וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רוצים להרוס את החגיגה: בג'יהאד האסלאמי נכנעו ללחץ של חמאס

31.10.2017 / 21:00

בארגון שכמה מבכיריו נהרגו בפיצוץ המנהרה על ידי צה"ל לא הגיבו על פעולת ישראל. מאחורי ההחלטה עומד כנראה הרצון להישמע לדעת הקהל בעזה, שרוצה לשמור על השקט, לקראת חגיגות הפיוס הפלסטיני

צילום: צלמי וואלה!NEWS, רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: יאיר דניאל

החלטת הג'יהאד האסלאמי להימנע מתגובה לפיצוץ המנהרה אתמול (שני), אמורה להפתיע: כיצד זה שהארגון הקיצוני שנשען כל כך על סיוע איראני, אינו מגיב על הרג אנשיו? הארגון איבד חמישה מאנשיו בוודאות (יש עדיין חמישה נעדרים נוספים), בהם מפקד אזור המרכז וסגנו.

לכאורה, אפילו כדי לשחרר קיטור היה צריך הג'יהאד לירות רקטות או פצצות מרגמה כדי לצאת ידי חובה מול דעת הקהל העזתית לפחות. אולם לנוכח ההתפתחויות הצפויות ברצועת עזה והלחץ שמפעיל עליו חמאס, ההחלטה להבליג נשמעת סבירה והגיונית, בין היתר בהתחשב בתושבי עזה.

היום אמור לצאת לדרכו "פסטיבל האחדות" הפלסטינית, ובכירים מצריים לרצועה, וכן נציגים של האיחוד האירופי, בכירי הרשות הפלסטינית כמו האחראי על המעברים וכן נציגי בנקים שמקום מושבם הקבוע בגדה המערבית. האירוע המרכזי המתוכנן להיות הוא העברת הסמכויות על גביית המיסים והמכס במעברי הגבול של כרם שלום ורפיח, לידי הרשות הפלסטינית.

עוד בוואלה! NEWS:
גלנט נגד בנט: "לא אאפשר תקיפה של צה"ל על ידי גורם פוליטי"
בנט תקף את דובר צה"ל: "לא מתנצלים על חיסול מחבלים"
ח"כ בר-לב: חיילים שנוסעים לברך "הגומל" בכותל זו תוצאת ההדתה

הלווית המחבלים שנהרגו במרכז רצועת עזה בעקבות הפצצת המנהרה  31 באוקטובר 2017. רויטרס
הלוויית המחבלים, היום בעזה/רויטרס

העברת המעברים תתבצע מחר, אך שם ממילא כבר יושבים נציגי הרשות. עצם העברת השליטה על גביית מסים ומכס במעברים לידי ממשלת רמי חמדאללה, היא בגדר צעד דרמטי לנוכח הפיצול בין הגדה לעזה שנמשך כבר יותר מעשר שנים. מחר תימשך החגיגה, בהעברה סמלית של השליטה במעברים לידי הרשות, ופירוק מחסומי חמאס בכניסה למעברים ארז וכרם שלום.

בשנים האחרונות שלטה הרשות במעברים, אך מחוץ להם, במרחק מאות מטרים מכרם שלום וקילומטר מארז, פעלו מחסומי חמאס. בארז נקרא מחסום זה 4-4 (המחסום של הרשות נקרא חמסה חמסה - 5-5). מחסומי חמאס היו האמצעי של הארגון לשלוט במתרחש במעבר הגבולות עם ישראל. כל משאית סחורה שנכנסה לרצועה מכרם שלום נאלצה לשלם מיסים לחמאס.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
הלוויית המחבלים שנהרגו במרכז רצועת עזה בעקבות הפצצת המנהרה  31 באוקטובר 2017. רויטרס
הלווית המחבלים/רויטרס

כל פלסטיני שיצא או שב לרצועה דרך ארז, נאלץ לעבור תחקור מצד מנגנוני חמאס- מה עשה, מה קשריו עם כוחות הביטחון הישראליים ובין לבין הפעיל חמאס רשת מודיעין באמצעות המעבר כדי להתחקות אחר משתפי פעולה או להפעיל סוכנים שיצאו לישראל או לגדה. הנכונות של חמאס לוותר על המחסומים הללו, היא בגדר צעד משמעותי בעל השלכות על הפיוס הפנים פלסטיני.

ומכאן דרישת חמאס מהג'יהאד- חברים, אל תהרסו את החגיגה. המודיעין המצרי, האדריכל של הפיוס, שוחח יותר מפעם אחת עם בכירי חמאס ברצועה. הקשר החם בין הצדדים סייע לרתום את ראשי חמאס למאמץ והם ידעו עם מי לדבר ועל מה, בנוגע להבלגה מצד הג'יהאד האסלאמי.

דעת הקהל בעזה רוצה פיוס - לא מלחמה

לג'יהאד הייתה אפשרות שלא להישמע לבקשות אנשי החמאס והמודיעין המצרי, אולם גם הם ידעו שדעת הקהל העזתית רוצה פיוס ושיפור במצב הכלכלי. אם הם ייתפסו כמי שאחראים להכשלת מהלך האחדות, הציבור העזתי לא יסלח להם. ומכאן בעצם באה ההחלטה להבליג.

עד מתי? קשה לומר. ייתכן שנהיה עדים לפעולה נגד הכוחות הישראלים, בעיקר אם היוזמה תהיה עצמאית של דרג השטח ללא החלטה מלמעלה. אך בג'יהאד מבינים לאן נושבות הרוחות. תושבים ברצועה ששוחחו עם וואלה! NEWS ציינו את העובדה שהפיצוץ היה בשטח ישראל ולא פעולה שנועדה להביא להרג מסיבי של אנשים. אפשר לנחש שגם בכירי הג'יהאד שומעים דברים שכאלה. כך, למרות התקפת בנט נגד דובר צה"ל, נראה שהמסר מלחיץ את ראשי הג'יהאד לשקול צעדיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully