וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ התחרט: הודיע על הפרסום המלא של כל מסמכי קנדי

29.10.2017 / 1:29

הנשיא האמריקני הודיע ביום שישי שמאות מתוך אלפי המסמכים יישארו חסויים, לבקשת סוכנויות המודיעין והביטחון. עם זאת, הלילה הודיע כבר שייפורסמו במלואם, חוץ מפרטי האנשים המופיעים בהם. "לשים סוף לקונספירציות"

טראמפ ביטל את פרסומם של מאות מסמכים מחקירת רצח קנדי/רויטרס

פרסום מסמכי קנדי - כל הפרטים

- טראמפ הודיע על פרסום כל המסמכים הקשורים לחקירת ההתנקשות בנשיא לשעבר ג'ון קנדי
- עם זאת, שמותיהם וכתובותיהם של האנשים שהופיעו במסמכים נותרו חסויים
- בשישי בלילה שוחררו לעיון הציבור יותר מ-2,800 מסמכים הקשורים להתנקשות בשנת 1963, אך הנשיא ביטל את פרסומם של מאות נוספים
- בין המסמכים היו מזכרים רבים על פעילים קומוניסטים, על פעילות נגד שליט קובה פידל קסטרו ועל המודיעין האמריקני על קובה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע הלילה (ראשון) שהחליט על פרסום כל המסמכים הקשורים לחקירת ההתנקשות בנשיא לשעבר ג'ון קנדי, לאחר שביום שישי ביטל את שחרורם של מאות מהם. "לאחר התייעצות קפדנית עם ראש הסגל ג'ון קלי, עם ה-CIA וסוכנויות אחרות, החלטתי על שחרור כל מסמכי קנדי, פרט לשמות ולכתובות האנשים המוזכרים בהם שעדיין בחיים", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. "אני עושה זאת מסיבות של גילוי מלא, שקיפות, ובמטרה לשים סוף לכל תיאוריות הקונספירציה".

בשישי בלילה שוחררו לעיון הציבור יותר מ-2,800 מסמכים הקשורים להתנקשות בשנת 1963, אך הנשיא ביטל את פרסומם של מאות נוספים, לאחר שסוכנויות המודיעין והביטחון במדינה ביקשו לגרוע אותם מאלפי המסמכים שהנשיא אישר את פרסומם. את החלטתו נימק בכך ש"כמה משרדים וסוכנויות הבהירו לי כי מידע מסוים צריך עדיין לעבור עריכה בגלל שיקולי ביטחון לאומי, אכיפת חוק ויחסי חוץ".

הנשיא הבהיר כי יקצה לסוכנויות הרלוונטיות 180 ימים לעבור על המידע החסוי, ולבחון אם ניתן לפרסם אותו או לא. בתום התקופה, כתב טראמפ, כל המידע יותר לפרסום למעט זה שייקבע לגביו אחרת באופן ספציפי. "העצירה הזמנית הזו הכרחית כדי להגן מפני נזק למבצעים מודיעניים, הגנה צבאית, אכיפת חוק ויחסי חוץ", טען. עם זאת, הלילה החליט לפרסם אותם כבר לפני תקופה זו.

עוד בוואלה! NEWS:
התקררות, גשם וסופות רעמים: כך ייראה השבוע הפותח של שעון החורף
קטלוניה: "נתנגד באמצעים דמוקרטיים"; מדריד: "נגיב בתבונה והיגיון"
ביטן דרש להצביע על החוק הצרפתי; ועדת השרים לא תדון בהצעות חוק

טראמפ ביטל את פרסומם של מאות מסמכים מחקירת רצח קנדי. רויטרס
הנשיא קנדי, דקות לפני ההתנקשות ב-1963/רויטרס

בין המסמכים היו מזכרים רבים על פעילים קומוניסטים, על פעילות נגד שליט קובה פידל קסטרו ועל המודיעין האמריקני על קובה. אחרים, דנים בחקירת נסיעותיו של הרוצח לי הארווי אוסוולד, כולל נסיעתו למקסיקו זמן קצר לפני ההתנקשות. הסיאייאיי יירט שיחה של אוסוולד עם קצין קג"ב בשגרירות ברית המועצות במקסיקו, חודשיים לפני הרצח. הנסיעה גרמה לספקולציות רבות לגבי הגורמים או הגורמים שעמם הוא נפגש. ואולם, המסמכים החדשים לא צפויים לסתום את הגולל על שלל התיאוריות שנפוצו במרוצת השנים.

ג'ון פיצג'רלד קנדי, הנשיא ה-35 של ארצות הברית, נרצח בעת שנסע במכונית פתוחה בדאלאס, טקסס, ב-22 בנובמבר 1963, במהלך מסע שערך במדינות הדרום. אוסוולד, חייל מארינס לשעבר בן 24 נעצר בחשד שהוא זה שרצח את קנדי ביריות רובה מהקומה השישית של מחסן הספרים העירוני הסמוך. אולם יומיים בלבד לאחר מכן, בעת שאוסוולד הועבר למתקן מעצר אחר, הוא נורה למוות על ידי ג'ק רובי, בעל בר מקומי.

הרצח הצית שורה ארוכה של תיאוריות קשר. סרטים וספרים רבים נכתבו והביאו זוויות שונות להשתלשלות האירועים באותו היום, ובין היתר עלו הטענות כי אוסוולד לא פעל לבדו. אחרים טענו גם כי הירי לא בוצע כלל מכיוון הקומה השישית בבניין הסמוך כי אם מתלולית דשא אשר הייתה בכיוון ההפוך לבניין.

לי הארווי אוסוולד, הרוצח של נשיא ארה"ב קנדי, לאחר מעצרו, 1963. רויטרס
לי הארווי, רוצחו של קנדי, לאחר מעצרו ב-1963/רויטרס

ועדת וורן אשר בחנה את אירועי הרצח קבעה כי אוסוולד ביצע את הרצח לבדו, אולם מסקנות הוועדה זכו גם הן לביקורת בתחקירים עיתונאיים ובספרים. ועדה אחרת שמונתה בקונגרס לחקור את הנושא בשנת 1978 הגיעה למסקנה כי אוסוולד הוא זה שירה שלושה כדורים, כולל אלו שפגעו בנשיא, אולם כי במקביל אליו פעל יורה נוסף.

כל אלה הביאו להרגשה של חלק לא מבוטל בציבור האמריקני כי כלל המידע על הרצח לא פורסם במלואו עד עצם היום הזה. לפי החלטת הקונגרס, המידע בעניין צריך להישאר חסוי עד שנת 2029. בשנת 1992 נחקק חוק בקונגרס ולפיו יש להנגיש לציבור את מלוא המידע הידוע על חקירת הרצח. יותר מחמישה מיליון מסמכים שוחררו מאז, אולם כמה אלפי מסמכים עדיין נותרו חסויים.

(עדכון ראשון: 1:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully