וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין הפטיש האיראני לסדן המצרי: חמאס צריך לבחור איך להגיב

31.10.2017 / 14:40

בישראל מעריכים כי חמאס יתאמץ לשמור על השקט כדי לא לפגוע בפיוס הפלסטיני. עם זאת, הארגון נתון תחת לחץ איראני שעלול להשפיע עליו ולאפשר לג'יהאד האסלאמי להגיב על פיצוץ המנהרה וחיסול בכיריו

צילום: בני בן סימון, עריכה: שניר דבוש

בצה"ל מעלים דריכות סביב אוגדת עזה ומעבים מערכים בים, באוויר וביבשה, לאחר פיצוץ המנהרה אתמול (שני), ועל רקע היקף ההרוגים, ביניהם מפקדים מהג'יהאד האסלאמי ומחמאס. במערכת הביטחון מעריכים כי חמאס יתאמץ לשמור על השקט, כדי לא לפגוע בפיוס.

יחד עם זאת, במערכת הביטחון ערים לכך שחמאס נמצא במצב מתוח בתוך הארגון ומחוצה לו. ראשי הארגון הסוני בעזה מנהלים דיאלוג עם איראן, המממנת את פעילות הג'יהאד האסלאמי ברצועה, וגם חלק ניכר מתקציב הזרוע הצבאית של חמאס.

לחמאס ישנן הבנות עם ארגון הג'יהאד האסלאמי, לפיהן ניתן להניח שהוא מתיר להקים מוצבים לאורך הגבול עם ישראל, ומאפשר מידה של חופש פעולה באיסוף מודיעין על כוחות צה"ל והשגרה במרחב. אתמול התברר כי חמאס התיר לג'יהאד האסלמי לחפור מנהרה. ההשפעה האיראנית על רצועת עזה גברה בשנים האחרונות במיוחד על רקע המצוקה הכלכלית של החמאס והניסיונות לחפש אחר פטרון משמעותי גם בשל המצוקה המדינית אליה נקלע הארגון.

עוד בוואלה! NEWS:
מלחמה במקום פיוס: נקמה מצד הג'יהאד תעמוד בדרכו של חמאס
בכיר חמאס בגדה: "הפיוס עם פתח - רק לצורכי הסברה"
ממשל טראמפ מאמץ את עמדת ישראל: "על חמאס להתפרק מנשקו"

הלוויית המחבלים שנהרגו במרכז רצועת עזה בעקבות הפצצת המנהרה  31 באוקטובר 2017. רויטרס
הלוויית המחבלים שנהרגו בפיצוץ המנהרה בעזה/רויטרס

למרות הפיוס והתקרבות חמאס לכאורה לציר הסוני המתון בראשות מצרים, מנהיגי הארגון לא התאמצו להסתיר את היחסים עם איראן. הקרבה באה לידי ביטוי בביקור משלחת מטעם חמאס באיראן באוגוסט. במערכת הביטחון מעריכים כי השיחות בין הצדדים נועדו להגדיל את התמיכה הכספית בחמאס למרות הפיוס, בתקווה להסיר את הסנקציות שהטיל אבו מאזן.

בשבוע שעבר ביקרה באיראן משלחת חמאס בראשות בכיר התנועה סאלח עארורי שחי תחת חסות חיזבאללה. עמו היה זאהר ג'ברין שאחראי בחמאס על תשלום למשפחות האסירים שמהוות צינור להעברת כספים לפעילים. במערכת הביטחון מעריכים כי הבכירים פעלו לשמר צינור חמצן קבוע לתדלוק הטרור בעזה ובאיו"ש במסגרת ההיערכות ליום שאחרי הפיוס.

תקיפת המנהרה מעמידה את חמאס בדילמה: מה החשיבות שייתן לאיראן בהחלטה אם לאפשר תגובה. במערכת הביטחון מעריכים שאיראן תפעיל לחץ על חמאס, וכי המתיחות תימשך.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
פיצוץ המנהרה בעזה 30 באוקטובר 2017. רויטרס
התקהלות אחרי פיצוץ המנהרה בעזה, אמש/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully