וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על ההסכם בסוריה: "הבהרנו לארה"ב ורוסיה שנמשיך לפעול"

13.11.2017 / 19:04

אחרי ההסדר בין וושינגטון למוסקבה, שלא מרחיק את הכוחות הנאמנים לאיראן מגבול הגולן כפי שדרשה ישראל, אמר רה"מ כי "נפעל לפי צרכי הביטחון שלנו". ההסכם הוארך בתום פגישת טראמפ ופוטין. בישיבה בכנסת עדכן נתניהו כי שוחח עם סיסי, בנושא "החשוב לביטחון שתי המדינות"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (שני) כי ישראל הבהירה לארצות הברית ולרוסיה כי היא תמשיך לפעול בסוריה "לפי הבנתנו". זאת לאחר הארכת הפסקת האש בדרום סוריה, בהסכם שספג ביקורת מאחר שהוא לא מרחיק את הכוחות הנאמנים לאיראן מאזור הגבול כפי שדרשה ישראל.

"אנחנו דואגים לביטחון ישראל. שומרים על הגבולות שלנו ועל המדינה שלנו ונמשיך לעשות זאת", אמר נתניהו בישיבת סיעת הליכוד בכנסת. "הבהרתי לוושינגטון ולמוסקבה שישראל תפעל בסוריה, כולל בדרום סוריה, לפי הבנתנו ולפי צרכי הביטחון שלנו. זה מה שקורה וזה מה שימשיך לקרות".

לקריאה נוספת בנושא
האיראנים על הגדרות: במערכת הביטחון מאוכזבים מההסדר בדרום סוריה
פוטין וטראמפ בהצהרה משותפת: "אין פתרון צבאי למלחמה בסוריה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון 40 חתימות במליאת הכנסת, 13 בנובמבר 2017. יצחק הררי, דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו במליאת הכנסת, היום/מערכת וואלה! NEWS, יצחק הררי, דוברות הכנסת
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בוועידה בווייטנאם. 11 בנובמבר 2017. רויטרס
קיבלו מסר מישראל. טראמפ ופוטין/רויטרס

לפי ההסכם, שהוארך בתום שיחה בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בסוף השבוע, אנשי חיזבאללה והמיליציות השיעיות יורחקו רק בין 5 ל-20 ק"מ מהגבול - בניגוד לדרישות ישראל, שהפעילה לחץ רב בנושא בחודשים האחרונים. ההסכם נחתם עוד ביולי, בתום פגישת שני הנשיאים בשולי פסגת ה-G20 ביולי. להסכם שותפה גם ירדן.

בישראל חוששים מהתבססות איראן בסוריה, בחסות המלחמה בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), והבהירו כי לא יאפשרו זאת. ביום שישי אמר גורם ביון מערבי לרשת BBC כי טהראן החלה בהקמת בסיס קבע בסוריה, מדרום לדמשק. לפי תמונות לוויין שצולמו בשנה האחרונה, הבסיס אמור לשמש חיילים וכלי רכב. לא ברור אם הוא כבר מאויש.

דרוזים על גדר הגבול בעקבות הקרבות בחדר. רויטרס
כוחות צה"ל משקיפים על הגולן הסורי, החודש/רויטרס

בחודשים האחרונים, פעלו גורמים מדיניים וביטחוניים באירופה, בארצות הברית וברוסיה ומדינות ערביות כדי להבהיר שישראל לא תסכים לנוכחות איראנית, בדמות חיזבאללה, ברמץ הגולן. לאחר דיאלוג מתמשך, ישראל הציבה תנאי ולפיו יש להרחיק כל פעילות איראנית ושל חיזבאללה ל-40 ק"מ מהגדר.

עם זאת, הרוסים, הפועלים יחד עם איראן ועם משטרו של בשאר אסד, השיבו כי המרחק הוא עניין זמני ולא קבוע, ואילו האמריקנים הסתייגו מכל החלטה וטענו כי המדיניות שתתקבל תחסוך בחיי אדם. ההודעה על המשך הפסקת האש, שהחלה ביולי, נמסרה לאחר פגישתם של דונלד טראמפ וולדימיר פוטין. גם ירדן שותפה להסדר.

"שוחחתי עם נשיא מצרים – שיחה חשוב לבטחון שתי המדינות"

בדיון מיוחד במליאה שהתקיים לבקשת יותר מ-40 חברי כנסת, התייחס נתניהו לסוגיות מדיניות ואמר כי "בסוף השבוע האחרון שוחחתי בטלפון עם נשיא מצרים שיחה חשובה לביטחונן של שתי המדינות". במענה לתלונות חברי כנסת נגדו הוסיף ראש הממשלה כי "קיבלתי אגרת חמה מנשיא ארצות הברית שהודה לי על התמיכה שאנחנו נותנים בעמדה המתנגדת לתכנית הגרעין האיראנית".

עוד הוסיף נתניהו כי "לפני שבוע קיבלתי מכתב נוסף מנשיא סין שמברך על הקשר המיוחד שהולך ונרקם בין סין וישראל. שבועיים לפני כן קיימתי שיחה קרובה עם נשיא רוסיה פוטין בנושא שחשוב לביטחון ישראל, ובעוד כמה שבועות אצא לביקור גומלין בהודו".

(עדכון ראשון 15:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully