וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השפלת הסוהר לעיני אסירים: הדוח שחושף מה מתרחש בין כותלי הכלא

15.11.2017 / 14:00

בעקבות חשיפת וואלה! NEWS, שלפיה סוהר בשירות חובה נאזק על ידי מפקד כלא קציעות מול אסירי חמאס, חיברו בשב"ס דוח שחושף שני מקרים דומים תחת פיקודו של תת-גונדר צביקה ימין. ואולם, השר ארדן ונציבת שב"ס לא נקטו צעדים בנושא. שב"ס: "הליך הבירור בשלבים סופיים"

צילום:יותם רונן עריכת וידאו:ניר חן

דוח שחובר בשירות בתי הסוהר בעקבות מקרה של התעללות בסוהר חושף שורת מקרים דומים נוספים – כך נודע לוואלה! NEWS. לאחר חשיפת התקרית מונה קצין בודק לחקור את המקרה שבו נאזק סוהר בשירות חובה על ידי מפקד כלא קציעות, תת גונדר איציק ימין. הליך הבדיקה נגע לשני מקרים נוספים שבהם נרשמה התנהגות חריגה, כשגם שם תוארו כבילת סוהרים והתפרצויות על אנשי סגל.

למרות הדוח החמור, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן אינו פועל להדחתו המיידית של מפקד הכלא, ולא ננקטו עד עכשיו צעדים משמעתיים נגד ימין. בשב"ס הביעו תמיהה על הימנעות נציבת השירות רב-גונדר עופרה קלינגר והשר ארדן מהפעלת סמכותם לנוכח הדוח החמור, המוגדר על ידי קצינים בכירים בארגון "תקלה ערכית חמורה", ומהשעיית מפקד הכלא מתפקיד פיקודי עד לסיום ההליך.

תלת גונדר צביקה ימין, נובמבר 2015. ראובן קסטרו
נותר בתפקידו. תת-גונדר צביקה ימין/ראובן קסטרו

הפרשה נחשפה בחודש שעבר, לאחר שחייל סדיר עבר על פי החשד התעללות והשפלה מצד מפקד הכלא ששפט אותו על עבירת משמעת. הוא כבל את החייל בידיו וברגליו באזיקים בעודו לובש מדים, לעיני אסירי החמאס. החייל מירר בבכי במשך שעות, וגם נסיונות של קצינים בכלא לסייע לו נתקלו בסירוב מצד מפקד הכלא.

בעקבות המקרה מינתה נציבת שב"ס קצין לבדיקת התנהלות המפקד והתנהגותו. כבר לפני למעלה משלושה שבועות הושלמה הבדיקה ודוח מפורט הועבר לפיקוד השב"ס. "מדובר בהתנהגות חמורה של מפקד הכלא. רק בשל מעמדו בתוך הארגון אין לשר ולנציבה את האומץ לטפל במקרה ולקבל החלטה פיקודית כלפי המפקד", אמר קצין בכיר בשב"ס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההליך נמצא בעיצומו. כלא קציעות/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורם בכיר בלשכת השר ארדן אמר כי הדוח הגיע ללשכתו לפני כעשרה ימים. לפי הגורם, "ההליך הפיקודי הוא על פי חוק באחריות נציבת שב"ס, והוא אמור להסתיים בתחילת השבוע. רק לאחר מכן השר יכול לדון בממצאי הבדיקה והדוח".

פתיחת נקודת שיטור חדשה במחסום שועפט 7 במאי 2017. רוני כנפו
למרות האירועים, השר טרם נקט בצעדים בנושא. ארדן/רוני כנפו

משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה כי "הליך הבירור בעניין מפקד כלא קציעות נמצא בשלבים סופיים. לקצין ניתנה אפשרות להגיב לממצאים כחלק מהליך בדיקה תקין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully