארגוני רפורמים במהלך תפילת ראש חודש של נשות הכותל, הכותל המערבי. פברואר 2017. נועם מושקוביץ
הפגנה נגד מתווה הכותל, בפברואר האחרון/נועם מושקוביץ

יו"ר העבודה אבי גבאי מסר בתגובה לדברים: "נתניהו אמנם כבר הספיק לגנות את הדברים, אבל חוטובלי, הלוחמת הגדולה ומטיפת המוסר שהעבירה את שירותה הצבאי באטלנטה, מבטאת יפה קו של ממשלה שהחליטה להקריב את היחסים עם יהודי ארה"ב עבור פוליטיקה קטנה". חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) הוסיפה: "לא די בהתנערות מדברי חוטובלי - צריך מדיניות נכונה ומדינה יהודית ודמוקרטית עם יהדות מקבלת ומחבקת את כל זרמי היהדות".

הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית, מסר: "דבריה השערורייתים של סגנית השר לא נאמרו בחלל ריק, אלא כהמשך ישיר להתנהלות הפוגענית של ראש הממשלה בנימין נתניהו כלפי יהדות התפוצות. אנו מברכים את ראש הממשלה על הגינוי המאוחר של דבריה, אך הגיע הזמן שהדברים ילוו במעשים ולא רק בהצהרות באנגלית".

היסטוריה של התבטאויות מעוררות מחלוקת

חוטובולי גם התייחסה בראיון לביטול הופעתה בפני ארגון הלל באוניברסיטת פרינסטון מוקדם יותר החודש, בשל לחץ של ארגון שמאל יהודי שמאלי. אנשי הלל כבר התנצלו פומבית על התקרית יותר מפעם אחת, אך היא המשיכה במתקפה על הארגון, שנחשב לאחד הארגונים הגדולים והאנטי-פוליטיים הפועלים למען ישראל בקמפוסים בארה"ב.

"צריך להיות מודאגים מהצורה שבה הלל מתייחס לישראלים", היא אמרה. "מה קורה עם הלל וחופש הביטוי וחופש אקדמי? מה קורה לכבוד האנושי הבסיסי שנציג של ממשלת ישראל מוזמן מעבר לים ואתה מבטל באותו יום כי יש סטודנטים יהודים שלא אוהבים את הדעות שלי?".

באותה נסיעה, בתחילת נובמבר, עוררה חוטובלי ביקורת קשה בקרב ראשי הזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים, לאחר שבנאום בפני ארגון הקהילה הישראלית-אמריקנית בוושינגטון כשביקרה בחריפות את הזרמים ואמרה שהם "בחרו לקחת את הקליפה והשם של היהדות, את כל המנהגים והמסורת ולרוקן את התוכן מבפנים, ליצוק ערכים ליברליים שאין להם קשר ליהדות".

בספטמבר האחרון, בביקור קודם של חוטובלי בארה"ב, היא עוררה ביקורת גם בהופעה בפני חברי וועידת הנשיאים – ארגון הגג המאגד את כל הארגונים ביהדות ארה"ב כשאמרה שהחילונים בישראל "אינם זקוקים לרפורמים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully