וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מינימליזם קטלני: כך השמטת מלים משלטי חוצות מסכנת את חיינו

14.11.2017 / 7:43

מחקר שנערך באוניברסיטת חיפה מצא כי סלוגנים ופרסומות מעוטי כיתוב וגרפיקה מעלות סיכון לתאונות בכבישים עמוסים. "ניתן היה לחשוב ששלטים עם מעט מידע, דורשים מעט קשב", אמרו החוקרות שמצאו התאמה בין השילוט לסכנות שמצפות לנהגים. כך תוכלו להיזהר

שלטי חוצות של חברת המשקפיים קרולינה למקרה, תל אביב, אפריל 2015. דרור עינב
מינימליזם פרסומי מסכן חיים. בר רפאלי בשלט חוצות בכבישי איילון/דרור עינב

מיעוט טקסט ותמונות על שלטי חוצות מעלה כמעט פי שניים את הסיכון לתאונות דרכים בכבישים עמוסים - כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה. לטענת החוקרות שמאחורי התוצאות, ד"ר הדס מרציאנו וד"ר פארלי סתר, השלטים דלי המידע גורמים לצופים בהם לחשוב שהם ניתנים לקריאה במהירות. לכן, לשלטים מהסוג הזה מוקדש יותר קשב מאשר לשלטים עתירי תמונות וגרפיקות. בשל ההתרכזות בהם, העוברים והשבים על פני השלט לא שמים לב לאירועים שמחייבים תגובה מהירה, ובכך מעלים בצורה משמעותית את הסיכון לתאונה.

"אפשר היה לחשוב שאם שלט הפרסומת מינימליסטי, כולל מילים בודדות וגדולות, ואינו כולל כלל תמונות - הוא גוזל מאתנו פחות קשב כדי לפענח אותו, לכן הוא פחות מסוכן. ואולם, כשהעומס בכביש גבוה אנחנו מוותרים מראש על הניסיון להתמודד עם שלטים מורכבים", הסבירו החוקרות את הממצאים.

עוד בוואלה! NEWS
מעון ללא ריבון: תיק שרה-שירה מעיד על לקחי העבר שלא נלמדו
אחרי שהובסה בסוריה, סעודיה שוברת כלים כדי לא לאבד את לבנון‎
איראן דחתה הצעה למו"מ על תכנית הטילים: "משמשים להגנה בלבד"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסכנת חיים במדינות ערב? שלט חוצות של גל גדות בלבנון/מערכת וואלה!, צילום מסך

במחקרים קודמים כבר מצאו ד"ר מרציאנו וד"ר סתר, מהמוקד לארגונומיה וגורמי אנוש במכון לעיבוד מידע וקבלת החלטות באוניברסיטת חיפה, ששלטי פרסומת מסיחים את הדעת של הנהגים, פוגעים בנהיגה ואף קשורים לעלייה במספר התאונות. במחקר הנוכחי, שנערך בעבור קרן המחקרים שליד איגוד חברות הביטוח, הן ביקשו לבדוק האם לשלטי פרסומת מסוגים שונים יש השפעות שונות על הנהיגה.

הן חילקו 160 שלטים שונים לשלוש קבוצות - הראשונה כללה שלטים "עמוסים", מרובי טקסט וגרפיקה; בשנייה היו שלטים "מינימליסטים", כמעט ללא גרפיקה ועם מעט מאוד טקסט, בפונטים גדולים; ובשלישית, שלטים עם מעט טקסט שמורכבים בעיקר מגרפיקה צבעונית.

"ניתן היה להניח שפרסומת עם מלים בודדות, שכתובות בגדול ובאופן בולט, מסוכנת פחות כי היא גוזלת מאתנו פחות קשב כדי להבין אותה, ולכן היה חשוב לנו להבין אם כך הדבר", ציינו החוקרות.

במחקר ראשוני, שבו ביצעו הנבדקים שלוש מטלות במקביל אך לא כלל התנסות בנהיגה של ממש, נמצא דווקא ששלטים עמוסי טקסט וגרפיקה פגעו ביכולות מוטוריות שמדמות נהיגה ברכב וזיהוי שינוי צבעים ברמזור, בניגוד לשלטים המינימליסטיים שלא פגעו באף מטלת קשב שנבדקה. את התוצאות האלה החליטו החוקרות לבחון גם באמצעות סימולטור נהיגה; הסימולטור דימה נהיגה בסביבה טבעית, כולל רמזורים, הולכי רגל ושלטי פרסומת מסוגים שונים. בדומה למציאות, דימו החוקרות עומס בכביש ובשוליים - בחלק מהזמן הכביש היה עמוס ובחלק לא, בחלק מהזמן השוליים היו עמוסים ובחלק מהזמן לא.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

גם שלטים עמוסי מידע לא חפים מסיכונים

תגובות הנהגים לאירועים השונים בסמוך לשלט הושוו לתגובותיהם בתרחישים ללא שלט כלל. באופן מפתיע, דווקא השלטים המינימליסטים היו בנסיבות מסוימות המסוכנים מכולם.

סביב שלטים מינימליסטים, זמן התגובה לאירוע - בדומה לילד שמתפרץ לכביש - הוא קריטי, והיה ארוך בכשליש השנייה בהשוואה לאירוע קריטי שלא היה מעורב בו שלט. כתוצאה מכך, מרחק התגובה היה ארוך יותר בכשישה מטרים בסביבות שלט מינימליסטי, בהשוואה לסביבה ללא שלט בכלל. לכן הסיכון לתאונה עלה מ-30% ללא שלט ל-52% בסביבת שלט כזה.

עם זאת, נרשמו מספר נסיבות שבהן השלטים העמוסים גם הם השפיעו לרעה על הנהיגה. כך למשל, כשהכביש היה פנוי וכך גם השוליים, זמן התגובה היה גבוה בעשירית השנייה בסביבה של שלט עמוס, בהשוואה לסביבה ללא שלט. במקרה כזה, הסיכון לתאונה עלה מ-26% ללא שלט ל-43% עם שלט עמוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully