וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

60 שנה מתחת לאדמה: מהם הצינורות המסתוריים שנחשפו בגבול לבנון?

16.11.2017 / 11:26

עבודות בקיבוץ הס?פר יראון חשפו צינורות גדולים של המוביל הארצי, מה שהסתבר להיות פתרון חירום למקלטים שלא היו בקיבוץ הצעיר בעת שבה חששו מהפגזות. מדובר היה ביציקות בטון שחוברו יחדיו ולא עמדו במבחן מי התהום המחלחלים – ונזנחו עד שהתגלו מחדש השבוע

מקלטים יוצאי דופן שדבר קיומם נשכח, נחשפו בקיבוץ יראון שסמוך לגבול ישראל עם לבנון 15 בנובמבר 2017. אלי אשכנזי
פתח הכניסה שנחשף בעבודות, השבוע/אלי אשכנזי

עבודות שגרתיות שהתנהלו אתמול בקיבוץ יראון שבגבול לבנון, חשפו שני צינורות בטון עבותים שיצאו מן האדמה. אורכם של הצינורות הוא שישה מטרים, ואינם סתם עודפי ייצור – אלא מקלטים יוצאי דופן, עדות לאווירת החירום ששרתה בקיבוץ הספר. המקלטים הובאו במעלה ההר ליראון, כעודף שנותר ממפעל הקמת המוביל הארצי, והוסבו במהרה לאזור בטיחות, לפני כשישים שנה.

יראון הוקם בשנת 1949 על ידי יוצאי חטיבת יפתח של הפלמ"ח, שלחמו גם בגליל. לפי ותיקי הקיבוץ, גבול הצפון היה אז חשוף לחלוטין: ללא גדר מערכת, והקיבוץ היה ללא גדר כלל. מחשש להפגזות, הוקם בקיבוץ מקלט, אולם מי תהום גבוהים הפכו אותו ללא שמיש. החשש שחברי הקיבוץ יישארו ללא מיגון ראוי, הביאה את עודפי המוביל הארצי להתגייס למשימה.

מקלטים יוצאי דופן שדבר קיומם נשכח, נחשפו בקיבוץ יראון שסמוך לגבול ישראל עם לבנון 15 בנובמבר 2017. אלי אשכנזי
פנים המקלט/אלי אשכנזי

במרכז הקיבוץ, ליד בתי הילדים, נחפרו שתי תעלות שבקצותיהן יצקו פתחי בטון. הצינורות הונחו בין שני הפתחים, וכך, בן יום, זכה הקיבוץ הצעיר לשני מקלטים. ואולם, חברי הקיבוץ מספרים כי מעולם לא נעשה שימוש באותם מקלטים, מאחר שגם אלה סבלו מחדירת מי תהום. לדברי רפי גיל, חבר יראון, היה בכל מקרה צורך בהקמתם מחשש שהקיבוץ יישאר ללא כל מקלט עבור הילדים.

לדברי גיל, חרף הקרבה לגבול, בשנות הקיבוץ הראשונות הבעיות היחידות שנוצרו בעקבות השכנות היו גניבות של צאן ובקר. "היו עוברים ללבנון, משלמים קצת, ומחזירים את הגניבה", סיפר. "היחסים היו כל כך טובים, שהיו מקרים שחסרה לנו תרופה כלשהי והיינו פונים לחברים מלבנון, בעיקר מהכפר ירון, ושליח מהצד השני היה מגיע עם התרופה לגדר ומעביר אותה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מקלטים יוצאי דופן שדבר קיומם נשכח, נחשפו בקיבוץ יראון שסמוך לגבול ישראל עם לבנון 15 בנובמבר 2017. אלי אשכנזי
מקלטים יוצאי דופן שדבר קיומם נשכח, נחשפו בקיבוץ יראון שסמוך לגבול ישראל עם לבנון 15 בנובמבר 2017/אלי אשכנזי

עם השנים הגבול נהיה מתוח וסוער ביטחונית. ביראון הוקמו מקלטים ראויים, ומקלטי הצינור כוסו בעפר ונשכחו. השבוע, העבודות חשפו את המזכרת הנשכחת. קצין הביטחון של יראון, אילן עמר, הוזעק למקום, ולאחר בירור עם ותיקי הקיבוץ – הבין את משמעותה כפיסת נוסטלגיה מיוחדת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully