וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבטחתם סתיו, קיבלנו שרב: "נובמבר חם מבעבר, אבל הגשם תכף מגיע"

17.11.2017 / 8:30

אחרי אוקטובר גשום, הגיעו החום והרוחות המזרחיות שהאריכו את עונת השריפות. מומחים מסבירים: נובמבר תמיד היה חודש קיצוני, אך הטמפרטורות גבוהות יותר ב-20 השנים האחרונות. סוף השבוע יהיה יבש גם הוא, אך בשבוע הבא כבר נרגיש בשינוי

עננים בפ"ת 9 באוקטובר 2017. ראובן קסטרו
עננות בשמי פתח תקווה, בתחילת החודש/ראובן קסטרו

מזג האוויר היום (שישי) יהיה מעונן חלקית בעננות גבוהה. תחול עלייה קלה בטמפרטורות ויוסיף להיות חם מהרגיל לעונה ויבש, בעיקר בהרים ובפנים הארץ. מחר יוסיף להיות מעונן חלקית בעננות בגובה רב. תחול ירידה בטמפרטורות, בעיקר בחוף, בשפלה ובצפון מערב הנגב, אך יהיה עדיין חם מהרגיל לעונה.

ביום ראשון תחול ירידה נוספת בטמפרטורות, שישובו להיות רגילות לעונה, ותורגש עלייה בלחות. ביום שני תחול ירידה נוספת בטמפרטורות, וייתכן גשם קל בצפון הארץ ובמישור החוף.

עוד בוואלה! NEWS:
ת"א לא בראש: איזו עיר היא המרכזית בישראל - ואיזו הכי פריפריאלית?
60 שנה מתחת לאדמה: מהם הצינורות המסתוריים שנחשפו בגבול לבנון?
הקיבוץ שזכה במזכרות נדירות מהצבעת האו"ם בכ"ט בנובמבר

קשת מעל חופי תל אביב 18 בנובמבר 2003. ראובן קסטרו
קשת מעל חופי תל אביב, לפני כשבועיים/ראובן קסטרו

בשבוע האחרון היה מזג האוויר חם מהרגיל, ולווה ברוח מזרחית. גם היום חם, והתחזיות צופות סוף שבוע חם עוד יותר. ד"ר עמוס פורת, מנהל גף אקלים בשירות המטאורולוגי לישראל אישר כי אכן נרשמה התחממות ניכרת. "יש התחממות גלובלית, וספציפית לגבי ישראל הטמפרטורות בפירוש גבוהות יותר ב-20 השנים האחרונות", אמר.

"נובמבר הוא חודש סתווי, וכמובן שהטמפרטורות בו נמצאות במגמת ירידה", הוסיף. לדבריו, "כשמגיעים אירועי גשם הם גם נותנים אווירה חורפית, אבל זה חודש של סתיו, של עונת מעבר. יש בנובמבר לא מעט מקרים של גלי חום וטמפרטורות גבוהות, וגם בשנה שעברה נשבו בו רוחות מזרחיות".

לדברי ד"ר פורת, "כפועל יוצא של מגמת ההתחממות, מורגשים יותר חודשים שהם חמים מהממוצע. כבר ראיתי גם בדצמבר 30 מעלות". עם זאת, הוסיף, החורף האחרון היה דווקא קר יחסית. "דצמבר, ינואר ופברואר היו קרים מהממוצע, למרות שזו הייתה שנת בצורת והחורף היה דל בגשמים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
גלשנים ומצנחי ים בתל אביב 15 בנובמבר 2017. ראובן קסטרו
הים בתל אביב, השבוע/ראובן קסטרו
עננים בקיבוץ אפיקים 1 בנובמבר 2017. יהודית אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
קיבוץ אפיקים בתחילת נובמבר/מערכת וואלה! NEWS, יהודית אשכנזי

"נובמבר הוא חודש מעניין מהבחינה הזו", הוסיף. "יש ממוצע משקעים של 80-70 מ"מ, בהתאם לאזור, אבל הממוצע הזה לא בנוי על ערכים שקרובים לו, אלא נוצר במקרים כמו שנתיים או שלוש שבהן אין בכלל משקעים, ואז מגיעה שנה רביעית עם מאה מ"מ או יותר. זה האופי של חודש נובמבר, הוא נוטה לקיצוניות. בנושא המשקעים לא מצאנו מגמתיות בחודש נובמבר, ודווקא בחודשי האביב אנו שמים לב שהם יבשים יותר מבעבר".

"כן, נובמבר חם יותר מאשר בעבר", אישר גם ד"ר שי לוי מהמכללה האקדמית עמק יזרעאל. "אבל עזוב את החום. יותר משמעותיות הן הרוחות המזרחיות, שמייבשות את הצמחייה, וגם הגשם שירד כבר אינו מבטיח שנגמרה עונת השריפות, שאנחנו רואים שהתארכה".

ד"ר לוי, מומחה לשריפות יער ולמניעתן, ציין כי במחקר שנערך בשנת 1999 הוגדרה עונת השריפות מחודש מאי ועד אוקטובר. "היום אנו יודעים שעונת השריפות מתארכת עד דצמבר, ואני לא אתפלא לראות שריפות גם עד ינואר. הכל תלוי במשטר הגשמים".

"מדובר במגמה עולמית", הזכיר ד"ר לוי. "דונלד טראמפ טוען שאין התחממות גלובלית, אבל הוא כנראה לא יוכל להכחיש זאת לזמן רב, כי בשנה האחרונה הוא קיבל את אחד מגלי השריפות הגדולים שהיו בארצות הברית אי פעם. בנוסף, היו שם הוריקנים, שיטפונות והצפות – אז אי אפשר לומר שהעולם מתנהל כרגיל". לדבריו, "אנחנו צריכים להבין שיש פה איזושהי בעיה, כי אחרת לא נתייחס אליה. כמו שכולנו הולכים לרופא שיניים לשם בדיקות תקופתיות ופעולות שמטרתן למנוע טיפולים יקרים וכואבים יותר, כך אנחנו צריכים להשקיע במניעה של שריפות".

מתי כבר יתחיל החורף?

"אנחנו הולכים לכיוון של שינוי אווירה", אמר ד"ר פורת. "מתקרבת מערכת של גשם עם טמפרטורות יותר נמוכות, שתגיע לקראת אמצע השבוע הבא", הוסיף, והסתייג: "יש עוד חמישה ימים עד אז, והמודלים המטאורולוגיים לא תמיד עקביים".

ואיזו שנה צפויה לנו?

"זה כבר בעייתי", אמר. "אתמול יצאה תחזית עונתית של השירות המטאורולוגי, והיא מציינת במפורש שהמודלים לא הניבו שום דבר מובהק. הם נתנו סיכויים גם לשנה גשומה וגם לשנה יבשה, ובעצם אין תחזית חד משמעית".

גלשנים ומצנחי ים בתל אביב 15 בנובמבר 2017. ראובן קסטרו
גלשנים בתל אביב, השבוע/ראובן קסטרו
אבק בצפון הארץ 17.11. אלי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
ענן אבק בצפון הארץ/מערכת וואלה! NEWS, אלי אשכנזי
  • עוד באותו נושא:
  • מזג אוויר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully