וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "הצענו לצלב האדום סיוע לקורבנות הרעידה באיראן ובעיראק"

בדברים שנשא בווידאו בפני כנס הפדרציות היהודית של צפון אמריקה, אמר ראש הממשלה: "אין לנו בעיה עם האנשים באיראן, רק עם המשטר שלהם שמחזיק אותם כבני ערובה". על מתווה הכותל: "תראו רחבה משותפת בשנה הקרובה, ישראל היא ביתם של כל היהודים"

עריכה: יוסי אלטר

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (שלישי) כי ישראל הציעה לצלב האדום עזרה רפואית לקורבנות רעידת האדמה בעיראק ובאיראן. "שמעתם אותי נכון", אמר נתניהו בנאום שנשא בווידאו בפני כנס הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, "אין לנו בעיה עם האנשים באיראן, רק עם המשטר שלהם שמחזיק אותם כבני ערובה".

למעלה מ-530 בני אדם נהרגו ברעידת האדמה שהכתה במחוז ההררי קרמנשה בגבול בין שתי המדינות בעוצמה של 7.3 דרגות בסולם ריכטר, אלפים נפצעו ואלפים אחרים איבדו את בתיהם. הרעש הורגש גם בטורקיה, בישראל, בירדן ובכוויית.

גורם בלשכת רה"מ אמר הערב כי "כחלק מאסטרטגיה קבועה, מתקשר נתניהו ישירות עם העם האיראני ומציג את ההבדל בין הציבור האיראני למשטר באיראן. ישראל פנתה לצלב האדום בכוונה להעניק סיוע הומניטרי אזרחי וקיבלה סירוב מיידי, דבר שמציג את הפנים האמיתיות של המשטר באיראן".

על איום הגרעין מאיראן, אמר נתניהו: "אנחנו לא לבד בהכרה של האיום האיראני. אני מאמין שמדינות ערב כמו סעודה, איחוד האמירויות ומצרים רואות את זה כמונו. איראן מנסה כעת להתבסס צבאית בסוריה כדי להשתמש בה כבסיס להרוס את ישראל. אנחנו לא נסכים לזה. הבהרתי מפורשות - ישראל תעבוד כדי לעצור את זה. האיום של איראן יוצר הזדמנויות חדשות לשלום, ואני חושב שתשמעו על כך בעתיד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה ירושלים 7 בנובמבר 2017. רויטרס
נתניהו/רויטרס

בדברים שנשא בכנס, אמר נתניהו על הקפאת מתווה הכותל והעימותים בין האורתודוקסים לרפורמים ולקונסרבטיבים: "אתם רצויים לגמרי בישראל. אני מאמין שכל היהודים צריכים להרגיש רצויים בישראל. לא הייתי חייב להתמודד עם זה, הייתי יכול להשאיר את זה לבית המשפט או לכנסת", אמר.

"יש רחבה פלורליסטית מזה 20 שנה. ההחלטה של שנת 2016 הייתה לשפר ולהנגיש את הרחבה הקיימת. אנחנו מתקדמים עם הבנייה כדי לעשות זאת ואני מקווה שתראו זאת לפני הוועידה הכללית הבאה. מה שמנחה אותי, וזה נכון מאז ימי בן גוריון, העיקרון שלנו הוא שהסטטוס קוו תמיד נפתר במסגרת תהליך, ולא מהפכות. נותרתי מחויב להתקדם בנושא. העם היהודי הוא משפחה אחת, ואני מאמין שלכל היהודים צריכה להיות גישה להתפלל בכותל".

בתגובה לדברים אמר הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית: "במקום להישיר מבט ולקחת אחריות על המשבר חסר התקדים עם יהדות העולם, ממשיך ראש הממשלה לדבר בשני קולות ולזרות חול בעיני שומעיו. ממשלת ישראל הפרה את כל התחייבות שנתנה ליהדות העולם בנושא הפלורליזם הדתי והכותל הוא רק דוגמה אחת. אנו בטוחים שהמנהיגות היהודית בצפון אמריקה אינה מתרשמת מתרגילי הלשון והיחצנות של ראש הממשלה ותמשיך לדרוש ממנו לעמוד בהתחייבויותיו המפורשות".

הפגנה נגד נשים וארגוני רפורמים במהלך תפילת ראש חודש של נשות הכותל, הכותל המערבי. פברואר 2017. נועם מושקוביץ
עימותים בכותל/נועם מושקוביץ

בשעות הלילה נאום נשיא המדינה ראובן ריבלין בוועידה, והתייחס בהרחבה למשבר עם יהדות התפוצות על רקע המחלוקת סביב מתווה הכותל וחוק הגיור. בדבריו כינה ריבלין את יהדות התפוצות "השבט החמישי" - בהמשך לנאומו משנת 2015 שבו דיבר על חלוקת החברה הישראלית לארבעה שבטים - ואמר כי "יצירת שותפות בין ארבעת השבטים המרכזיים, היא אחד האתגרים המשמעותיים ביותר המונחים לפתחה של מדינת ישראל היום".

עוד הוסיף הנשיא כי "זהו אתגר שכדי להתמודד אתו אנחנו זקוקים לשותפות אתכם, השבט החמישי, יהדות התפוצות. הבטחת התקווה ישראלית עבור כל צעיר וצעירה בישראל, היא גם המפתח להבטחת התקווה היהודית".

ריבלין הוסיף עוד כי יהודי התפוצות ובמיוחד יהדות ארצות הברית, הם שותפים מלאים לא רק בייסוד המדינה אלא גם בפיתוחה: "אתם בעלי מניות בפלא הנקרא ישראל. אתם ניצבים לצידנו בעתות משבר ובעתות שמחה. אתם חולמים איתנו. אתם מאתגרים אותנו. זה לא מובן מאליו. אנחנו מודים לכם על התחושה הזו של משפחה. על התמיכה והאהבה ללא תנאים שלכם. על המסר שלכם שאנחנו היהודים דבקים יחד, שכל ערבים זה לזה". לדבריו, עם ישראל ומדינת ישראל תמיד יהיו הבית של כל יהודי ללא קשר לזרם או למוצא אליו הוא משתייך.

(עדכון ראשון: 22:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully